مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. ارديبهشت 1392 - 9:24   |   کد مطلب: 6408
محمد تقی اسدی
آیت ا... ادامه دارد...
در ایران هرگاه اسم انتخابات می آید کاندیدای بالقوه وتاثیر گذار ی به نام هاشمی رفسنجانی رخ می نمایاند.
آیت ا... ادامه دارد...

در ایران هرگاه اسم انتخابات می آید کاندیدای بالقوه وتاثیر گذار ی به نام هاشمی رفسنجانی رخ می نمایاند.

آقای آیت ا... به صورت مستقیم و غیر مستقیم همواره در عرصه انتخابات فعال بوده است والان که پا به 79سالگی گذاشته است کارکشته تر از قبل به مدیریت مهره ها مشغول است.در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نیز از عالیجناب سرخ پوش به عنوان یکی از گزینه های حداکثری برای دشمنان دیروز و دوستان امروزش یعنی تجدیدنظرطلبان نام می برند.

«می آید، نمی آید؛ آیت الله ادامه دارد!» این روتیتر را روزنامه «آرمان» برای اعلام حمایت اصلاح طلبان از هاشمی انتخاب کرد.بازی «میاد نمیاد» آیت ا... این روزها اکثر سرتیتر های رسانه های اصلاح طلبی را به خود اختصاص می دهد و احتمالا تا چند روز آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد که قطع به یقین یک سناریوی از پیش طراحی شده وحساب شده است که سعی می شود حداکثر نتیجه را برای هاشمیچیها داشته باشد.

اپیزود اول: «هاشمی می آید»

براین اساس اصلاح طلبان تصمیم گرفتند که ایده آل ترین حالت برای ورود به انتخابات؛ حضوری بدون هیچگونه شرط گذاری، انتظار از حکومت و با ورود چهره ای شاخص است كه بتواند ضمن ایجاد کردن اجماع حدّاکثری بین اصلاح طلبان، آراء مردمی را نیز بخوبی جذب کند.بعد از دیدار هاشمی و خاتمی و تعارف تیکه پاره کردنشان نسبت به هم و از آنچه در رسانه ها درز پیدا کرد حضور آیت ا... خیلی هم دور از انتظار نیست هرچند خیل یاران حضور هاشمی را تکذیب کرده باشند.حضور ایشان وقتی محتمل تر می شود که کاندیداتوری محمد خاتمی با اظهارات اخیر دبیر شورای محترم نگهبان مبنی بر اینکه “این شورا با افراد وابسته به فتنه و انحراف، برخورد قانونی می‌کند”. تقریبا کم رنگ شد با توجه به اینکه  اولا رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی دشوارتر از رد صلاحیت خاتمی است. دوم آن که  پایگاه هاشمی در میان اصول گرایان سنتی بهتر است سوم آنکه هاشمی قدرت ایجاداجماع حدّاکثری بین اصلاح طلبان را داراست وچهارم اینکه به خوبی می تواند حداکثر رای مردمی را جذب کند.

اپیزود دوم:«هاشمی نمی آید»

از طرف دیگر هاشمی و خاندان معروفش وجهه چندان مناسبی در بین بدنه اجتماعی ندارند ودربین مردم به فساد اقتصادی و ثروت بادآورده شهرت یافته‌اند«برخی معتقدند بازگشت «مهدی هاشمی» به ایران هم به احتمال زیاد در همین ارتباط (انتخابات) و برای ابهام زدایی از آنچه فساد مالی خانواده هاشمی نامیده می شود، بوده است. ».از طرف دیگر رئیس جمهور باید توان جسمی برای نجات کشور از وضعیت بحرانی کنونی را داشته باشد. وحال آنکه افرادی که در جلسه مجمع تشخیص مصلحت حضور دارند همگی براین صحه می گزارند که"هاشمی با 79سال به سختی جلسات مجمع تشخیص را اداره می کند" که قطعا این متغیر را رأی‌دهندگان نادیده نخواهند گرفت.هاشمی رفسنجانی نقش مهمی در فتنه 88داشته است واین موضوع بدبینی ها را نسبت به ایشان در بین بدنه مردمی بیشتر کرده است و از طرف دیگر هاشمی تجربه شکست در انتخابات 84 را داراست آمدن به انتخابات را ریسک بزرگی برای از دست دادن سرمایه های مدیریتی و اجتماعی خود در صورت شکست میداند.

اما آیت ا... مردی برای تمام فصول که دوست دارد امیرکبیر دوران باشد دوست ندارد در این برهه ی تاریخی بیرون از گود بنشیند و تاریخ را بدون نام او ورق بزنند این روزها به شدت  به دیدارهای اقشاری خود افزوده است وبا توجه به تفسیری که دربالا رفت بعید نیست هاشمی را در روز آخر ثبت نام با شناسنامه در وزارت کشور ببینیم و اگر هم این اتفاق نیافتد و هاشمی خود را کاندیدا دولت وحدت ملی نکند قطعا کسی را به نیابت می فرستد که مورد اجماع همه طیف های اصلاح طلبی باشد

در حال حاضر محمد رضا عارف ، محمد شریعتمداری ،حسن روحانی ،مصطفی کواکبیان که از وی به عنوان اصلاح طلب بدلی نام می برند کاندیدا شده‌اند. که هیچ یک از اینها، هیچ گاه عضو گروه‌های اصلاح‌طلب نبوده و از این رو، اصلاح طلب به این معنای خاص، به شمار نمی‌روند.

تنها چهره‌ باقی مانده، اسحاق جهانگیری است که تقریبا مورد اقبال همه افراد شاخص اردوگاه اصلاح طلبان است واحتمال دارد بازی "می یاد نمیاد" دوقطبی "هاشمی خاتمی" تابلویی برای ظهور جهانگیری به عنوان  تک گزینه  اصلاحات باشد که البته با توجه به این که جهانگیری از حلقه یاران هاشمی است می تواند به آیت ا.. این قدرت را بدهد که برای تشکیل دولت در سایه آینده اش شانس بیشتری داشته باشد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار