مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. مهر 1398 - 9:11   |   کد مطلب: 24008
با وجود انکارهای پی در پی مدیران شهری در خصوص حذف کلمه شهید از تابلوی برخی معابر پایتخت در دوران فعلی، بالاخره امروز سخنگوی شورای شهر گفت شاید قصور از برخی قسمت‌های شهرداری تهران بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،حدود یک ماه است که موضوع حذف کلمه شهید از تابلوی برخی خیابان‌ها و کوچه‌های شهر تهران مطرح شده است.

ابتدا این موضوع در منطقه یک شهرداری تهران دیده شد و سپس موضوع به منطقه دوازده که یکی از شهید پرورترین مناطق تهران نیز به شمار می آید رسید.

شهردار منطقه یک ابتدا موضوع را تکذیب کرده و سپس آن را به گردن تابش نور خورشید و رنگ پریدگی واژه شهید نسبت داد اما در ادامه مسیر آن را به گردن برخی پیمانکاران انداخت.

در منطقه دوازده اما موضوع به شکل دیگری توجیه شده و عنوان شد که برخی از تابلوها از آن رو تغییر کرده است که در مکاتبه با بنیاد شهید مشخص شده است که اصلا اسامی قید شده شهید نبوده اند و هیچ پرونده‌ای از آنها در بنیاد شهید وجود ندارد.

خیلی زود این اتفاق در برخی مناطق دیگر شهر تهران نظیر منطقه 16 و 17 هم دیده شد که در هر کدام از این مناطق شهرداران موضوع را به شکلی توجیه کردند.

اما شهردار تهران بلافاصله دستورالعملی صادر کرده و از شهرداران و معاونین خود خواست تا گزارشی کامل از این موضوع به وی ارائه کنند و به طور ضمنی هم دستور عزل پیمانکاران را صادر کرد.

همزمان با این اتفاقات و حوادث و با توجه به هفته دفاع مقدس رهبر معظم انقلاب در پیامی به ضرورت تکریم و گرامیداشت نام شهدا تأکید کردند.

معظم له در پیام‌شان نوشتند:

بسم الله الرحمن الرحیم

هر روز که بر نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد و افق‌های تازه آشکار می‌گردد و فراز و نشیب‌های این راه پر افتخار نمایان‌تر می‌شود، ارزش جانبازی شهیدان جلوه بیشتر می‌یابد. آنان با خون خود بنیان این سازه عظیم و پرشکوه را مستحکم کردند و نهال نو رسی را به درخت ستبر و ریشه داری تبدیل نمودند. میدان مجاهدت در عرصه‌های گوناگون همچنان گشوده است، و قله جهاد، شهادت است؛ فمنهم من قضى نحبه و منهم من ینتظر.

تکریم شهیدان، و تعظیم در برابر خانواده‌های صبور آنان، واجب بزرگ امروز و همیشه ماست.

والسلام علیکم و رحمة الله-سیدعلی خامنه ای

 

افتخار آقای شهردار!

بلافاصله پس از این پیام ارزشمند رهبر معظم انقلاب پیروز حناچی شهردار تهران نیز در رشته توئیتی نوشت: 

افتخار ما؛ چه امروز در لباس خدمت و چه دیروز در لباس خاکی حراست از سرزمین‌مان، هم‌رزمی با شیرمردانی است که بر هر کوی و برزنی نام‌ مقدس‌شان می‌درخشد.

خود را پاسدار خون آنان می‌دانیم و به فرموده مقام معظم رهبری نامشان را تکریم می‌کنیم و عظمت جایگاه‌شان را در یادها زنده نگاه می‌داریم.

 

حرف رهبری درخصوص شهدا فصل الخطاب است

البته امروز محمدجواد حق شناس دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در نشستی خبری درباره موضوع حذف نام شهید از برخی تابلوهای معابر و خیابان‌ها اظهار داشت: بیشترین همرنگی و وحدت نظر اگر امروز در کشور نظرسنجی شود با اختلاف فاصله زیاد رتبه اول آن به نام شهید تعلق می‌گیرد.

وی به سخنان مقام معظم رهبری در این زمینه اشاره کرد و گفت:‌ حرف‌های ایشان فصل‌الخطاب است و این رویه وجود داشته و راهبرد بوده است. در دو سال گذشته در جلسات نامگذاری معابر موردی نبوده که پیشنهادی از بنیاد شهید یا خانواده شهدا در زمینه نامگذاری خیابان به اسم شهیدان داشته باشیم که با آن مخالفت شده باشد.

وی اعلام کرد: هیچ شکایتی در این زمینه نیز از بنیاد شهید نیامده که ما در آن قصد داشته باشیم نام شهید را از تابلوی معابر برداریم. البته 100 هزار تابلوی معابر و خیابان‌ها در پایتخت داریم و ممکن است در برخی از تابلوهای پرچمی چنین اشکالی به وجود آمده باشد که این را هم تذکر دادیم.

ظلم به شهدا از نگاه عضو شورای شهر

اما امروز محمد سالاری یکی از اعضای شورای شهر تهران هم دست به کار شده و در پستی توئیتری به اهمیت گرامیداشت یاد شهدا پرداخته است.

وی در دو پست پیاپی نوشته است:

یاد و نام شهدای گرانقدر و ارزش های دفاع مقدس، گنجینه ای است که بر سپهر تاریخ این سرزمین برای همیشه خواهد درخشید.

 

حفظ و حراست و گرامیداشت این ارزش های والا، وظیفه ای است که شورای اسلامی شهر تهران علیرغم برخی هجمه‌ها، همچون گذشته ذره ای از آن فروگذار نخواهد کرد.

امید آنکه فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در اهمیت تکریم نام و یاد شهدا، چراغ راه همگان قرار گیرد.

 

البته سالاری در بخشی از این توئیت به نگاه‌های جناحی به شهدا هم واکنش نشان داده و نوشته است: قطعا نگاه جناحی به شهدا و مصادره ارزش های انقلاب و دفاع مقدس برای منافع گروهی، ظلمی آشکار به این مواهب الهی و برخلاف منویات رهبری خواهد بود.

احتمال قصور از ناحیه شهرداری

علی اعطا هم که به موجب حکمی از سوی محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران مسؤول بررسی موضوع حذف نام شهدا از تابلوهای شهری شده است امروز در نشست خبری خود گفت: کمیته ویژه بررسی حذف نام شهید از برخی از معابر مسئولیت حقیقت‌یابی داشته و اقدامات پژوهشی و تحقیقی در مورد موضوعی که ابهام دارد انجام می‌دهیم که گزارش‌هایی از بخش‌های مختلف شهرداری جمع‌آوری شده و در حال تطبیق است که ما ابهامات آن را بررسی کنیم.

سخنگوی شورای شهر تهران گفته است که این احتمال است که لایه‌های اجرایی شهرداری و نه لایه‌های سطح مدیریتی میانی و ارشد بعضا با استدلال‌هایی قصور کرده باشند و این مسئله ممکن است مربوط به 5 سال پیش یا 5 ماه قبل باشد که کمیته ویژه این موضوع را بررسی و گزارش دقیقی قبل از مهلت یک ماهه تقدیم شورای شهر می‌کند.

 

حرف آخر!

اما نکته قابل توجه این است که باید از آقای سالاری پرسید اگر نگاه جناحی به مسئله شهدا ظلم آشکار به این مواهب الهی قلمداد می‌شود چگونه در طول سالهای گذشته مردم شهید پرور شهر تهران شاهد چنین اتفاقاتی نبودند و از این دست اشتباهات به گفته شما و دوستانتان پیش پا افتاده در شهر رخ نمی‌داد.

چرا در سالهای قبل سخنی از حذف نام شهدا نبوده است و تنها در همین دو سالی که از عمر مدیریت شهری جدید می‌گذرد شاهد چنین اتفاقی هستیم.

خوب است یادمان باشد که مسؤولان شهرداری در ابتدای طرح این موضوع مدعی شدند تابلوها 5 سال قبل عوض شده است و بعد از آن دست به دامن اختصار نویسی شدند و بدون آنکه بدانند می‌شود پیمانکار را عزل کرد یا خیر وعده آن را دادند و در نهایت امروز صحبت از این می کنند که فرقی نمی کند 5 ماه پیش باشد یا 5 سال پیش. 

شاید بهتر بود مسؤولان با عذرخواهی از اتفاقات پیش آمده بدون آنکه هیاهو کرده و تقصیر را به گردن دیگری بیاندازند تابلوها را اصلاح می‌کردند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار