مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 5. مرداد 1398 - 9:53   |   کد مطلب: 23891
این کارشناس مسائل هسته ای گفت: گفته می شود زمانی که پهپاد آمریکایی توسط ایران منهدم شد، نتانیاهو به ترامپ تماس گرفته و از او خواسته است که جوابی به این موضوع ندهد چرا که اگر ترامپ جوابی به ایران بدهد، نیروی های حزب الله لبنان اسرائیل را هدف قرار می دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،

فواد ایزدی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص رفتارشناسی آمریکا و پیش بینی رفتار آمریکا در قبال اقدامات ایران بر اساس اظهارات مقامات دولتی اظهار داشت: در آمریکا هم جلساتی به مناسبت چهارمین سال برجام‌ برگزار شده است اما اگر جلسات ما عزاداری برای برجام شده، در آمریکا با خوشحالی این جلسات برگزار شد و از برجام‌ اظهار خشنودی کردند.

وی با اشاره به جلسه «ویلیام برنز» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده دولت سابق آمریکا با ایران که چند روز گذشته در موسسه اسبن برگزار شد گفت: «ویلیام برنز» که رئیس جلسات عمان قبل از روی کار آمدن آقای روحانی هم بود تأثیر زیادی روی سیاست خارجه آمریکا دارد که در این جلسه گفته است اگر در ایران جمهوری اسلامی هم حاکم نباشد و هر حکومتی در این کشور باشد، این حکومت می خواهد بازیگر مهمی در خاورمیانه باشد.

این کارشناس مسائل هسته ای ضمن بیان اینکه این پیامی برای آمریکا و داخل کشور ماست عنوان کرد: دعوایی که آمریکا با ایران دارد، لزوماً درگیری با جمهوری اسلامی نبوده و تنها درگیری با ایران است و برای آنها فرقی ندارد که چه کسی در ایران حکومت می کند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود: برآورد آمریکایی ها این است که به خاطر وضعیت فکری، سطح سواد، سابقه تاریخی و نفوذ تشیع در ایران با کشور ایران درگیری هایی خواهند داشت، هرکسی در ایران حکومت کند، آن فرد قطعاً فردی خواهد بود که احساس می کند ایران باید در خاورمیانه نقش مهمی داشته باشد؛ این نگرش مخصوص به ویلیام برنز نبوده و بسیاری از کارشناسان اسرائیلی ها هم به این مساله معتقد هستند.

ایزدی همچنین گفت: از این نکته می تواناین درس را گرفت که ایران هرچقدر هم که با آمریکا همراه و همسو شود، در نهایت این دغدغه نسبت به جایگاه ایران در منطقه در ذهن مقامات آمریکایی وجود دارد چرا که ایران به عنوان یک کشور دارای توانمندی های ذاتی است و توانمندی های اکتسابی را اگرچه می توانند تحریم یا کم کنند اما توانمندی های ذاتی نظیر مساحت، جمعیت، منابع و ... کشور را نمی توانند تغییر بدهند.

وی با بیان اینکه با توجه به ویژگی های ذاتی در نهایت در هر حالتی آمریکا رقیب ایران است عنوان کرد: آمریکایی ها برای خاورمیانه دغدغه ویژه ای دارند که در بهترین حالت از نظر آنها ایران باید محدود شود؛ زمانی شاه حکومت می کرد و مدیریت ایران راحت بود اما یک زمان هم جمهوری اسلامی است که این مدیریت سخت تر شده و از اهرم تحریم برای ایجاد محدودیت برای ایران استفاده می کند.

این کارشناس مسائل هسته ای با تأکید بر اینکه رابطه ایران و آمریکا درست شدنی نیست عنوان کرد: در نهایت هرچقدر ایران به آمریکا امتیاز بدهد و برجام های یک و دو و سه و ... را هم به سرانجام برساند در نهایت این نگاه به ایران وجود دارد که ایران زیادی بزرگ و ثروتمند است و باید یا مدیریت و یا محدود شود.

این کارشناس مسائل سیاسی ضمن اشاره به اینکه سیاست آمریکا برای ایران، فروپاشی ایران و یا تسلیم کامل کشور بوده بیان داشت: پیام ویلیام برنز به ترامپ هم این بود که حتی اگر جمهوری اسلامی را سرنگون کنید باز هم همین مشکلات را با دولت بعدی خواهید داشت چرا که ایران دارای ظرفیت های درونی است که هر فردی در ایران به حکومت برسد همه این مشکلات و دغدغه ها برای آمریکا در قبال ایران ادامه خواهد داشت.

 

آمریکایی ها از روحانی عبور کرده و به دنبال تجزیه ایران هستند

ایزدی در ادامه افزود: نکته ظریف در مورد اینکه آمریکایی ها از دولت روحانی عبور کرده اند صحیح است؛ دعوای آمریکایی ها با ایران است و اگر فرصت پیدا کنند دنبال تجزیه ایران هستند و احساس می کنند اگر در دست مقامات ایرانی نفت نباشد دیگر کشور را می توانند مدیریت کند.

وی در توضیح این سوال که رفتار ما در قبال آمریکا با این ایده چه باید باشد گفت: جلسه ای با عنوان ایران و نظم بین الملل در انجمن علوم سیاسی ایران برگزار شد که یکی از اساتید دعوت شده در این جلسه گفت که ایران باید تسلیم آمریکا شود و هرچقدر زودتر تسلیم شویم بهتر است و در ادامه آن همه حضار در انجمن علوم سیاسی ایران بعد از شنیدن این جمله، این استاد را تشویق کردند.

 

با تسلیم ایران مقابل آمریکا پروژه تجزیه ایران آغاز می شود

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: چنین اظهاراتی در کشور یعنی این افراد ماهیت آمریکا را نشناخته و گمان می کنند که بعد از تسلیم مردم ایران زندگی خوبی خواهند داشت اما در حقیقت دوره بعد از تسلیم دوره تجزیه ایران است که به دنبال آن جنگ، خونریزی و کشتار زیادی رخ می دهد.

این کارشناس مسائل هسته ای با بیان اینکه آمریکا هیچگاه به تسلیم ایران نمی رسد تصریح کرد: اولویت کشور باید این باشد که جنگی رخ ندهد؛ تحریم ها سخت است ولی جنگ از تحریم جداست و مشکلات بیشتری به دنبال دارد؛ در خصوص جنگ گسترده هنوز کسی در واشنگتن این جرأت را پیدا نکرده است که همان کاری که در عراق و افغانستان انجام دادند در قبال ایران هم در پی آن هستند.

ایزدی بیان داشت: نتیجه این است که ما جنگ گسترده نخواهیم داشت و این علاقه در واشنگتن وجود ندارد؛ اما جنگ محدود علاقمندانی در آمریکا دارد که جان بولتون یکی از این افراد است که قبلا طی مقاله ای نوشته بود برای متوقف کردن بمب ایرانی، ایران را بمباران کنید و یا تام کاتن یکی از سناتورهای جمهوری خواه است اعلام می کرد که جنگ آمریکا علیه ایران راحت است.

وی در ادامه همچنین گفت: بعد از اینکه ایران پهپاد آمریکایی را مورد هدف داد حدود چند هفته است که حتی به صورت پراکنده هم از واژه جنگ با ایران استفاده نمی شود؛ دغدغه ما هم این است که جنگ محدود هم نباید داشته باشیم و طبیعی است که اگر توانمندی منطقه ای کشور یعنی نفوذ منطقه ای ایران کم شود، احتمال بروز جنگ محدود بالا می رود.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر لزوم حفظ توانمندی موشکی تصریح کرد: هرچه توانمندی موشکی کشور بالا رفت به همان میزان و حتی بیشتر امکان جنگ محدود هم پایین می آید و در همین راستا مجله فارین پالیسی در گزارشی احتمال چنگ علیه ایران را صفر اعلام کرده که علت آن را هم نفوذ منطقه ایران عنوان کرده بود به گونه ای که ایران می تواند 150 سایت نظامی آمریکا در منطقه را از بین ببرد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای تأکید کرد: گفته می شود زمانی که پهپاد آمریکایی توسط ایران منهدم شد، نتانیاهو به ترامپ تماس گرفته و از او خواسته است که جوابی به این موضوع ندهد چرا که اگر ترامپ جوابی به ایران بدهد، نیروی های حزب الله لبنان اسرائیل را هدف قرار می دهند.

ایزدی در ادامه گفت: وقتی رهبری میگویند جنگ نمی شود یعنی توانمندی ایران در حدی است که احتمال جنگ به صفر رسیده است ؛ در بین دوستان دولت برخی هستند که نفوذ منطقه ایران را هژمونی عنوان می کنند یعنی دقیقا همان اظهاراتی که آمریکایی ها عنوان می کنند.

وی با بیان اینکه باید دولتمردان ایران بدانند که مشکل آمریکا با ایران ریشه ای است تأکید کرد: زمانی که برجام در حال پیگیری بود، معاون سیاسی وقت دولت متنی را منتشر کردند که در آن عنوان می شد اهمیت تعامل با آمریکا بیشتر از پرونده هسته ای کشور است و تعامل با آمریکا فرصت است.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود: در شرایطی برخی در داخل برجام را فرصتی برای تعامل می دانستند که طرف غربی برجام را اهرمی برای کم کردن قدرت ایران تلقی می کرد و به همین دلیل است که امروز غرب از برجام راضی اما دستاوردی برای ما به وجود نیامده است؛ دموکرات و جمهوری خواه هر دو به دنبال سرنگونی ایران هستند اما حرف ویلیام برنز این است که برای بعد از سرنگونی ایران چه برنامه ای خواهند داشت.

 

توانمندی هسته ای افزایش پیدا کند، احتمال جنگ محدود هم کمتر می شود

این کارشناس مسائل هسته ای با تأکید بر اینکه دموکرات ها خطرناک تر از جمهوری خواهان هستند تصریح کرد: اگر سیاست های فعلی کشور ادامه پیدا کند یعنی به پیشنهاداتی نظیر پیشنهادات فرانسوی ها اعتنایی نشود و یا دغدغه مذاکره یا برجام های بعدی را نداشته باشیم و همچنین توانمندی های هسته ای کشور را نه تنها کاهش نداده بلکه افزایش هم بدهیم، می توانیم دغدغه جنگ را رفع کنیم.

ایزدی با بیان اینکه هزینه یک کار ضد ایرانی برای غربی ها بالا نرود آنها سیاست های خود را در قبال ایران عوض نخواهند کرد عنوان داشت: تا کنون هزینه درستی برای کارهای خلاف برجام غربی ها تعریف نشده است؛ خانم موگرینی چند روز پیش اعلام کرد که ایارن هنوز نقض جدی برجام انجام نداده است؛ ما حدود یک سال منتظر برجام اروپایی بودیم که دستاوردی نداشت.

وی در ادامه افزود: حرکت ایران به شکلی نبوده است که طرف غربی بترسد و در حقیقت موگرینی ایران را به تمسخر کشانده و در جواب خبرنگاری که را جع به اقدامات ایران سوال می کند پاسخ می دهد هنوز ایران نقض برجام انجام نداده است. و واقعا هم همین است که اقدامات ایران در قبال نقض عهد غربی ها خیلی جدی نبوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اقدامات متقابل ایران در قبال غرب هم گفت: با سرعتی که ایران برای مقابله در پیش گرفته است، کار جدی صورت نگرفته و طرف غربی هنوز هزینه لازم برای خروج از برجام را پرداخت نکرده است و این هزینه ها باید افزایش پیدا کند و انداختن یک پهپاد توسط نیروهای نظامی ایران یک نوع ایجاد هزینه برای آمریکاست.

این کارشناس مسائل هسته ای در ادامه افزود: آمریکایی ها در قبال ایران یک سیاست برد برد دارند و معتقدند با تحریم حداکثری ایران دولت ایران به فروپاشی می رسد و این یک برد است و اگر حکومت سرنگون نشود، قطعاً ضعیف می شود و عده ای در داخل به سمت مذاکره با آمریکا می آیند و در صورت مذاکره هم باز امتیازاتی از ایران خواهند گرفت واین برد دوم است.

ایزدی در خصوص برد سوم طرف آمریکایی اظهار داشت: اگر ایران سرنگون نشود، امتیاز هم ندهد، وارد حرکت هایی می شود که بخواهد با آمریکا برخورد کند و این برخورد مجوزی است برای برخورد آمریکایی ها با ایران و این هم خود یک نوع برد تلقی می شود.

وی در ادامه گفت: تا کنون مورد اول و دوم برای آمریکا محقق نشده و مورد سوم نیز برای آمریکا قابل دسترسی نبود؛ بیانیه شورای امنیت ملی با بازه های زمانی زیاد و سرعت پایین اگرچه پاسخ در خوری نبود اما نشان داد که آمریکا دیگر نمی تواند به سیاست برد برد برد خود برسد و به  بن بست رسیده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر لزوم پیگیری جدی تر اقدامات متقابل در قبال آمریکا گفت: مشکل این است که علی رغم اینکه آمریکا گروه اقدام علیه ایران دارد اما ایران گروه اقدام علیه آمریکا نداشته است؛ از مرداد سال 97 یک ساختاری در آمریکا ایجاد شده است که چند وزارتخانه آمریکا به همراه نهادهای امنیتی اطلاعاتی یک گروه اقدام ایران تشکیل داده اند که کار آن سیاستگذاری در سطح ملی نیست بلکه تعریف و اجرای پروژه های ریز علیه ایران است.

این کارشناس مسائل هسته ای در ادامه افزود: این گروه اقدام ایران یک انسجام درونی ایجاد کرده است و گاهاً با ایجاد سفرهایی به کشورهای قبلی یک ستاد قوی برای تحریم ایران تشکیل داده اند که این دوره از تحریم ها را سنگین تر می کند.

 

لزوم تحمیل هزینه های بیشتر به غرب از سوی ایران

ایزدی ضمن انتقاد از اینکه در ایران گروه اقدام آمریکا نداریم عنوان کرد: شورای عالی امنیت ملی اگرچه اقدامات خوبی تانجام می دهد اما از آنجایی که جزئی و ریز نیست نمی تواند با اقدامات گروه اقدام ایران مقابله کند.

وی در ادامه افزود: در آمریکا یک فراکسیونی به نام نه به جنگ با ایران تشکیل شده است که نگرانی آن اتخاذ سیاست های چکشی از سوی ترامپ است که باید ایران برای این فراکسیونو افکار عمومی مردم در آمریکا اقداماتی را انجام بدهد؛ از جنگ جهانی دوم به بعد آمریکایی ها هیچ جنگی را آغاز نکرده اند مگر اینکه افکار عمومی با آن همراه بوده اند از همین جهت افکار عمومی آمریکا برای ما اعهمیت پیدا می کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر لزوم تشکیل گروهی مانند اقدام علیه آمریکا در ایران تشریح کرد: باید فعالیت های ایارن علیه آمریکا در قالب یک ستاد برنامه ریزی و اجرا شود و برای مقابله با آمریکا و اقدامات اخیر آنها نمی توان با ساز و کار قبلی پیش رفت.

 

شرایط قبل و بعد از برجام تغییری نکرده است

ایزدی در پایان تصریح کرد: ما در برجام منفعت زیادی کسب نکردیم؛ قبل از برجام کشور حدود یک میلیون بشکه نفت می فروخت و اندکی تحریم هم داشتیم و البته صنعت هسته ای ما همگام با علم روز دنیا پیش می رفت. اما بعد از برجام فروش نفت ایران به صفر رسیده است، تحریم ها به شدت گسترده شده و صنعت هسته ای کشور نیز کم و بیش متوقف شده است؛ شرایط بعد از برجام با شریط قبل از برجام ما خیلی تفاوتی ندارد و هنوز نگاه به غرب عوض نشده است.

وی با بیان اینکه برجام حالت ناموسی برای عده ای  پبدا کرده است گفت: با توجه به شرایط فعلی نیازمند طراحی هایی برای تحمیل هزینه به غرب دارد که این تحمیل هزینه بادر در قالب یک گروه هماهنگ صورت بگیرد.

 

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار