مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 16. شهريور 1396 - 23:20   |   کد مطلب: 22300
انقلاب‌هاي مخملي يا "انقلاب‌هاي رنگي" يا "گُلي" از شيوه‌هاي براندازي نرم است كه نوعي سرنگون كردن حاكميت و جابجايي قدرت است و از شيوه مبارزه منفي و نافرماني مدني بهره مي‌گيرد. در برخي از كشورهاي اروپاي مركزي، اروپاي شرقي و آسياي مركزي انقلاب مخملي طراحي و پياده شده است. اين واژه براي نخستين بار از سوي والسلاوهادل رئيس جمهور پيشين چك، كه در آن زمان رهبر مخالفان چكسلواكي سابق بود به ادبيات سياسي وارد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، انقلاب‌هاي مخملي يا "انقلاب‌هاي رنگي" يا "گُلي" از شيوه‌هاي براندازي نرم است كه نوعي سرنگون كردن حاكميت و جابجايي قدرت است و از شيوه مبارزه منفي و نافرماني مدني بهره مي‌گيرد. در برخي از كشورهاي اروپاي مركزي، اروپاي شرقي و آسياي مركزي انقلاب مخملي طراحي و پياده شده است. اين واژه براي نخستين بار از سوي والسلاوهادل  رئيس جمهور پيشين چك، كه در آن زمان رهبر مخالفان چكسلواكي سابق بود به ادبيات سياسي وارد شد.

در سال 1989 طي يك دوره شش هفته‌اي، مخالفان حكومت در چكسلواكي با انجام سلسله اقداماتي زنجيره‌اي توانستند رژيم حاكم را سرنگون كرده و قدرت را در دست بگيرند.

اين طرح و ايده به ترتيب در كشورهايي همچون صربستان، گرجستان، اوكراين و قرقيزستان منجر به تغيير طبقه حاكم شد. غرض اصلي از طراحي و پياده‌سازي انقلاب‌هاي مخملي، براندازي حكومت‌هايي است كه امريكا آنها را مانع بسط و گسترش سلطه خود مي‌داند.

برخي از اهداف آمريكا از ساماندهي انقلاب‌هاي رنگي از اين قرار است:

1- تسلط بر مناطقي كه از جهت سياسي و راهبردي اهميت ويژه دارند

2- كنترل مسير انتقال انرژي و جلوگيري از تسليحاتي شدن آن

3- حذف يا مهار نظام‌هايي كه مانع گسترش سلطه آمريكا هستند

4- ممانعت از ايجاد اتحاديه‌هاي نظامي و امنيتي در آسيا، خاورميانه و آسياي مركزي

5- همسو نمودن كشورهاي مورد نظر با سياست‌هاي آمريكا

6- فرصت‌سازي اقتصادي براي آمريكا

7- مهار بيداري اسلامي

انقلابهاي رنگي به عنوان پديدهاي جديد در عالم سياست محصول و معلول هر دو دسته از عوامل درون زا و برون زاي محرک تغيير سياسي در جوامع هستند.

علاوه بر وجود مشكلات و نارساييهاي داخلي درزمينه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و امنيتي، طراحيهاي سازمان يافته بازيگران خارجي براي بهره برداري از اين نارسايي ها بر ضد حكومت حاكم و اقداماتي نظير تجهيز و تقويت اپوزيسيون نقش مهمي درشكل گيري و اجراي انقلاب هاي رنگي دارد.

نمونه هاي اين انقلاب ها در حوزه اتحاد جماهير شوروي سابق به ويژه در دو جمهوري گرجستان و اوكراين به طور خاص مويد نقش تاثيرگذار بازيگران خارجي در طراحي واجراي پروژه انقلاب اي رنگي در اين كشورهاست.

انگيزه هدايت اين قبيل انقلابها عمدتا ريشه در انگيزه ها و اهداف ژئوپوليتيكي كشورهاي غربي و بويژه آمريكا دارد. قرار گرفتن مناطق مهم پيرامون روسيه در مدار نفوذ غرب نياز به روي كار آوردن دولت هايي روس گريز و غربگرا را در اين مناطق دو چندان ميسازد.

  کشور ما نیز زخم خورده این انقلاب های خوش خط و خال است
 
 ساماندهي انقلاب مخملي در ايران به‌ وسيله بنياد سوروس با واسطه افرادي همچون: هاله اسفندياري، كيان تاج‌بخش و رامين جهانبگلو از ديگر برنامه‌هاي براندازي نرم در ايران بوده است.

این سیاست خودکامگان غرب در سال ۸۸در انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم در ایران وارد فاز عملیاتی شد  که سال ها روی نقشه و طرح آن کار کرده بودند.

شواهد و قراین نشان میدهد که هادیان فتنه ۸۸ همان طرح و نقشه انقلاب های رنگی اوکراین و گرجستان را نقشه راه خود قرار داده بودند ، نقشه ای که امریکا های برای بر انداری نرم از آن استفاده کرده بود
تمام این انقلاب ها فقط نشان دهنده ماهیت  شیطان گونه و خراب کارانه ایالات متحده در خاورمیانه می باشد که باید با هوشیاری و بصیرت در مقابل جنگ نرم و سرد دشمن ایستادگی کرد.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار