مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 28. دى 1395 - 0:13   |   کد مطلب: 19058
عدالتخواهی، لب انتظار ما از دانشجویان است... امام خامنه ای
بیانیه مشترک تشکل های دانشجویی استان همدان/سهل انگاری مجلس درحذف عبارت "عموم مردم" و "کارکنان" قابل چشم پوشی نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، تشکل های دانشجویی استان همدان در بیانیه ای خواستار تامل بیشتر در ماده35 و 38 برنامه  ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی شدند.

متن بیانیه به شرح زیر است :

 

بسم الله الرحمن الرحیم
عدالتخواهی، لب انتظار ما از دانشجویان است... امام خامنه ای

تصویب ماده اصلاحی 35 برنامه  ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی در روز دوشنبه 6دی1395  که دولت را مکلف به ایجاد سامانه ثبت حقوق و مزایای مقامات و کارکنان دستگاه های اجرایی با امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم میکرد از نکات حائز اهمیت و برجسته مجلس دهم است و گامی بسیار مهم در حوزه شفافیت تلقی میشود.

فارغ از برخی مسائل مطرح شده درباره مسائل کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در بررسی این موضوع باید گفت که شفافیت «سریع‌ترین، کم‌هزینه‌ترین، ساده‌ترین و در نتیجه کارآمدترین» راه‌حل برای «توانمندسازی حاکمیت، افزایش مشارکت عموم مردم در حل مسائل کشور، افزایش سرمایه اجتماعی حاکمیت، کاهش سریع و کارآمد هزینه‌ها و نیز مبارزه با فساد» است.

یکی از اموری که سالهاست در بسیاری از کشورهای جهان از آمریکا، کانادا و فرانسه گرفته تا هند، آفریقای جنوبی و افغانستان در حال اجراست و نتیجه بخش هم بوده است، اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران است که به معنای استفاده از رویکرد «نظارت عمومی و مردمی» به جای «نظارت متمرکز» است. در این حالت، مردم هم در کنار نهادهای نظارتی قرار می گیرند و می توانند ضمن اطلاع مستمر و دقیق از وضعیت حقوق و مزایای مدیران، بر این وضعیت نظارت کنند.

کاهش هزینه‌های نظارتی همزمان با افزایش کارآیی آن به دلیل استفاده از ظرفیت مردم در نظارت، افزایش امکان و سرعت کشف فساد و در نتیجه، بالا بردن هزینه انجام فساد برای مدیران، از بین رفتن امکان فساد و اهمال‌کاری نهادهای نظارتی و نهایتا افزایش اعتماد مردم به حاکمیت، برخی از دستاوردهای مهم اعلام عمومی وضعیت حقوق و مزایای مدیران است. در واقع، در صورت اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران، «ضمانت اجرایی» رعایت محدودیت های تعیین شده برای حقوق و مزایا و سایر پرداختی ها (مانند وام) به مدیران به شدت افزایش می یابد زیرا مردم ناظر این موضوع خواهند بود و در نتیجه، ضربه مهلک وارد شده به اعتماد مردم به نظام در قضیه  فیش های حقوقی نجومی، جبران خواهد گردید.

در برابر این موضوعات اما اخباری از سوی برخی  پایگاه های خبری و شبکه های اجتماعی در حال انتشار است که نشان میدهد در متن ارجاعی غیر رسمی از سوی مجلس شورای اسلامی برای شورای محترم نگهبان، عبارت "و عموم مردم" و "کارکنان" از ماده35 و 38 برنامه  ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی حذف شده است.

تشکل های دانشجویی دانشگاه های همدان مبتنی بر رسالت خود لازم میبینند که اعتراض خود را نسبت به این سهل انگاری و کوتاهی صورت گرفته به سمع و نظر عموم مردم و بخصوص نمایندگان مجلس برسانند.

بی شک حسن جریان امر مجلس شورای اسلامی، هم در کیفیت اداره کشور و پیشرفت امور موثر است و هم در روحیه مردم و شوق و امیدواری آنان نسبت به آینده و مسائل  انقلاب اسلامی تاثیر فراوانی دارد.

نکته قابل توجه در مسائل پیشرو انتشار برخی تحلیل و اخباری مبنی بر این است که حذف این عبارت در متن ارجاعی عمدی بوده است که نیاز است هیئت رئیسه مجلس نسبت به این مسئله شفاف سازی نمایند.

حذف عبارت "و عموم مردم"  چه بصورت عمدی باشد و چه بصورت سهوی نکته قابل تاملی است که با توجه به حساسیت تصمیمات مجلس، نیاز است بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار بگیرد که آیا مسئله ای جز محرمانگی شدید ابعاد مختلف مجلس میتواند چنین زمینه فساد خیزی را برای افراد معدودی ایجاد کند.

مطالبه تشکل های دانشجویی دانشگاه های همدان از مجمع نمایندگان استان همدان در مجلس این است که نسبت به این مسئله حساسیت لازم را به خرج داده و مبتنی بر وظیفه در پیگیری حقوق مردم از هیچ امری فروگذار نباشند.

در انتها یادآوری میشود جنبش دانشجویی مبتنی بر رسالت خود پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری خواهد بود و از تمامی ظرفیت های خود برای این مسئله بهره خواهد گرفت.

و من الله توفیق

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان همدان
قرارگاه دانشجویی شهید همدانی
 بسیج دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی همدان
گردان دانشجویی بدریون همدان
 بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی همدان
 بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان
 قرارگاه دانشجویی شهید احمدی روشن همدان
 بسیج دانشجویی دانشگاه ملی نهاوند
 بسیج دانشجویی دانشگاه غیر انتفاعی امید نهاوند
 بسیج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی نهاوند
 بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور نهاوند
 بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد نهاوند
 بسیج دانشجویی دانشکده پیراپزشکی نهاوند
 بسیج دانشجویی دانشکده فنی حاج حشمت شهبازی نهاوند
 بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا
 بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان
 انجمن‌اسلامی‌دفتر‌تحکیم‌وحدت دانشگاه علوم پزشکی همدان
 بسیج دانشجویی دانشگاه سیدجمال الدین
 بسیج دانشجویی دانشگاه بیام نور اسدآباد
 بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسدآباد
 بسیج دانشجویی دانشکده علوم بزشکی اسد آباد
 بسیج دانشجویی علمی کاربردی اسدآباد
 انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان
 بسیج دانشجویی دانشگاه جهاددانشگاهی
 بسیج دانشجویی دانشگاه مفتح
 بسیج دانشجویی دانشگاه شهید جباریان
 بسیج دانشجویی غیرانتفاعی عمران وتوسعه
 بسیج دانشجویی دانشگاه غیرانتفاعی الوند
 بسیج دانشجویی دانشگاه غیر انتفاعی گنجنامه
 جامعه اسلامی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
 بسیج دانشجویی دانشگاه غیر انتفاعی فرهنگ و هنر
 بسیج دانشجویی دانشگاه غیر انتفاعی بهزیستی
 بسیج دانشجویی دانشگاه غیر انتفاعی هگمتانه
 بسیج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی تعاون
 بسبج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان باهنر
 بسبج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی هلال احمر
 بسبج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی جهاد کشاورزی
 بسیج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی تربیت بدنی
 بسیج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی قوه قضائیه

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار