مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 6. آبان 1399 - 12:29   |   کد مطلب: 24217
مبل و منبت ملایر، صنعتی که پس از ثبت جهانی شدن در این شهر ، با شیب تندی مسیر صعودی پیشرفت را دنبال کرد .اما اکنون در سایه کم توجهی و عدم پیگیری مسئولین و فعالان این صنعت از ظرفیت های موجود و مشکلات آن ، از جایگاهی که انتظار می رفت به آن برسد فاصله گرفته است.

امروزه ، روان نبودن چرخ اقتصادی تاثیر خود را کم و بیش بر تمامی مشاغل گذاشته است.

صنعت مبل و منبت ملایر هم ( که بیشتر از %65 مبل و منبت کشور را تولید می کند اشتغال بیش از 32% از مردم شهر را به خود اختصاص داده و حدود 29 هزار نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم در آن مشغول به فعالیت هستند.) از این قضیه مستثنی نبوده و از مشکلات بی نصیب نمانده است.

اما در کنار مشکلاتی که اخیرا برای اکثر قریب به اتفاق صنایع، پر رنگ شده است(مانند عدم ثبات قیمت مواد اولیه) بعضی از مشکلات برای تولیدات منبت در شهر جهانی این صنعت یعنی ملایر هم هستند که محدود به زمان حال نمیشوند و سابقه ی آنها به قبل برمیگردد.(مانند عدم برندسازی سهم کمتر از 1 درصدی مبل و منبت ملایر، از بازار 460 میلیاردی دلاری مبل جهان و ..)

گاهی شما در جایی به دنبال ایجاد اشتغال و رونق تولید داخلی هستند و برای رسیدن به اهداف باید از صفر و از ابتدا شروع به برنامه ریزی و اقدام کنید.  و قطعا برای به ثمر رسیدن تلاشهایتان باید  مدت زمان لازم را با صبر و پیگیری  مدام سپری کنید.

اما در جایی دیگر شما می بینید که بیش از نیمی از کار توسط خود مردم جلو رفته است. ابزار و فضای کار نیروی انسانی متخصص و ماهر وجود دارد. از هر جهت که نگاه می کنید ظرفیت برای توسعه هست.

اما به دلایلی چوب مشکلات لای چرخ تولید مبل و منبت رفته و جلوی حرکت مثبت و روبه رو جلو آن را گرفته است.

در چنین شرایطی ما نباید این تولیدکنندگان هنرمند را (که بیشتر آنها تولیدکنندگان خرد هستند) در خط مقدم این جنگ اقتصادی تنها بگذاریم.

جنگی که در آن اقتصاد و معیشت مردم ، هدف میان مدت دشمنان ماست. همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نیست. که توسعه ی صنعت مبل و منبت ملایر و بهبود فضای کسب کار در این حرفه، نیازمند طرح برنامه ای دقیق و جامع است.

بی شک بدون پیگیری های موثر و حضور فعال و پررنگ فعالان ، بزرگان و پیشکسوتان این صنعت ، وضعیت بهبود چندانی نمی یابد،  و این کار تلاش جهادی مسئولین و فعالان این صنعت را با هم می طلبد.

 

سحر روستایی، مسئول هسته مطالبه گری بسیج دانشگاه ملایر

دیدگاه شما

آخرین اخبار