مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 10. مهر 1396 - 19:54   |   کد مطلب: 22638
دیوان عدالت اداری با بررسی مستندات ارائه شده توسط فارغ التحصیلان دانشگاه نفت و نیز دفاعیات وزارت نفت، با رد دفاعیات وزارت، فارغ التحصیلان را محق دانسته و رای نهایی را صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، دیوان عدالت اداری با بررسی مستندات ارائه شده توسط فارغ التحصیلان دانشگاه نفت و نیز دفاعیات وزارت نفت، با رد دفاعیات وزارت، فارغ التحصیلان را محق دانسته و رای نهایی را صادر کرد.

عنوان شکایت همانگونه که واضح است (الزام به استخدام رسمی و بدون آزمون گروه الف. دانشگاه صنعت نفت طبق روال سابق) میباشد که دیوان عدالت اداری با بررسی مستندات ارائه شده توسط فارغ التحصیلان دانشگاه نفت و نیز دفاعیات وزارت نفت، با رد دفاعیات وزارت، فارغ التحصیلان را محق دانسته و چنین رأیی را صادر کرده است.

عنوان رای به معنای اجبار وزارت نفت به استخدام فرد گروه الف. می‌باشد و نه دعوت به ارزیابی یا هر امر دیگری جز استخدام رسمی. یعنی وزارت ملزم به استخدام است و به صورت قانونی نمی تواند افراد گروه الف. را با روش های غیرقانونی که اخیرا در پیش گرفته است، فیلتر کند.

در مورد روال سابق ذکر شده در رأی نیز گفتن این نکته ضروری است که تا قبل از سال ۹۴ وزارت نفت تمامی گروه الف. ها را در شرکت‌های تابعه اش کاریابی کرده و سپس با انجام گزینش عقیدتی تمامی این افراد را در کوتاهترین زمان ممکن استخدام رسمی می‌نموده است.

1- در سال ۹۴ بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت استخدام صادر شد و بعد از آن از طرف وزارت نفت شیوه جذب جدید و غیرقانونی شروع به اجرا شد که در آن تعدادی از دانش آموختگان گروه الف. دعوت به ارزیابی کاملا غیر قانونی می شدند و از بین آن‌ها عده‌ کمی جذب و مابقی رد می شدند! و در واقع شکایت اصلی این دانشجویان بخاطر این مورد بوده است؟! حال به اسانی میتوان فهمید که منظور از روال سابق نه روال دو سال گذشته بلکه روال چندین و چند ساله قبل از سال ۹۴ است که گویا وزارت می خواهد از ابزار مغلطه استفاده کرده و این کلمه‌ی روال سابق را به روال دوسال گذشته معطوف کند.

۲. در متن رأی تأکید شده که تعهدی که از افراد گروه الف. اخذ شده کاملا دوطرفه بوده و دو طرف ملزم به اجرای تعهداتشان هستند که وزارت نفت در بند یک این تعهدنامه (سند موجود است) کاملأ به این مورد اذعان کرده که فرد متعهد را درون سیستم جذب خواهد کرد؛ و علاوه بر موضوع تعهدنامه، بر روی مستندات دیگر من جمله دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری هم تاکید شده و گفته شده که در زمان انتخاب رشته وعده استخدامی که به دانشجو داده شده باید انجام داده شود، چراکه دانشجو بر اساس همین وعده‌ها وارد دانشگاه نفت شده است.

۳. در متن رأی به صراحت تمام شیوه جذب جدید وزارت نفت غیرقانونی اعلام شده است (جذب تعدادی از افراد‌گروه الف. و عدم جذب تعداد دیگر از همان گروه دانشجویان بدلیل عدم رعایت ضوابط قانونی کاملا خلاف قانون میباشد).

منظور از شیوه‌ جذب جدید وزارت نفت دعوت به ارزیابی استخدامی همه یا افرادی از گروه الف. و تن‌ها جذب تعداد محدودی از بین آن‌ها میباشد که حتی بعد از صدور این رأی وزارت نفت کماکان این شیوه غیرقانونی را در پیش گرفته و جناب آقای کامران دهقانی رییس آموزش و برنامه ریزی نیروی انسانی وزارت نفت در مصاحبه‌ای که از خبر ساعت ۲۱ هم پخش شد دقیقا اجرای همین روند غیرقانونی را ذکر و عنوان کرد که همه افراد گروه الف.

به ارزیابی دعوت شده اند و فقط افرادی که دارای استاندارهای لازم صنعت نفت باشند برگزیده شده و استخدام می شوند! که این کاملا با متن رأی دیوان و نگاه قانون در تناقض بوده و وزارت مکلف هست این شیوه‌ی جذب اخیر (دوساله) را متوقف کرده و همه‌ی افراد گروه الف. را جذب کند.

۴. بند آخر رأی صادره نیز تاکید میکند که دیوان عدالت اداری بعنوان نهاد عالی قضایی کشور کاملا صلاحیت ورود به مساله را دارد و بنا به شواهد و مستندات و مدارک وزارت نفت را مکلف و موظف به جذب تمامی افراد گروه الف. دانشگاه صنعت نفت میکند که همگی این دانشجویان تا ورودی ۹۴ دارای ویژگی‌های کاملا یکسان میباشند و وزارت به تمامی آن‌ها یک وعده را داده و آن نیز استخدام رسمی و بدون هرگونه آزمون و ارزیابی عطف بماسبق شده‌ی غیر قانونی میباشد.

۵. جناب آقای دهقانی رئیس اداره آموزش وزارت نفت می‌فرمایند "استاندارهای ما" را باید داشته باشند:

دانش آموختگان گروه الف. دانشگاه صنعت نفت ۲ مرتبه استاندارهای لازم را کسب کرده اند:

در مرحله اول کسب رتبه برتر در کنکور سراسری و در مرحله دوم قرارگیری در گروه ممتازین دانشگاه موسوم به گروه الف.

هیچ گونه هراسی از مصاحبه و آزمون وجود ندارد و فارغ التحصیلان صرفا برای دفاع از حق خود طبق نص صریح متن رأی زیر بار ناحق نخواهند رفت.

از طرف دیگر جناب آقای دهقانی در مصاحبه‌ای در خبر بیست و سی عنوان کردند که وزارت نفت الزامی به استخدام دانش آموختگان نداشته و فقط اولویت استخدام داده است، که همانطور که در بند اول و دوم همین بیانیه ذکر شد، دیوان محترم عدالت اداری با توجه به تعهد کاملا دوطرفه اخذ شده از دانشجویان، وزارت را ملزم به اجرای مفاد تعهدنامه کرده و این یعنی الزام به استخدام دانش آموختگان در وزارت نفت.
انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار