مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 19. آبان 1399 - 13:09   |   کد مطلب: 24235
چه بسا یکسری علت ها باعث کاهش ازدواج در کشور شده است که شاهد حدود ۱۲میلیون جوان مجرد در کشور هستیم، عمده‌ترین علتی که جوانان تمایل به ازدواج ندارند، ازدواج‌های ناموفقی است که در جامعه رخ می‌دهد.

مسئله ازدواج مسئله مهم وهمه جانبه ای است که امر مقدس دینی وعبادی می باشد و باعث تشکیل نهاد اجتماعی خانواده می­شود.چه بسا یکسری علت­ها باعث کاهش ازدواج در کشور شده است که شاهد حدود ۱۲میلیون جوان مجرد در کشور هستیم، عمده ترین علتی که جوانان تمایل به ازدواج ندارند، ازدواج های ناموفقی است که در جامعه رخ می­دهد. جوانان دم بخت وقتی شاهد زندگی­های پر از خشونت، عدم وفاداری، عدم مسئولیت پذیری، بدون آرامش، همراه خیانت و ... باشند، از ترس آسیب ها و برآورده نشدن انتظارات و توقعات تن به ازدواج نمی­ دهند.

 

خانواده از ابتدای تاریخ تاکنون به عنوان اصلی ترین زیر بنای جوامع وخاستگاه فرهنگ وتمدن ها وتاریخ بشر بوده است. پرداختن به این بنای مقدس وبنیادین و هدایت آن به جایگاه واقعی اش همواره سبب اصلاح خانواده بزرگ انسانی و غفلت از آن موجب دور شدن بشر از حیات حقیقی و سقوط به ورطه نابودی بوده است اما به تأخیر افتادن ازدواج معظلات و اثرات منفی در افراد و اجتماع از جمله: گسترش خلأعاطفی، افسردگی، ناامیدی، اضطراب، خشونت، پرخاشگری، افزایش سن ازدواج، از دست رفتن شور و شوق جوانی و کاهش انگیزه و تمایل به ازدواج را به همراه خواهد داشت.

 

لکن از اهداف دشمن در جنگ نرم منحرف کردن جوانان، جایگزین کردن سبک زندگی غربی به جای سبک زندگی اسلامی، متزلزل کردن بنیان خانواده می باشد، که اگر با ازدواج پیشگیری نشود احتمال رخنه کردن فساد اجتماعی و اخلاقی وجود دارد، چه بسا ازدواج های سفید دیگر برنامه­های دشمن در جهت از بین بردن حیا و عفت است که پیامد آن کاهش فرزند آوری وافزایش پیری خواهد بود. از طرفی می­دانیم عمده ترین علتی که جوانان تمایل به ازدواج ندارند، ازدواج های ناموفقی است که در جامعه رخ می­دهد. جوانان دم بخت وقتی شاهد زندگی­های پر از خشونت، عدم وفاداری، عدم مسئولیت پذیری، بدون آرامش، همراه خیانتو ... باشند، از ترس آسیب ها و برآورده نشدن انتظارات و توقعات تن به ازدواج نمی­دهند.

 

در نظام ارزشى اسلام، خانواده از منزلت و قداست خاصى برخوردار است و در محیط خانواده، زنان مدیریت داخلى این واحد کوچک اجتماعى را به عهده دارند و در سایه تلاش آنان مشکلاتى همچون، احساس بی‌‏هویتى، احساس ناامنى اجتماعى، محرومیت از داشتن الگوى مناسب شخصیتى، ترس و اضطراب، بی‌‏هدفى، کمبودهاى عاطفى و… رخت برمی‌‏بندد و شخصیت و ساختمان روانى سایر اعضاء خانواده شکل می‌‏گیرد و روح آنها تلطیف می‌‏شود.

 

بنابراین، مشعل‏‌دار عاطفه انسانى در محفل خانواده و در جامعه بزرگ بشرى، وجود پاک و دل‏هاى بی‌‏آلایش مادران است و نقش رهبرى آنها از جهت پاسدارى از ارزش‏هاى انسانى اسلامی‌ بسیار مهم و خطیر می‌‏باشد لذا ناآگاهی از جایگاه مهم زن در خانواده و عدم اهتمام به احترام وحقوق زن را می­توان از مهمترین علل به خطر افتادن سلامت جامعه و مشکلات ذکر شده دانست که نهایتا منجر به افزایش آمار طلاق در جامعه می­شود. با وجود فضای بازتر وشکل لیبرال در جامعه امروزی، زنان در اجتماع نقش بیشتری دارند. زنان شاید نیمی از جامعه را تشکیل دهند اما تأثیرشان بیشتر می­باشد و عنصر اصلی خانواده زن است، این زنان شایسته هستند که با تربیت فرزندان صالح آرامش فضای خانواده را تامین می­کنند لکن شخصیت های چون حضرت فاطمه (س)، حضرت زینب(س)، حضرت خدیجه(س) و... الگوی جاودان زنان مسلمان باید باشد.

 

سیده فاطمه رام نژاد - مسئول هسته پژوهشی اجتماعی بسیج دانشجویی دانشگاه ملایر

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار