مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 23. دى 1391 - 17:33   |   کد مطلب: 5299
طیب سعیدی
صدا و سیما و ICU
چرا تا به ماههای محرم و صفر نزدیک می شویم فیلمسازان صدا و سیما دوربین خود را برداشته و دوان دوان به طرف بیمارستان و بخش ICU می روند؟ این چه درک و فهم نازلی است که از ایام حزن و اندوه ائمه(علیهم السلام) در سیستم صدا و سیما وجود دارد؟
صدا و سیما و ICU

معمولا صدا و سیما برای مناسبت های مختلف مذهبی فیلم های تلویزیونی تولید و پخش می کند. ایام شهادت ائمه معصومین(علیهم السلام) نیز بخشی از این مناسبت ها را تشکیل می دهند که صدا و سیما برای آنها سفارش ساخت فیلم تلویزیونی می دهد. اما تجربه نشان داده است که در اغلب فیلم های تلویزیونی که برای ایام شهادت ساخته می شوند همیشه چند داستان تکراری وجود دارد که نشان دهنده ی برداشت تک بعدی و ناقص سازندگان این فیلم ها و سفارش دهندگان آنها از معارف اهل بیت(علیهم السلام) است. بخش های ICU و CCU لوکیشن ثابت اکثر قریب به اتفاق این فیلم های تلویزیونی هستند و تصادف غیر عمد و دعوای ناخودآگاه و خوردن سر یکی از شخصیت های فیلم به کنج تیز دیوار و یا گوشه میز و کشته شدن او نیز بخش مهم داستان فیلم را شامل می شود. پس از آن نیز معمولا شاهد تصاویری از فیلم هستیم که پدر و مادر قاتل و یا متهم در حالی که در مراسم های عزاداری ائمه شرکت می کنند همزمان به دنبال گرفتن رضایت از پدر و مادر مقتول و یا فرد آسیب دیده که در بیمارستان است هستند تا فرزندانشان قصاص و اعدام نشوند و یا به مجازات شدید محکوم نگردند. آیا حافظه تلویزیونی شما در این ده سال اخیر چیزی جز این را شهادت می دهد؟

البته در این که امام(ع) منبع فیض الهی و لطف سخاوت ابدی است و کَرَم ایشان همیشه درماندگی درماندگان و بیچارگان را چاره کرده است و خواهد کرد شکی نیست اما سخن اینجاست که آیا این تنها بعد شخصیتی امام (ع) است؟ چرا به دیگر ابعاد شخصیت عمیق و انسان ساز ائمه معصومین(ع) پرداخته نمی شود؟ آیا این برداشت تکراری و ناقص باعث دلزدگی بیننده نخواهد شد؟ چرا به این موضوع که تا چه میزان رفتار و سیره عملی ائمه معصومین (علیهم السلام) در زندگی روزانه خانواده های جامعه ما جاری است پرداخته نمی شود؟ چرا به اینکه تا چه میزان فرمایشات و منش آن بزرگواران در شیوه زندگی و کسب و کار مردم کوچه و بازار رعایت می شود، کمتر فیلمی ساخته می شود؟ چرا در مورد اینکه شکم های بادکرده و زندگی های مجلل بعضی از مسئولین هیچ سنخیتی با سیره ائمه ندارد اثری تولید نمی شود؟ چرا تا به ماههای محرم و صفر نزدیک می شویم فیلمسازان صدا و سیما دوربین خود را برداشته و دوان دوان به طرف بیمارستان و بخش ICU می روند؟ این چه درک و فهم نازلی است که از ایام حزن و اندوه ائمه(علیهم السلام) در سیستم صدا و سیما وجود دارد؟ پیشنهاد می شود یک بخش CCU و ICU در داخل ساختمان صدا و سیما ساخته شود تا موجب سهولت کار فیلمسازان مناسبتی صدا و سیما گردد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار