مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. شهريور 1395 - 14:55   |   کد مطلب: 18624
همزمان با آغاز سال تحصیلی در حالی که کلاسهای دانشگاه در تعطیلی به سر می برد به سراغ عباس افخمی، معاون آموزشی دانشگاه بوعلی سینا رفته ایم تا درباره برنامه ریزی مسئولین دانشگاه برای رفع این مشکلات بپرسیم.

به گزارش صدای دانشجو، سال تحصیلی گذشته بود که سیستم تحت وب آموزش دانشگاه بوعلی سینا از سما به گلستان تغییر پیدا کرد. از همان ابتدا این تغییر سیستم و از سوی دیگر محیط پیچیده سامانه گلستان موجب نارضایتی در میان دانشجویان شده بود اما تابستان95 و همزمان با زمان انتخاب واحد توسط دانشجویان کارشناسی بود که این نارضایتی ها به اوج خود رسید و بازتاب فراوانی در شبکه های اجتماعی داشت.

 

از عدم تعریف برخی درسها در سامانه جدید در انتخاب واحد گرفته تا عدم دسترسی آسان به آن، بخشی از این مشکلات بود. همزمان با آغاز سال تحصیلی در حالی که کلاسهای دانشگاه در تعطیلی به سر می برد به سراغ عباس افخمی، معاون آموزشی دانشگاه بوعلی سینا رفته ایم تا درباره برنامه ریزی مسئولین دانشگاه  برای رفع این مشکلات بپرسیم.

 

مصاحبه ما در دفتر معاون آموزشی بزرگترین دانشگاه منطقه 4 کشور انجام می شود، اتاقی که برخلاف تصور ما یک اتاق کاملا ساده است. افخمی به گرمی استقبال می کند و با سعه صدر به سوالات ما جواب می دهد.

آنچه را که در ادامه خواهید خواند متن کامل مصاحبه ما با ایشان درباره مشکلات سامانه گلستان می باشد.

 

  

تغییر سامانه آموزش دانشگاه بوعلی سینا از سما به گلستان موجی از نارضایتی ها را درمیان دانشجویان داشت و تاکنون هم این نارضایتی ها ادامه داشته است. علت اصلی این تغییر چه بود؟ 

شاید شما اطلاع داشته باشید که اصلا خاستگاه سامانه سما، دانشگاه بوعلی سینا بوده است. این سیستم در زمان خودش کامل ترین سیستم بود اما متاسفانه متناسب با زمان توسعه نیافت. بنابراین در مقایسه با سیستم های جدید نظیر گلستان که در دانشگاه ها فراگیر شده بود، کاستی های زیادی داشت که یا باید ارتقا می یافت و بروز می شد و یا سیستم کاراتری نظیر گلستان جایگزین می شد.

 

 

پس راه حل دوم انتخاب شد، درسته؟

با توجه به اینکه ما سامانه سما را از خود می دانستیم، نزدیک به یک سال و نیم با سما جلسات متعددی داشتیم که سیستم تحت وب کاملی  با رفع نواقص فعلی طراحی شود و حتی ما قبول کردیم که تمامی هزینه های ادارای و اجرایی را از طرف دانشگاه بوعلی سینا بپردازیم که متاسفانه بازطراحی سامانه سما بدلیل مشکلاتی که وجود داشت و شاید هم نیاز به گفتن نباشد، اتفاق نیافتاد و در جایگزینی هم چندین سیستم بود از جمله سامانه گلستان که عمده دانشگاه ها بخصوص دانشگاه های بزرگ مثل دانشگاه تهران و دانشگاهی با ترکیب متفاوت پیام نور از آن استفاده می کردند که در نهایت با رایزنی و مشاوره با مشاوران اهل فن، سیستم گلستان انتخاب شد.

 

 

آیا مشکلات موجود در هنگام برنامه ریزی هایی که داشتین پیش بینی شده بود؟

البته ما می دانستیم که در نصب سیستم جدید مشکلاتی بوجود خواهد آمد و معمولا دانشگاهی که سیستم جدید را نصب کرده است تا یک سال یعنی با دو نیم سال تحصیلی با مشکل روبرو بوده است و این را هم باید بگویم که مشکلات سامانه هم در حجم و هم در تعداد کمتر ازآن چیزی بود که ما انتظارش را داشتیم.

 

 

تاکنون بطور مصداقی چه مشکلاتی را خود مجموعه معاونت آموزشی رصد کرده است؟

مثلا در زمان انتخاب واحد، دروسی باید تعریف می شدند که نشدند و این نقص در سیستم نبود و این ایراد کاربری ما بود و ما هم این ایراد را می پذیریم. یا بعضی از دانشجویان رمز عبور خود را فراموش می کردند که ما در سیستم آموزشی بخاطر مسائل امنیتی نمی توانیم مانند میل های تجاری با یک درخواست رمز عبور را ارسال کنیم.

 

یک نقص دیگری هم دارد این است که فقط توسط مرورگر اینترنت اکسپلورر می تواند کار کند که البته با شرکت پشتیبانی در حال رایزنی هستیم که در تمام مرورگر ها قابل استفاده باشد.

 

بعضی از مشکلات هم به عدم آموزش کافی مسئولین و کارشناسان امور آموزشی بود که این مشکلات رفع شد و انتخاب واحدها انجام پذیرفت و خوب هم انجام شد البته برخی ازمشکلات هم ناشی از عدم رعایت نظم و مقرارات بود که ما نمی پذیریم که این مشکلات ناشی از مشکلات گلستان بود.

 

 

عدم رعایت نظم و مقررات مثل چی؟

مثل اینکه قبلا درس را بدون پیش نیاز می توانستند انتخاب کنند که در حال حاضر گلستان این اجازه را نمی دهد و تحت شرایط خاصی بایستی این کار انجام شود.

 

 

ارزیابی کلی معاون آموزشی دانشگاه از سامانه گلستان چگونه است؟ آیا در سال تحصیلی جدید مشکلات این سامانه کمتر خواهد شد؟

در کل در شش ماه گذشته ما سیستم گلستان را مثبت دیده ایم  و قرار است همانند گذشته کارگاه های آموزشی دیگری برای کارکنان آموزش داشته باشیم تا مشکلات آنان مرتفع شود. من امیدوارم که نیم سال تحصیلی جدید مشکلاتمان خیلی کمتر باشد و قطعا کمتر است.

مصاحبه از امیرعباس امیدیان

پایان/

دیدگاه شما

آخرین اخبار