مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. تير 1399 - 11:51   |   کد مطلب: 24053
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرا نکرد و باید پاسخگو باشد؛ گفت: امروز با تکانه‌ای اقتصاد ایران دچار تلاطم می‌شود و می‌بایست اصلاح ساختارها صورت می‌گرفت و انجام شود. اگر هم تعویق بیافتد در آینده باز هم با همین پیامدها مواجه خواهیم شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،قیمت‌ها در حال بالا رفتن از نردبان هستند و در این حرکت صعودی می‌تازند؛ سکه که قیمت 10 میلیون تومان را پشت سرگذشت برای قیمت‌های جدید خیز برداشته است. در بازار ارز هم همه ارزها در مقابل ریال روند افزایش دارند و دلار به عنوان شاخص بازار ارز به مرز کانال 22 هزار تومانی رسیده است.

گرانی‌ها هم که کمر مردم را خم کرده و نرخ رشد تورم در حال افزایش است در این میان کسی هم پاسخگوی مردم نیست. دولتمردان تدبیر و امید که از سال 92 همه توان خود را بر محور مذاکرات هسته‌ای قرار دادند و آقای روحانی آن زمان (هم سال92 و هم سال 96) وعده‌های بسیاری برای بهبود وضعیت اقتصادی (البته برای آن زمان نه الان) داد که هیچ کدام تا کنون محقق نشده است و دستاورهای برجام هم که قرار بود با آن تحریم‌ها علیه کشورمان لغو و برداشته شود به گفته آقای ولی ا... سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی عملا «هیچ» بود؛ همچنان آقایان از برجام حمایت می‌کنند و از از دستاوردهای سخن می‌گویند.

در همین حال قیمت‌ها افزایشی است آن هم لحظه‌ای و روزانه و جیب سفره مردم هر روز کوچک‌تر می‌شود و رئیس جمهور و دولتمردان فقط سخن می‌گویند؛ مجلس هم فعلا طرح سوال از رئیس جمهور را در دستور کار خود دارد و در این میان فقط دود رکورد شکنی قیمت‌ها فقط در چشم مردم می‌رود.

کارشناسان مشکلات اقتصاد ایران را داخلی عنوان می‌کنند و سهم تحریم‌ها را 30 درصد می‌دانند. آنها می‌گویند برای حل مشکلات باید تصمیمات سخت گرفته شود و اقتصاد ایران نیازمند اصلاح ساختاری است و اقدامات مُسکن وارد فقط تاثیرات مقطعی دارد.

 

افزایش نرخ ارز قابل پیش بینی بود

وحید شقاقی شهری، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در مورد افزایش قیمت ارز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، گفت: شیوه ویروس کرونا اقتصاد ایران و جهان را تحت تاثیر منفی قرار داد. در جهان علاوه بر اثرگذاری بر اقتصادی کشور، باعث افت 30درصدی قیمت نفت شد.

وی افزود: به دلیل شیوه ویروس کرونا مرزها بسته شد و در فصل بهار صادرات غیرنفتی کشور حدود 40درصد کاهش یافت که تراز تجاری با کسری بسیار بالایی مواجه خواهد شد و ناترازی ارزی شکل می‌گیرد؛ البته این موضوع قابل پیش بینی بود و خروجی آن افزایش 5 هزار تومانی نرخ دلار شد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هر چقدر شرایط کرونایی طولانی‌تر شود و تراز ارزی و تجاری کشور به تعادل نرسد، ‌شاهد رشد قیمت دلار خواهیم بود، گفت: بانک مرکزی هم در چند مرحله بین ۵۰ تا ۸۰میلیون دلار را به صورت روزانه به بازار تزریق کرد ولی این روش گذراست.

شقاقی شهری در مورد اثرات افزایش نرخ دلار، بیان کرد: این افزایش به تدریج اثر خود را بر قیمت کالاها نشان خواهد داد البته وقتی قیمت دلار به 21 می‌رسد به دلیل محاسبه هزینه‌های دیگر مانندحمل و نقل، خرده فروشی و...کالا با دلار 32 هزار تومانی به دست مردم و مصرف کننده می‌رسد.

 

فرصت را از دست دادیم/ دولت پاسخ دهد چرا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرا نکرد

وی با اشاره به اصلاح سیاست‌های تجاری و بخش واقعی اقتصاد کشور، تاکید کرد: دولت می‌بایست بعد از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال92 برای تنوع پذیر نمودن اقتصاد ایران و تولید کالاهای ضروری و اساسی در داخل، توسعه دیپلماسی اقتصادی و برون گرایی، تنوع بخشیدن به شرکای اقتصادی و درآمدهای کشور، جلوگیری از خام فروشی و... اقدام می‌کرد که متاسفانه در این چند سال قدمی برداشت و انجام نداد. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دولت فرصت را برای اصلاح ساختارها از دست داد و الان یک شبه نمی‌توان اقدامات اصلاحی را انجام داد و با تکانه‌ای اقتصاد دچار تلاطم می‌شود. دولت باید پاسخ دهد که چرا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرا نکرد و به آن اهمیتی نداد.

شقاقی شهری با تاکید بر اینکه دولت برای اجرای بند‌های سیاست‌های اقتصاد مقاومتی زمان کافی (5 سال) را داشت، اظهار کرد: اگر این سیاست‌های اجرا می‌شد دیگر با تلنگری مثل تحریم‌ها و یا ویروس کرونا، کل شاکله بخش تجارت خارجی و تولید به هم نمی‌ریخت ولی امروز عدم تحقق اقتصاد مقاومتی باعث شده با تکانه‌ای تبعات آن در افزایش نرخ دلار خود را نشان دهد.

وی تاکید کرد: باید اصلاح ساختارها و سیاست‌های تجاری و بخش واقعی اقتصاد که می‌بایست صورت می‌گرفت و باید انجام شود. اگر هم تعویق بیافتد و رخ ندهد در آینده باز هم با همین پیامدها در اقتصاد ایران مواجه خواهیم شد و شاید بدتر هم رخ دهد.

 

نقش وارداتچی‌ها...

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که چرا برای اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور اقدام نمی‌شود؟، گفت:  اصلاح ساختارها نیازمند هزینه، توان و مدیریت اقتصاد دارد، البته ذینفعان متعددی از جمله وارداتچی‌ها و رانتخواران در اقتصاد ایران وجود دارد که مانع اجرای تصمیمات اصلاحی هستند و عبور از آنها راحت نیست.

شقاقی شهری با اشاره به اینکه اقتصاد ایران مبتنی بر خام فروشی و رانتی است، افزود: ذینفعان اجازه اصلاحات را نمی‌دهند و کسی حاضر به پذیرش تبعات منفی اصلاحات نیست؛ تا وقتی این اتفاق رخ ندهد هرگز تبعات مثبت آن و فواید اصلاحات ساختاری را هم نخواهیم دید.

وی تاکید کرد: سال‌هاست شعار حمایت از تولید می دهیم ولی از آن حمایت نمی‌شود  و د مقابل عده‌ای از رانت واردات بهره می‌برند که این موضوع به نفع ذینفعان و به ضرر توده مردم است که مقابله با این رانتخواران و واردکنندگان عزم جدی می‌خواهد.

 

توصیه‌ای به مجلس یازدهم

استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی در مورد برنامه‌های مجلس یازدهم، گفت: نمایندگان مجلس  باید عزم و تمام توان خود را برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بگذارند تا 24بند این سیاست‌ها مرحله به مرحله و گام به گام  اجرایی شود که اگر این سیاست‌ها اجرایی شود تبعات و اثرات خیلی مطلوبی برای کشور خواهد شد. مجلس باید با قانون گذاری و نظارت از دولت بخواهد تا این سیاست‌ها اجرایی شود.

شقاقی شهری در مورد تمایل دولتمردان برای مذاکره، گفت: این موضوع شاید در مورد دولت یازدهم صدق می‌کرد ولی در دولت دوازدهم اینگونه نیست و دولت می‌داند ترامپ و آمریکا قابل اعتماد برای مذاکره نیست البته ما از برجام نفعی نبردیم و دستاورد آن برای ما تقریبا هیچ بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار