مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 31. تير 1396 - 13:53   |   کد مطلب: 21617
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، شهرداری تهران را یکی از مجموعه‌های کارآمد و پرکار کشور می‌داند و به این مجموعه نمره قابل قبولی می‌دهد و توصیه‌هایی هم برای اداره پایتخت در چهار سال آینده دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ جوان‌ترین عضو شورای شهر تهران که در سال 1392 با کسب 114 هزار و 495 رای وارد پارلمان شهری شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکدستی شورای شهر از لحاظ سیاسی را ضامن موفقیت شورا نمی‌داند و به منتخبان شورای پنجم هشدار می‌دهد که سیاسی‌کاری و سیاست‌زدگی را چاشنی کار خود نکنند.

محسن پیرهادی که از دانش‌آموختگان دانشگاه علامه طباطبایی است، شهرداری تهران را یکی از مجموعه‌های کارآمد و پرکار کشور می‌داند و به این مجموعه نمره قابل قبولی می‌دهد و توصیه‌هایی هم برای اداره پایتخت در چهار سال آینده دارد و معتقد است که شهرداری باید از ورود به کارهای غیر ضروری اجتناب کند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران می‌گوید: برخی افراد و جریاناتی که در مدیریت شهری بودند، فساد کردند و در دادگاه هم محکوم شدند، امروز مدعی نجات شهر تهران شده‌اند، باید از این افراد پرسید که شما با چه رویی درباره شهر تهران صحبت می‌کنید؟؛ این افراد با قدرت و ثروتی که در سال‌های تصدی مسئولیت بدست آورده‌اند، امپراطوری رسانه‌ای تشکیل دادند و دیگران را متهم به فساد می‌کنند.

 

در ادامه مشروح گفت‌وگوی محسن پیرهادی با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا را می‌خوانید.

 

ساخت 120 کیلومتر مترو در دوسال اخیر

دانا: شما شورای شهر تهران را در چه وضعیتی تحویل گرفتید و مدیریت شهری با چه نقاط ضعفی رو‌به‌رو بود که طی این چهار سال برطرف شده است؟

آنچه در دوره چهارم شورا به عنوان یک اصل برای نمایندگان بود و حتی می‌توان آن را از نقاط قوت این دوره از مدیریت شهری برشمرد، حرکت روی برنامه است، ضمن اینکه نظارت در شورای چهارم نسبت به شورای اول، دوم و سوم تقویت شد.

ما سعی کردیم بر اساس بودجه سالانه شهرداری را مکلف به اجرا کنیم و کارهای خوبی هم در حوزه عمرانی، خدمات شهری به خصوص حمل و نقل عمومی انجام شد؛ برای مثال در دوسال آخر دوره چهارم چیزی نزدیک به 120 کیلومتر مترو احداث می‌شود و در حوزه ساخت تونل‌ها، مراکز فرهنگی و اجتماعی، بزرگراه‌ها و تقاطع‌های غیر همسطح اتفاقات بزرگی رخ می‌دهد که به نظرم همه این‌ها جزو نقاط قوت این دوره از مدیریت شهری است.

شهرداری در این دوره طبق برنامه و روی ریل برنامه پنج ساله دوم حرکت کرد و این حرکت جدی‌تر شد؛ متمم بودجه‌ای که دیگر در دوسال آخر شورا نداشتیم نشان از این دارد که شهرداری طبق برنامه عمل کرده و هزینه‌ها، درآمد‌ها و مصارف به خوبی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است.

کاهش اصلاحیه بودجه شهرداری؛ از 5 هزار میلیارد به 500 میلیارد

نکته دیگر که بیانگر برنامه‌ریزی دقیق و حرکت روی برنامه است، موضوع اصلاحیه بودجه شهرداری است، وقتی شورا در سال 92 تحویل گرفتیم اصلاحیه 5 هزار میلیارد تومانی برای شهرداری مصوب کردیم و این اصلاحیه در سال گذشته چیزی نزدیک به 500 میلیارد تومان بود، یعنی یک دهم مبلغی که در سال اول شورا مصوب شد و همانطور که گفتم این نشان از حرکت روی برنامه است و ارتقاء مدیریت شهری نسبت به دوره‌های گذشته است.

اما به نظرم من نقاط ضعفی هم وجود داشته که البته خیلی از آن‌ها متوجه مجموعه شورا یا شهرداری نیست ولی ما به هر حال ما موفق نشدیم به آنچه مدنظرمان بود برسیم؛ ما در خصوص مدیریت یکپارچه شهری موفق نشدیم که گام موثری برداریم، توانستیم مسئولانی که باید فعالیت‌های خدماتی و اجتماعی داشته باشند را دعوت کنیم اما نتوانستیم این سیستم را به صورت قانون‌مند و مشارکتی که ضمانت حقوقی و قانونی داشته باشد تحت قالب مدیریت یکپارچه ایجاد کنیم.

دولت‌ها به وظایف خود در قبال شهر عمل نمی‌کنند

یکی دیگر از مشکلات این است که دولت‌ها به تکالیفی که قانون‌گذار برای آن‌ها معین کرده عمل نمی‌کنند؛ برای مثال سهم دولت در مسئله حمل و نقل عمومی 50 درصد است یا در نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی دولت‌ها 82.5 درصد سهم دارند یا در نوسازی بافت‌های فرسوده، اما دولت به هیچ کدام از این تکالیف عمل نکرده است و این از جمله مشکلاتی که است در این دوره هم برای شورا وجود داشت و نشد که آن را حل و فصل کنیم و البته این ایراد به مجموعه مدیریت شهری باز نمی‌گردد و افکار عمومی باید بدانند که این دولت است که به وظایف و تکالیف خود عمل نکرده است؛ چرا که ما چیزی فراتر از این مسائل را برای شهر تهران در نظر داریم اما دولت‌ها نه تنها این خواسته‌ها را نمی‌بینند بلکه به هیچ کدام از وظایف خودشان هم عمل نمی‌کنند.

جلوگیری اکثریت انقلابی شورا، از تصویب طرح‌هایی که با منافع مردم در تعارض بود

دانا: آیا طرحی بوده که برخلاف منافع مردم و مصالح شهری باشد، عده‌ای اصرار بر تصویب آن داشته باشند و نیروهای انقلابی شورا از تصویب آن جلوگیری کرده باشند؟

اینکه جریانی در شورا بوده باشد که بخواهد طرح این چنینی را تصویب کند یا در مقابل جریان انقلابی بخواهند طرحی را مصوب کند، وجود داشته و کارهای خرد و کوچکی هم به عنوان حرکت نمادین شروع کردند اما خیلی جدی نبوده و نمی‌شود به عنوان یک کار جدی و جریانی مسنجم و موثر به آن نگاه کرد؛ خیلی کارهای کوچکی انجام شده که بیشتر ژست بوده و با توجه به اینکه اکثریت شورا در اختیار جریان انقلابی بود، این جریان از تصویب طرح‌هایی که در تعارض با منافع مردم و مصالح شهری بوده جلوگیری کرده است.

البته باید انصاف را هم رعایت کنیم و بگوییم که در موضوعات فنی و کارشناسی سعی بر این بود که همه نگاه کارشناسی داشته باشند و این مورد هم به ندرت اتفاق می‌افتاد که یکی دو نفر ژست‌های روشنفکری می‌گرفتند که البته این طرح‌ها در نطفه کنار گذاشته می‌شد و همانطور که گفتم با توجه به اینکه جریان انقلابی دراکثریت بود، اگر کسی طرحی در تعارض با مصالح و منافع عمومی داشت این طرح‌ها به نتیجه نمی‌رسید.

یکدستی سیاسی ضامن موفقیت شورا نیست

دانا: در دوره‌های گذشته که سایر جریان‌های سیاسی بر شورا حاکم بودند شاهد انحلال شورای شهر بودیم، در این دوره این اتفاق رخ نداد و شورا به بهترین وضع ممکن اداره شد، دلیل انحلال شورا در آن دوره را چه می‌دانید و چه مسئله‌ای موجب شد که در این دوره شاهد چنین حوادثی نباشیم؟

در دوره اول که شورا منحل شد سیاسی کاری و سیاست زدگی به عنوان پارادایم قالب در شورای شهر بود که این تلخ کامی را برای جریان اصلاح طلب، کارنامه شوراها و در میان مردم بر جای گذاشت چرا که مسئله شوراها در قانون اساسی بود و بعد از سا‌ل‌ها شکل گرفت اما شروع آن با ناکامی و ناکارآمدی همراه شد.

مردم انتظار داشتند که نمایندگان آن‌ها در شورای شهر پیگیر مشکلات و مطالبات آن‌ها باشند، حرف‌های کارشناسی بزنند و به موضوعات شهری و مسائل اجتماعی و خدماتی بپردازند اما اعضا در آن زمان به دنبال دعوا و سهم‌خواهی سیاسی بودن و این جریان در یک دوره کوتاه سه شهردار عوض کرد و درگیری‌هایی که در صحن داشتند باعث به وجود آمدن این تلخ‌ کامی شد؛ هر چند همه اعضای آن شورا هم از یک جریان بودند و ما امروز از آن درگیری‌ها یاد می‌کنیم و می‌گوییم که باید از کار دوری کرد.

علیرغم برخی بداخلاقی‌ها، شورای چهارم کارشناسی بود

یکی از نقاط قوت شورای چهارم این بود علی‌رغم برخی بداخلاقی‌ها و بی‌اخلاقی‌ها، برآیند کلی این شورا کارشناسی بود و قالب حرف‌هایی که در شورا مطرح می‌شد با نگاه کارشناسی بود در حالی که هر دو جناح قوی کشور در شورا بودند و سعی شد به صورت قوی با هم کار کنند و امیدواریم که در این روزهای آخر هم این همکاری ادامه داشته باشد.

اما آنچه شورای پنجم هم باید به آن توجه داشته باشد این است که یکدستی شورا از لحاظ سیاسی ضامن موفقیت آن نیست و اعضای شورا باید از هرگونه سیاسی‌کاری و سیاست‌زدگی دوری کنند.

دانا: هر چند به نظر می‌رسد که سیاسی‌کاری‌ها از الان آغاز شده و اعضا بر سر انتخاب شهردار با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

درسته

مجموعه مدیریت شهری یکی از پرکارترین و کارآمدترین مجموعه‌های کشور است

دانا: با توجه به نظارتی که به عملکرد شهرداری داشتید، عملکرد شهرداری تهران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

عملکرد شهرداری تهران عملکردی با نمره قابل قبول و خوب است؛ اما به نظرم کاهش هزینه اداره شهر باید در دستور کار قرار گیرد و نظارت خود مجموعه شهرداری روی پروژه‌ها و نظارت شورای شهر روی پروژه‌های شهرداری باید افزایش یابد، با توجه به رکود صنعت ساختمان و کاهش درآمد شهرداری باید از انجام کارهای غیر ضروری پرهیز شود و کارهای اولویت‌دار در دستور کار قرار گیرد، این مسائل به عقیده من هنوز جای کار دارد ولی به جرات می‌توانم شهرداری و مجموعه مدیریت شهری را یکی از پرکارترین و کارآمدترین مجموعه‌های کشور بدانم.

کار شهرداری تهران موثر و قابل محاسبه بوده است

کاری که در شهرداری تهران انجام شده منجر به نتیجه و موثر بوده و برای مردم ملموس و قابل محاسبه است، یعنی می‌توانیم مقایسه کنیم و ببینیم که برای مثال چهارسال گذشته وضعیت حمل و نقل عمومی در تهران چگونه بوده و امروز چطور است، چه کاستی‌هایی در حوزه اجتماعی و فرهنگی وجود داشت و طی این چهار سال به آن‌ها پرداخته شده و نتیجه آن هم مشخص است؛ البته نیازهای شهری همچنان وجود دارد و امیدواریم این مسیر در آینده هم طی شود.

برخی محکومان، امروز مدعی نجات شهر شده‌اند

دانا: برخی اعضا و جریانات سیاسی در حالی شورای شهر و شهرداری را متهم به فساد مالی می‌کنند که در زمان تصدی پست‌های شهری فسادهای مالی آن‌ها در دادگاه ثابت شده، علت هجمه‌ها علیه شهرداری آن هم توسط برخی جریانات فاسد را چه می‌دانید؟

این موضوع متاسفانه وجود دارد، برخی افراد و جریانات که در حوزه مدیریت شهری هم مسئولیت داشتند، در دادگاه جمهوری اسلامی محکوم شدند، زندان رفتند و برای آن‌ها حکم انفصال از خدمت صادر شده است، امروز مدعی نجات شهر شده‌اند.

باید از این افراد پرسید که چطور می‌توانند از این حرف‌ها بزنند و من اگر جای این‌ها بودم راجع به شهر تهران صحبت نمی‌کردم، کسانی که هنوز با قدرت و ثروتی که در آن‌ سال‌ها بدست آورده‌اند در رسانه‌ها هزینه می‌کنند و امپراطوری رسانه‌ای علیه مردم تشکیل می‌دهند و معلوم نیست این‌ها با چه "رویی" مصاحبه می‌کنند و دیگران را متهم به فساد می‌کنند.

ای کاش آن آقایی که مصاحبه‌های تند و تیزی هم علیه شهرداری می‌کند امروز توضیح دهد که در چه سطحی زندگی می‌کند، وضعیت مالی‌اش چطور است، در خارج ازکشور چه سرمایه‌گذاری کرده و در کجای شهر تهران زندگی می‌کند؟

رسانه‌های منتسب به این جریان از کجا پول می‌گیرند و ارتزاق می‌کنند؟؛ وقتی سابقه این افراد را بررسی می‌کنیم مشخص می‌شود که این‌ها یک روزی از شهرستان وارد تهران شده‌اند و باید دید در این 15، 20 سال چه اتفاقی رخ داده که این‌ها تبدیل شده‌اند به امپراطوری بی‌اخلاق قدرت و ثروت، و این امپراطوری‌های بی‌اخلاق امروز مدعی سلامت و کارآمدی شده‌اند، به نظر من این‌ها جز شرمندگی نباید چیزی در کارنامه خودشان داشته باشند.

داد و فریادهای بی‌حساب و کتاب

دانا: با توجه به تسلطی که به وضعیت شهر تهران دارید، شورای پنجم چه مسئله‌ای را برای در اولویت کاری خود قرار دهد؟

شورای پنجم به عقیده من الان دچار هیجان و شتاب‌زدگی است، این شورا باید مسائل را فنی و تخصصی و با آرمش بیشتری دنبال کند، بعضا مصاحبه‌هایی را از برخی منتخبان می‌بینم که هنوز تجربه کاری در مدیریت شهری را هم ندارند، این‌ها باید بیایند، قدری مطالعه کنند، وضع شهر را از نزدیک ببینند، درگیر کار شوند و وقتی پختگی لازم را پیدا کردند اگر خصوص شهر موضع‌گیری کردند آن موقع ایرادی ندارد.

این داد و فریاد‌های بی‌حساب و کتاب صورت خوشی ندارد، دوستان شورای پنجم هم چهار سال در مسند مسئولیت هستند و طوری نشود که در پایان دوره مسئولیت مصاحبه‌های قبلی خودشان را نگاه کنند و بگویند کاش آن حرف‌ها را نمی‌زدیم، این دوستان بعد از چهارسال کارنامه پیدا می‌کنند و در پایان این چهار سال هم باید بگویند که چه اقداماتی در شهر انجام داده‌اند.

شورای پنجم به حمل و نقل عمومی توجه داشته باشد

اما نکاتی که باید مدنظر دوستان شورای پنجم باشد بحث حمل و نقل عمومی است که جای کار دارد، نسبت به مسائل اجتماعی و همچنین مسئله محیط زیست باید جدی عمل شود و اینکه باید توجه داشته باشند که کیان شورا را حفظ کنند و رفتاری داشته باشند که نتیجه آن افزایش مشارکت مردم در حوزه شهر و مدیریت شهری باشد.

در همین انتخابات شورای پنجم چیزی حدود 500 هزار نفر برگه سفید انداخته‌اند، این میزان رای سفید عدد بالایی است، باید این مسئله بررسی شود که چرا این تعداد از مردم برای امورات مربوط به محل زندگی و شهر خودشان حاضر به مشارکت نشده‌اند، به نظر من فعالیت شورا باید طوری باشد که در انتخابات‌های بعدی جمعیت بالایی حتی بیشتر از ریاست جمهوری و مجلس در انتخابات شورای شهر شرکت کنند و یکی از کارهایی که می‌تواند شورای پنجم را در این مسیر کمک کند عدم شتاب‌زدگی است.

شورای پنجم چهارسال فرصت فعالیت دارد و امیدواریم که بتوانند کار خودشان را به خوبی ادامه دهند.

 

لزوم توجه به مشارکت مردم در مدیریت شهر و اقتصاد خرد شهری

دانا: به عنوان آخرین سوال،بعد از چهار سال حضور در مدیریت کلان شهری نکته خاصی مدنظر دارید که بخواهید مطرح کنید؟

مسئله‌ای که بخواهیم به عنوان نکته آخر به آن اشاره کنیم این است که ما در حوزه مشارکت مردم در اداره شهر، فارغ از بحثی به تحت عنوان شورایاری‌ها داریم، هنوز ظرفیت داریم و می‌توانیم استفاده کنیم، هم در اجرا و هم در مدیریت؛ هیئت امنای محله‌ها می‌توانند خیلی از اختیارات و وظایف و نقش‌های مدیریت شهری را به صورت یک نهاد عمومی دنبال کنند؛ این اختیارات باید به مردم تفویض شود و مردم عهده‌دار این امورات شوند، البته این اموراتی که عرض می‌کنم مسائل کلان شهری نیست بلکه مسائلی است که مردم و هیئت امنای محله‌ها توانایی انجام آن را دارند.

نکته‌ی بعد در زمینه اقتصاد خرد شهری است که متاسفانه از آن غفلت شده، ما در برخی از پروژه‌هایی که داریم باید مردم و حتی کسانی که پول چندانی ندارند را هم در سرمایه‌گذاری سهیم کنیم و مردم هم به میزان پولی که سرمایه‌گذاری می‌کنند می‌توانند طلب سود داشته باشند، این موضوع هم باعث می‌شود که مردم در اقتصاد شهر سهیم باشند، هم در ساخت بهتر شهر کمک می‌کند و با توجه به اینکه سرمایه‌ی مردم در پروژ‌ه‌ها درگیر است، در حوزه حفاظت و نگه‌داشت شهر هم مثبت خواهد بود و هزینه‌ی کمتری خواهد داشت.

این دو حوزه جای کار دارد، در حوزه مشارکت مردم در مدیریت شهری کارهایی انجام شده اما کافی نیست و اما در حوزه اقتصاد خرد شهری که عرض کردم کاری جدی نشده و نیاز است که نقش مردم در مدیریت شهر پررنگ‌تر شود.

گفت‌وگو: امیر نجفی

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار