مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. شهريور 1391 - 11:02   |   کد مطلب: 2077
اجلاس مکه و شائبه ی «بستن» احمدی نژاد و ملک عبدلله

از همان ابتدا مشخص بود سرنوشت اجلاس سران کشورهای به اصطلاح اسلامی چیست ؛ موضوع پیچیده ای نبود . و شاید به همین سبب بود که رسانه ها و خبرگزاری های داخلی ، ایضا صداوسیمای مملکت اینقدر کم رنگ و حاشیه ای آن را پوشش دادند . بهر ترتیب بیانیه ی پایانی ای که در آن رأی بر تعلیق عضویت سوریه از سازمان کشورهای اسلامی می داد که دیگر قابل گزارش نبود ! از همان ابتدا مشخص بود ریاض با برگزاری این اجلاس سعی بر رسیدن  به اهداف و برنامه های متزورانه ی خود دارد و ژست کشورهای مسلمان بی اندازه مضحک و مسخره به نظر می رسید . اما موضوعی که از همان ابتدا پرسش برانگیز می نمود  علت حضور ایران در عالی ترین سطح در این اجلاس بود . مسأله ای که نه تنها برای ما ، بلکه برای اغلب رسانه ها و طرف های درگیر هم بسیار مهم بود ؛و از روزها قبل خبر حضور محمود احمدی نژاد در این اجلاس را به صورت گسترده پوشش میدادند .و در حقیقت این اجلاس را نوعی تقابل ریاض – تهران بر موضوع سوریه قلم داد می کردند .

و البته برای شخص ملک عبدلله ؛ بن عبدالعزیز ! مسأله ای که در استقبال به اصطلاح گرم پادشاه از رییس جمهور کشورمان بدو ورود به کاخ صفا می شد فهمید . درست آن جایی که پسر خرفت و شکم گنده ی عبدالعزیز از احمدی نژاد دعوت کرد تا کنا ر وی بنشیند و با هم به استقبال روسای دیگر کشورها بروند .( نمی دانم چطور ؛ اما این کنار هم نشستن و این حال و احوال کردن های به نظر دوستانه مرا به یاد جلسات مجمع تشخیص مصلت نظام انداخت ؛ نمی دانم شاید به خاطر شباهت بی اندازه ی ملک عبدلله و هاشمی رفسنجانی ! )  این ماجرا را  نه من ، که بسیاری دیگر از رسانه های جهان هم به صورت گسترده پوشش دادند .(به عنوان مثال گزارش رویترز).

لکن صورت مساله هم چنان باقی ست : آن هم علت حضور احمدی نژاد در یک نشست از پیش باخته است ؛ سوالی که بعضی تحلیل گران پیش از سفر آن را با مطرح کردن رأی شورای عالی امنیت ملی و نظارت آن بر این سفر؛ بی جواب می گذاشتند و البته بعضی دیگر هم به انتقاد از احمدی نژاد می پرداختند . بهر ترتیب آن چه مسلم به نظر می رسد این است که نفس حضور در این اجلاس بهتر از غیبت در آن بود ؛ اجلاسی که مع الاسف تمامی سران کشورهای اسلامی _ به جز سوریه _ در آن شرکت داشتند و عدم حضور ایران می توانست خود بهانه ای تازه برای تبلیغات علیه مملکت باشد . خاصه اگر این مساله را در کنار توانایی احمدی نژاد در ارائه ی نطق های آتشین و به اصطلاح افشا گرانه و البته تجربه های سابق از حضور احمدی نژاد در نشست های مشابه بین المللی قرار دهیم . لکن متاسفانه نطق جناب رییس جمهور چیز دلچسب و افشاگرانه ای در بر نداشت ؛ و شامل یک سری کلیات و واضحات درباب ضرورت دموکراسی و غیره بود .بهر ترتیب به نظر می رسد جای این سوال هم چنان به پاست که علت حضور آقای احمدی نژاد در نشست از پیش باخته ی عربستان چه بود ؟!

دیدگاه شما

آخرین اخبار