مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 2. ارديبهشت 1392 - 7:39   |   کد مطلب: 6350
محمد آزادی
برای انتخابات
فضای سیاسی و وجود شور و نشاط انتخاباتی در دانشگاه می تواند به این عامل کمک شایانی کند ، و این نکته ایست که همیشه مورد تأیید و تأکید شخص نخست مملکت _ رهبر معظم انقلاب_ و سایر مسولین عالی رتبه ی نظام دارد . انتشار نامه ی تاریخ گذشته ی رییس جمهور به وزیر علوم _منهای ابعاد سیاسی و یا تبلیغاتی قضیه_ می تواند گواهی بر این مسأله باشد
برای انتخابات

انتخابات ریاست جمهوری را می توان مهم ترین روی داد سیاسی مملکت دانست که هر چهار سال یک بار رخ می دهد . حالا ؛ این روز ها و در فاصله ی کمتر از دوماه مانده به برگزاری انتخابات بحث های انتخاباتی و گمانه زنی ها پیرامون شخصیت ها و نامزدهای انتخاباتی تقریبا به نقل اکثر مجالس و محافل سیاسی کشور تبدیل شده است . در این باره گفتنی هایی هست ، بخوانید :

1- انتخابات در کشور ما مظهر « حماسه ی سیاسی » و معیار و میزانی برای سنجش مقبولیت نظام و مظهر مردم سالاری دینی است . بدیهی ست مجرّد این مسأله کافی ست تا اهمیت انتخابات ریاست جمهوری را روشن کند . اما شرایط و اقضائات زمانی باعث شده است تا انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به اذعان اکثر کارشناسان مسایل سیاسی اهمیتی بیش از پیش پیدا کند . این اهمیت از دو جنبه قابل بررسی ست : نخست از لحاظ بین المللی و در شرایطی که دشمنان این انقلاب و مردم طراحی های خطرناکی برای فاصله انداختن و دل سرد کردن مردم از نظام اسلامی انجام داده بودند ؛ از یک سو تحریم های سنگین و بی سابقه و به قول خودشان « فلج کننده » و از سوی دیگر فشار های گسترده ی سیاسی و رسانه ای برای منزوی کردن نظام و انقلاب اسلامی . هرچند پیشتر و در راهپیمایی بیست و دو بهمن و با مشارکت گسترده ی مردم شکست خورده بودن طراحی های آن ها روشن شد ، اما انتخابات می تواند معیار عددی و کمّی غیرقابل انکار دیگری باشد برای اثبات این مدعا .

و دیگر از لحاظ ملی ؛ انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از انتخابات سال هشتاد و هشت است ؛ انتخابات مهمی که با حضور گسترده و مشارکت حداگثری مردم می توانست به مایه ی اقتدار مملکت بدل شود ؛ که با فتنه گری و هم داستانی برخی عناصر فریب خورده و یا خودفروخته ی داخلی با اجانب به کام مردم تلخ شد .

همه ی این عوامل و ده ها دلیل ریز و درشت دیگر می تواند لزوم مشارکت حد اکثری و حضور گسترده ی مردم در انتخابات پیش رو را ثابت کند ؛ نکته ای که به زعم رهبری عالیقدر در درجه ی اول  و مهم ترین نکته در انتخابات پیش روست …

2- فارق از حضور گسترده ی همه ی مردم و همه ی سلایق سیاسی متعهد به نظام و انقلاب در پای صندوق های رأی ؛ نکته ی دیگری که حائز اهمیت است «تعیین کننده بودن » رأی مردم است . این انتخاب در حقیقت می تواند سرنوشت چهار ساله ی پیش روی مردم و مملکت را رقم بزند . در نظام اسلامی مردم برگزار کننده ی انتخابات هستند ؛ هیأت های اجرایی و هیأت های نظارتی خود مردم و معتمدین و خوشنامان محل هستند . این موضوع از آن رو اهمیت پیدا می کند که برخی از دشمنان انقلاب و برخی از فریب خورده های داخلی ( انشالله !) با طرح موضوعاتی هم چون « انتخابات آزاد » و یا «مهندسی » انتخابات سعی بر القای تردید و دودلی و انکار این حقیقت را دارند . هم چنان که امام راحل فرمودند : میزان رأی ملت است .

3- مردم از بین همه ی کاندیدهای معرفی شده از سوی شورای محترم نگهبان که بر اساس قانون حائز صلاحیت های لازم برای احراز پست ریاست جمهوری هستند می باید بهترینشان را برای اداره ی مملکت برگزینند . این جاست که « انتخاب اصلح » معنا پیدا می کند . شرکت در انتخابات و از آن مهمتر انتخاب کاندیدای اصلح نه تنها یک « حق » بلکه تکلیف و وظیفه ی شرعی همه ی مردم است .  معیارهای انتخاب کاندیدای اصلح به تدریج از جانب رهبر معظم انقلاب بیان خواهد شد ، مثلاً ایشان فرمودند : کاندیدای ریاست جمهوری می باید سابقه ی اجرایی داشته باشد و یا در سخنرانی روز اول فروردین در حرم حضرت رضا (ع) فرمودند : «این را همه بدانند که آنچه ما برای رئیس‌جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی که امروز وجود دارد، منهای ضعفهائی که وجود دارد.» و مسلماً تا روز انتخابات نیز معیار ها و ملاک های دیگری را برای انتخاب اصلح برای مردم تبیین خواهند فرمود.

4- دانشجویان به عنوان قشر تحصیل کرده و روشن فکر جامعه نقش مهم و غیر قابل انکاری برای تحقق دو نکته ی پیش گفته _ یعنی حضور حداکثری مردم و انتخاب اصلح _ دارند . به تعبیر شهید بزرگوار دکتر بهشتی : دانشجو موذن جامعه ست که اگر خواب بماند نماز مردم قضا می شود . فضای سیاسی و وجود شور و نشاط انتخاباتی در دانشگاه می تواند به این عامل کمک شایانی کند ، و این نکته ایست که همیشه مورد تأیید و تأکید شخص نخست مملکت _ رهبر معظم انقلاب_  و سایر مسولین عالی رتبه ی نظام دارد . انتشار نامه ی تاریخ گذشته ی رییس جمهور به وزیر علوم _منهای ابعاد سیاسی و یا تبلیغاتی قضیه_ می تواند گواهی بر این مسأله باشد . در این نامه دکتر احمدی نژاد ضمن انتقاد از عملکرد رؤسای دانشگاه های تربیت معلم و تهران برای بستن و محدود کردن فضای سیاسی در دانشگاه هایشان ، از وزیر علوم خواسته بود تا این دونفر را عزل کند . بهرحال امید واریم برخی باصطلاح « کاسه ی داغ تر از آش نباشند !»

جریان های سیاسی هم با درک صحیح این نکته همواره بدنبال نفوذ و تأثیر گذاری در بین دانشجویان و سوءاستفاده از این فضا  بودند . دانشجویان می باید هوشیار باشند تا بازیچه ی جریانات و احزاب سیاسی نشوند ؛ سیاسی بودن و تحلیل مسایل روز ؛ غیر از بازیچه شدن است .و  اصلاً همین نکته _ یعنی داشتن قدرت تحلیل _ می تواند آن هارا از این خطر حفظ کند . در این بین اما وظیفه ی تشکل های دانشجویی به عنوان منادیان اصیل جنبش دانجویی به مراتب سخت تر و حساس تر است ؛ تجربه ی تلخ انجمن اسلامی ( دفتر تحکیم وحدت ) پیش روی ماست : تشکلی عمیق و ریشه دار ؛ که روزگاری به عنوان قدیمی ترین تشکل دانشجویی شناخته می شد، بازیچه ی دست دولت های وقت و برخی جریانات و احزاب اصلاح طلب قرار گرفت و و این عامل مسبّب تجزیه و تشتّت آن شد و موجب بدنام شدن قدیمی ترین تشکل دانشجویی .

5- تجربیات گذشته نشان می دهد هرچه پیش تر می رویم و به انتخابات نزدیک تر می شویم شاهد افزایش برخی تخلفات انتخاباتی مانند سوء استفاده از اموال عمومی و بیت المال برای تبلیغات خواهیم بود . دستگاه های نظارتی براساس قانون می باید با رصد دقیق فعالیتها و هزینه کردهای انتخاباتی جلوی سوءاستفاده های احتمالی از امکانات عمومی و بیت المال را بگیرند . در یکی از آخرین موارد متأسفانه شاهد برگزاری همایشی تبلیغاتی با استفاده از بودجه ی بیت المال از سوی جریان موسوم به انحرافی در استان بودیم . همایشی که از مدت ها پیشتر مورد اعتراض گسترده ی روحانیون و علمای عظام واقع شده بود ؛ دست آخر و با فشار یکی از معاونین رییس جمهور در مجتمع کوهسر برگزارشد . این همایش و سخنان متوهمانه ی آقای معاون درآن ؛ اسباب انبساط خاطر حاضران و در نهایت تیتر یک « صرفاً جهت اطلاع » این هفته شد . فعلاً البته در این مقال به دنبال معرفی کسانی در استان که علیرغم مخالفت گسترده ی علما بر برگزاری چنین نشستی اصرار ورزیدند نیستیم ، ولی صمیمانه امیدواریم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در پایتخت معنوی ایران و در سرزمین حضرت رضا نباشیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار