مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. تير 1399 - 12:44   |   کد مطلب: 24047
تحلیل‌گر مسائل سیاسی به اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر این که «اگر آمریکا به برجام ضربه سیاسی بزند، اقدام قاطع می‌کنیم» اشاره کرد و گفت: معاهده بین‌المللی برجام با هر ویژگی و خصلتی تقریباً مرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، محمد مرندی» تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص اظهارات اخیر آقای روحانی مبنی بر این که «اگر آمریکا به برجام ضربه سیاسی بزند، اقدام قاطع می‌کنیم» اظهار داشت: شاید منظور آقای روحانی این بود که اگر برجام تغییر پیدا کند مثلاً مصوبه‌ای در شورای امنیت در رابطه با تحریم تسلیحاتی ایران تصویب شود، آن زمان طبیعتاً واکنش ایران باید خروج از برجام باشد، چون برجام دیگر معنا پیدا نمی‌کند.

وی با بیان این که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در حال حاضر هم برجام را اجرا نمی‌کنند، افزود: اگر آمریکایی‌ها برجام را تغییر دهند دیگر برای ایران مفهومی نخواهد داشت. علی القاعده منظور آقای روحانی این است که اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها برجام را در شورای امنیت تغییر دهند، دیگر برجام برای ایران تقریباً مرده است. من حدس می‌زنم منظور آقای روحانی همین مسئله باشد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: آنچه که مسلم است، این است که تغییر در برجام یعنی پایان برجام. الان هم ایران انگیزه فوق العاده‌ای برای ماندن در برجام ندارد.

 

 آمریکایی‌ها با همراهی تروئیکای اروپایی درصدد تغییر محتوای برجام هستند

مرندی در خصوص رفتار اروپایی‌ها نسبت به برجام گفت: اروپایی‌ها هم همه تعهدات خود ذیل برجام را نقض کردند، یعنی هر 11 تعهد خود را زیر پا گذاشتند.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا محتوای برجام را تغییر دهند؛ فقط روسیه و چین در شورای امنیت مانع هستند و در شورای امنیت موضع مخالف آمریکا و اروپایی‌ها داشتند. در واقع اروپایی‌ها عملاً همدست آمریکا هستند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که "آیا وضعیت فعلی به سبب این نیست که ایران به ضربات سیاسی آمریکایی‌ها به برجام پاسخ نداده است؟" گفت: از روز اول نه موافق برجام بودم نه مخالف آن. در حقیقت برجام را نه یک دستاورد عظیم تلقی می‌کردم و نه یک فاجعه ملی. به هر حال برجام با هر ویژگی و خصلتی تقریباً مرده است.

دست و پای ایران در حوزه هسته‌ای بسته نیست

محمد مرندی با تاکید بر این که دست و پای ایران در حوزه هسته‌ای بسته نیست، عنوان کرد: اگر اروپایی‌ها بخواهند برجام را به هم بزنند، حتی همکاری ایران در خصوص نظارت‌ها هم دیگر وجود نخواهد داشت. در واقع نظارت‌ها فقط در حد ابتدایی‌ترین همکاری با آژانس در چارچوب اولیه ان‌پی‌تی خواهد بود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی بیان داشت: اگر اروپایی‌ها بخواهند کاری کنند مطمئن باشند که دیگر هرگز پایشان به کشور ما در حوزه هسته‌ای باز نخواهد شد و در آینده نیز مذاکرات هسته‌ای صورت نمی‌گیرد.

 

غربی‌ها بدانند زیان ضربه به ایران متوجه خودشان می‌شود

مرندی در توصیه‌ای به راهبرد دستگاه دیپلماسی در مواجهه با برجام، آمریکا و اروپا، مطرح کرد: دستگاه دیپلماسی ابتدا باید این مسئله را تفهیم کند که جمهوری اسلامی کاملاً جدی است و اگر برجام بهم بخورد ایران از آن خارج می‌شود و دیگر در آینده هرگز مذاکره‌ای در مورد برنامه هسته ایران صورت نخواهد گرفت.

وی همکاری با کشورهای همسایه و استفاده از ظرفیت کشورهای غیر غربی را ضروری دانست و افزود: توصیه دیگر به وزارت خارجه این است که در این دنیای پر تحول، فعالانه به دنبال شرکای غیر غربی باشد.

مرندی در پایان گفت: غربی‌ها باید متوجه شوند که وقتی به ایران ضربه می‌زنند به زیان خودشان تمام می‌شود.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار