مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. مرداد 1391 - 10:59   |   کد مطلب: 448
ابوالقتسم رحیمی
نتیجه ی خوب تحریم ها !
نتیجه ی خوب تحریم ها !

یکی از تهدیدات همیشگی غرب از ابدای انقلاب اسلامی ایران تا به امروز تهدید و تحریم بوده است . در واقع تحریم ها هم جزیی از تهدید ها بوده اند . اما اینکه تا به امروز نتیجه و آثار این تحریم ها چه بوده است و اینکه آیا دشمن با این حربه توانسته است به اهداف خود برسد کمی جای بحث و تامل دارد .

در این یادداشت می خواهم از نگاه یک دانشجو که سنی بسیار کمتر از سابقه و سن تحریم ها علیه کشور را دارد در مورد نتیجه ی تحریم ها تا به امروز چند جمله بنویسم !

1) اولین نتیجه ی تحریم ها که به نظر من بزرگترین آن نیز بوده است افزایش عزت و آبروی ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در نزد ملت ها و حتی دشمنان است . به این معنا که در نزاع و تقابل گفتمانی بین جمهوری اسلامی ایران با غرب مهمترین وجه این تقابل ایستادگی و پایداری بر مواضع اصولی و بر حق نظام بوده است . حتی اگر هزینه های زیادی برای ما به همراه داشته باشد . اما ما بیشترین هزینه ها را قبل از این در جنگ هشت ساله با عراق پرداخت کرده ایم و سر سوزنی از آرمان ها و عقاید خود کوتاه نیامده ایم . منظور از بالاترین هزینه ها از دست دادن چند صد هزار نفر از بهترین و مخلص ترین جوانان این کشور در دفاع مقدس بود که به شهادت رسیدند . و این فرهنگ بلاشک ریشه در فرهنگ ایستادگی و مقاومت عاشورا دارد که نسل به نسل به فرزندان خمینی پس از چند صد سال به میراث رسیده است تا احیا گر اسلام و عزت شیعه ی حسینی باشند .

2) نتیجه ی دیگر تحریم های 33 ساله ی کشورمان هم این شد که هر آنچه را دست رویش گذاشتند تا ما را از آن محروم کنند از قضا خودمان نمونه ی مشابه را با هزینه های تمام شده ی کمتر ساختیم تا هم در پیشرفت اقتصادی ما موثر باشد و هم در بی نیازی به اجانب و رفع وابستگی های موجود که موجب اسارت ملت ایران در مقابل غرب شده بود . امروز ما نیروگاه هسته ای و غننی سازی اورانیوم و بسیاری از مراحل پیچیده ی دیگر در عرصه های صنعت هسته ای و اتمی در حال پشت سر گذاردن هستیم و دانشمندان جوان ما مرزهای علمی بسیاری را در این حوزه شکسته اند و غرب را مجبور به ترور و حذف فیزیکی نموده اند . لذا یکی دیگر از مهمترین دستاوردها و نتایج تحریم های سی ساله علیه ما رفع وابستگی به غرب و پیشرفت های غیر قابل تصور در عرصه های صنعتی از جمله صنعت هسته ای . هر چند مثال صنعت هسته ای فقط یک مثال بوده است و ما در صنایع دیگر بخصوص در حوزه ی نرم افزار و یا علوم پزشکی و ... بعضا در زمره ی معدود کشورهای دارنده ی یک انحصار قرار گرفته ایم . این موضوع هم به خودی خود موجب افزایش عزت و سرافرازی ملت ایران شده است .

3) خود باوری و اتکاء به توانمندی های بومی و ملی هم از دیگر نتایج این تحریم ها بود . از آنجایی که به موجب این تحریم ها ما مجبور بوده ایم که به نیروها و توانمندی های بومی و داخلی خود اتکا و اطمینان کنیم به سبب این سلسله رخداد ها و جسارت دانشمندان داخلی برای جبران این کمبود ها ، علاوه بر اینکه این کمبودها جبران شد دانشمندان ما هم دریافتند که بدون وابستگی به غرب می توان راه عزت و پیشرفت را پیمود وحتی به پیشرفت های بالاتر از آنچه غرب با منت در اختیار ما قرار می داد هم رسید .

4) نتیجه ی دیگر تحریم ها هم شکسته شدن هیمنه ی غرب در مقابل ملت و حکومت ایران در پیش چشم مردم مسلمان منطقه بوده است . به جرات باید گفت یکی از ریشه های اصلی انقلاب های منطقه در هم شکسته شدن هیمنه غرب و کنار زده شدن پرده ی ترس و واهمه ی مردم از حکومت های فاسد و وابسته به ابرقدرت ها بود که این شجاعت را پیدا کردند که به بهای از دست دادن جوانانشان به خیابان ها بیایند و انقلاب های منطقه را به راه بیندازند .

دیدگاه شما

آخرین اخبار