مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. آبان 1396 - 23:32   |   کد مطلب: 23037
این اقتصاددان با اشاره به اینکه اقتصاد امروز ایران اقتصاد نابودگران است، گفت: امروز دولت ما با نفت اداره می شود و شاهرگ او در اختیار خارجی هاست که آیا نفت بخرند و یا نخرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از  قم فردا، ابراهیم رزاقی شب گذشته در همایش" بازگشت بعد از 63 سال" که در سالن همایش مدرسه معصومیه قم برگزار شد با اشاره به اینکه نفت یک نعمت خدادادی است، اظهار داشت: نفت باعث رشد تکنولوژی و رشد ماشین آلات و صنعت شده است.

وی ادامه داد: در ابتدا زغال سنگ و سپس نفت کشف شد که بعدها آرام آرام با دیگر صنعت ها ارتباط برقرار کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: در ابتدا تمام کشور ها از نظر اقتصادی مستقل بودند و به اندازه نیاز خود تولید داشتند و از آن استفاده می کردند؛ در همین بین وقتی کشور ها بیشتر از اندازه نیاز خود تولید کنند می توانند برای دنیا تولید کنند.

وی بیان داشت: اولین کشوری که انگلستان از آن استفاده استعماری کرد هند بود که صنایع دستی تولید آنها را به دیگر کشور ها می فروخت.

رزاقی با اشاره به اینکه آمریکایی ها برای خود اتکای لوازم انگلیس را داخل دریا ریختند تا پیشرفت کنند، خاطرنشان کرد: نفت یک ماده و وسیله انقلابی در صنعتی شدن کشور و پیشرفت کردن کشور اما نیاز به مدیران لایق دارد مانند صنایع دفاع کشور که از هیچ به این پیشرفت رسیده است.

وی افزود: برخی می گویند که نفت باعث فقر ایران شده است که من با این جمله موافق نیستم و نفت موجب فقر ایران نشده است بلکه یک نعمت برای پیشرفت کشور می باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در ابتدا انگلیس بر نفت ایران حکومت می کرد، عنوان داشت: در ابتدا انگلیس همه کاره ایران بود و بر نفت ایران هم حکومت می کرد اما بعد ها به دلیل کمرنگ شدن این مسئله قحطی را در سراسر ایران آوردند تا از این طریق رضا شاه را در ایران شاه کنند و با او قرارداد نفتی برای بردن نفت ایران بستند.

وی ادامه داد: در دولت مصدق برای حدود 3سال اقتصاد ایران بدون نفت مدیریت شد که در آن زمان صادرات از واردات بیشتر بود اما طولی نکشید که با کودتای 28 مرداد در ایران، آمریکا هم به انگلیس اضافه شد و با همکاری چند کشور در این کنوانسیون نفتی شریک شدند.

امروز از 28تن به 300میلیون تن فروش نفت رسیده ایم

رزاقی با اشاره به اینکه در ابتدا نفت را در ایران فراوری می کردند و می بردند، گفت: در سیاست جدید این مسئله آمد که نفت را خام دریافت کنند و از 28تن آن روز به 300 میلیون تن امروز رسیده است.

وی ادامه داد: آن به دنبال این بودند ایرانی به وجود بیایید که نفت را برای واردات بفروشد و دلارهای نفتی خود را برای واردات مصرف کند؛ امروز دولت ما با نفت اداره می شود و شاهرگ او در اختیار خارجی هاست که آیا نفت بخرد یا نه؟ آیا به او کالا بدهد یا نه؟

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: در ابتدای انقلاب که خارجی ها از ایران رفتند نفت ایران را نخریدند اما این مسئله باعث افزایش قیمت نفت ایران شد که ایران با این مسئله توانست اقتصاد کشور را اداره کند و از آن زمان تفکر تولید داخلی به وجود آمد.

رئیس جمهورهای ایران سیاست های لیبرال را انتخاب کردند

وی اضافه کرد: اما با فوت امام خمینی(ره) این تفکر به نوعی از بین رفت و شروع به فروش نفت کردند و رئیس جمهورهای ایران سیاست های لیبرال را انتخاب کردند،  این سیاست های لیبرال می گوید که هرچه دولتی است خصوصی کنید، مزد و حقوق را تثبیت کنید یعنی فقیر کنید، تجارت خارجی را آزاد بگذارید و تجارت داخلی را آزاد بگذارید، ثروتمندان را تقویت کنید چون این ها سرمایه گذاری می کنند.

رزاقی ادامه داد: اما در کشورهای خارجی همانطور که گفتم مثل آمریکایی ها که کالای انگلیسی را در دریا ریختند تا کشورشان پیشرفت کند می گوید از ثروتمندان مالیات بگیرید، کالای خارجی نخرید و اجازه وارد شدن را ندهید، حقوق گمرکی بگیرید، که آنها با رعایت این مسائل کشور خود را صنعتی کردند.

وی افزود: اما در کشور ما چه اتفاقی افتاد، در کشور ما از سرمایه داران مالیات نگرفتند ، مجازات ها را عقب انداختند، چند هزار میلیارد اختلاس می شود می گویند این اختلاس نبود بلکه معوقه بوده است، از طرفی هم برای واردات دلار ارزان می دهند که همه دنبال واردات باشند؛ امروز زعفران ایران به آمریکا صادر می شود ارزان تز از داخل ایران، امروز ما به تولیدکنندگان خارجی یارانه می دهیم که به داخل ایران بیایند.

اقتصاد امروز ایران اقتصاد نابودگران است

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه بعد از فوت امام دائما قدرت بین اشراف تقسیم شده است، گفت: اتفاقی که در اقتصاد ایران به دست خود می افتد اقتصاد نابودگران است.

وی ادامه داد: یکی از مسئولان امریکایی می گویند افرادی در ایران هستند که سیاست های مارا پیاده می کنند و یا در مسئله هسته ای گفتند که ما صنعت هسته ای ایران را بدون یک گلوله بستیم.

رزاقی با اشاره به کشورهای پیشرفت دنیا، عنوان داشت: کشورهای پیشرفته ای مانند ژاپن، چین و برخی کشورهای دیگر با همه پیشرفت ها اما در آنجا امریکا پایگاه دارد و آن کشورهای هیچ کاری نمی توانند کنند مگر با اجازه آمریکا، که امریکایی ها می خواهند ایران هم این گونه باشد.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار