مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. فروردين 1396 - 22:02   |   کد مطلب: 20112
استاد دانشگاه تهران توجه به تولید داخلی را یکی از اصلی ترین شاخصه های نظام اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اغلب کشور های مدرن و ابر قدرت دنیا علت پیشرفت اقتصادی آنها توجه به تولید داخل و تعصب بر واردات بی رویه و کالاهای غیر ضروری به کشورشان است که باعث شده است این کشور ها از لحاظ اقتصادی حرف اول را در جهان بزنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، ابراهیم رزاقی، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به شعار سال جاری در خصوص اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال عنوان کرد: رهبری با نگاه دغدغه مندانه خود و کاستی که در زمینه اقتصادی کشور دیدند مجددا نام گذاری سال را در خصوص مسائل اقتصادی عنوان کردند.

 

وی ادامه داد: باید یک تحول عظیمی در اقتصاد کشور رخ دهد و لازمه آن تغییر نظام اقتصادی از لیبرال سرمایه داری به همان اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری سیاست های ان را ابلاغ کرده اند، است؛ نظام اقتصادی کشور از همان ابتدا از طریق متخصصین و کارشناسان غربی پایه ریزی شد که آنان دارای تفکر همان نظام های سرمایه داری بودند که این یکی از اصلی ترین چالش های ما در زمینه اقتصادی کشور است.

 

این استاد دانشگاه تهران در ادامه اظهارات خود توجه به تولید داخلی را یکی از اصلی ترین شاخصه های نظام اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اغلب کشور های مدرن و ابر قدرت دنیا علت پیشرفت اقتصادی آنها توجه به تولید داخل و تعصب بر واردات بی رویه و کالاهای غیر ضروری به کشورشان است که باعث شده است این کشور ها از لحاظ اقتصادی حرف اول را در جهان بزنند.

 

رزاقی با اشاره به واردات بی رویه کالاهای غیر ضروری به کشور تصریح کرد: با توجه و آمار و ارقامی که در سال گذشته از گمرکات ارائه شده است شاهد واردات برخی از کالاهای غیر ضروری به کشور بوده ایم و یا حتی شاهد واردات برخی از کالاهایی بوده و هستیم که امکان تولید و ساخت آنها در کشور وجود داشته است.

 

وی افزود: اگر همان نگاه و نگرشی را که مقام معظم رهبری در سخن هایشان داشتند برخی از مسئولین هم داشتند به هیچ وجه شاهد واردات بی رویه نبودیم، امروز یکی از اصلی ترین چالش های کشور در زمینه تولید است، باید کمبود های کشور را از طریق تولید در داخل بر طرف کنیم نه از طریق واردات ، با واردات نه تنها کمکی به اقتصاد کشور نمی کنیم بلکه آن را فلج نیز می کنیم و لازمه جلوگیری از واردات برگرداندن نگاه نیازمان از کشور های دیگر به داخل کشور است.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی در بخش دیگری از اظهارات خود توجه به بنگاه های کوچک را یکی از اصلی ترین سیاست های اقتصاد مقاومتی بر شمرد و اظهارداشت: در حال حاضر بسیاری از بنگا های کوچک و بزرگ ما در حالت تعطیل یا نیمه فعال قرار دارند که برخی از آنها با تزریق اندکی سرمایه به حالت فعال تبدیل می شوند، دولت باید ضمن توجه به این بنگاه ها ، به بانک ها نیز اعتبار لازم را برای احیای این واحد ها اعطا کند.

 

رزاقی همچنین با اشاره به صندوق توسعه ملی نیز بیان کرد: دولت باید منابع صندوق توسعه ملی را در اختیار تولید و اشتغال قرار دهد ولی متاسفانه در این دولت اعتقادی به سیاست های صندوق توسعه ملی ندارند و منابع این صندوق را صرف هزینه های جاری دولت می کنند.

 

وی ادامه داد: هر ساله باید درصدی از فروش نفت به این صندوق اختصاص یابد و این درصد هرساله باید افزایش هایی داشته باشد ولی دولت یازدهم تاکنون این امر را انجام نداده است و و مبالغی را که در این صندوق نیز انباشت می شود را بجای اعطای تسهیلات به مردم برای افزایش تولید و اشتغال صرف هزینه های جاری خود می کنند.

 

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه این دولت اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارد تصریح کرد: متاسفانه دولت یازدهم اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارد و ستاد اقتصاد مقاومتی که در هیات دولت تشکیل شده است از همان افراد دولتی هستند که دغدغه مردم را ندارند و فقط مشغول ارائه آمار هایی هستند که با واقعیت تفاوت زیادی دارد، تشکلیل این ستاد تا به الان هیچ دردی از مردم را دوا نکرده است و باید چاره اساسی برای آن اندیشیده شود.

 

رزاقی افزود: در برخی از ارگان ها که غیر دولتی بودند و وظیفه ای هم در این قبال نداشتند کارهای زیادی را در زمینه اشتغالزایی انجام داده اند که مثمر ثمر هم بوده است ، بازدید از مناطق محروم و محرومیت زدایی از این مناطق، اشتغالزایی جوانان روستایی از مهم ترین محور های این امر بوده است که تا کنون مورد قبول مردم نیز بوده است.

 

وی در ادامه با اشاره به قرارگاه های محرومیت زدایی بسیج و سپاه عنوان کرد: یکی از مهم ترین نهاد هایی که در زمینه اقتصادی کشور وارد شده اند قرارگاه های محرومیت زدایی بسیج و سپاه است که این نهاد ها با توجه به نگاه دغدغه مندی که برای امنیت کشور دارند تا کنون توانسته اند در این زمینه فعالیت های قابل قبولی داشته باشند، امنیت اقتصادی اگر در کشور باشد مردم می توانند در برابر بسیاری از سختی ها و مشکلات ایستادگی کنند.

 

این استاد دانشگاه در ادامه اظهارات خود وجود تفکر جهادی را از مهم ترین شاخصه های مدیران برشمرد و گفت: اگر مدیران ما همان طرز تفکری را که فرماندهان ما در دوران جنگ داشتند داشته باشند دیگر اقتصاد کشور شاهد اینگونه ضعف ها نخواهد بود، در حال حاضر بسیاری از مدیران ما از تفکر جهادی برخوردار نیستند طرز تفکر آنها همان تفکر غربی است که در دانشگاه های خارج از کشور به آنها آموخته اند.

 

رزاقی با اشاره به توانمندی های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بیان کرد: این قرارگاه که از دوران جنگ تحمیلی با شعار جهادی به میدان آمد و شروع به ساخت و ساز کرد و بعد از آن در زمینه پتروشیمی، ساخت سد ، نیروگاه، راه و شهرسازی و امروز هم میبینیم که به همت جهادی مسئولان این قرارگاه توانسته ایم بنزین را در کشور تولید کنیم که این خود یکی از مصداق های بارز اقتصاد مقاومتی است.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار