مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 25. آذر 1395 - 11:49   |   کد مطلب: 18753
زنانی مانند مرضیه حدیدچی در عصر ما الگوی اسلام برای زن امروزی هستند و به تعبیر رهبر انقلاب الگوی”زن نه شرقی نه غربی”(در جایی که زن در غرب جنسیتش بر شخصیت و انسانیتش ترجیح داده می شود و در شرق زن موجودی در حاشیه و بی اثر قلمداد می شد) تمام الگو های کهنه و نو “ضد زن”را در هم شکستند ونمونه زن عفیف،مومن،تاثیر گذار در خانواده و اجتماع را نمایان کردند.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از همدانستان، می گفت زمانی که کودک بوده و در همدان  به مکتب خانه می‌رفته است، “آجی ملا” با هماهنگی پدرش فقط خواندن را به او می آموخته و اورا از نوشتن منع کرده بودند اما او نا امید نشده و با تمرین کردن در انباری تاریک خانه پدری روزی استاد دانشگاه علم و صنعت و مدرسه عالی شهید مطهری می شود!

در ۱۵ سالگی با حسن دباغ ۳۰ ساله ازدواج می کند و مادر ۸ فرزند می شود، می‌گوید پختگی و مهربانی حسن اورا شیفته خود کرده بود!

تحصیل و تربیت ۸ فرزند باعث نمی شود که نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه عصر خود بی تفاوت باشد. همراه شهید آیت الله سعیدی فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی خود را ادامه می‌دهد و سر از زندان پهلوی در می‌آورد. آپولوی ساواک و هزار و یک شکنجه دردناک را تحمل می کند و تحمل می کند! فشار رژیم او را مجبور به مهاجرت می کند اما اینبار نجاشی و حبشه اش درپیش نیست، مهد استعمار مقصد اوست و از آنجا برای آموختن بیشتر ابزار مبارزه، راهی سرزمین‌های درگیر با صهیونیست‌ها می شود، می گوید از شدت فقر روزها را روزه بوده‌اند و شب‌ها به قوت لایموتی بسنده می کردند، در نوفل لوشاتو محافظ پیر و مرادش و بعد از انقلاب، وارد کارزار دفاع از انقلاب می‌شود. جزء موسسین سپاه است اولین فرمانده سپاه غرب کشور! تیربار روی دوشش، کوه های کردستان رادر دفاع از انقلاب می پیماید، ۱۲ سال نمایندگی مجلس، ریاست زندان زنان کشور، جزوه سه نماینده امام (ره) در دیدار رهبر شوروی. این‌ها تنها گوشه‌ای از کتاب پر افتخار زندگی اوست، این انقلابی خستگی ناپذیر را می توان بانوی پولادین تاریخ معاصر ایران نامید. اما مرضیه حدیدچی با این کارنامه، نه تنها برای زنان بلکه برای مردان و تمام جامعه مسلمانان، می‌تواند الگویِ شخصیتِ مبارز سیاسی و اجتماعی و نمونه انسان دغدغه مند و انقلابی باشد و البته با این جایگاه، جایی در میان جریانات مدافع حقوق زن و فمنیست ندارد! فهم این موضوع سخت نیست چرا که مرحومه حدیدچی با زندگی و عملکرد خود باعث شد پوچی و کذب این جریانات عیان شود. چرا که اینان مدعی هستند قوانین اسلام و فرهنگ ایرانی باعث عقب افتادگی زنان شده است و آن‌ها را از ایفای نقش اجتماعی دور می کند، اما زندگی خانم حدیدچی و بسیار از زنان مومن و فداکار این سرزمین خط بطلانی است بر ادعاهای این جریان مریض وارداتی. می گفتند نقش همسری و مادری برای زن محدودیت ایجاد می کند با ازدواج در سن به اصطلاح پایین و تربیت ۸ فرزند و داشتن نقش حداکثری اجتماعی  اثبات کرد دروغ می‌گویند! می‌گفتند اسلام و قوانینش مانع پیشرفت و ترقی زن می شود، با هزار و یک فعالیت اجتماعی و سیاسی و نظامی اش(!) در سایه اطاعت از ولایت فقیه و اعتقاد به اسلام ناب، اثبات کرد دروغ می گویند.

 

می گفتند حجاب محدودیت است و مانع از ایفای نقش حداکثری زن می شود لازمه آزادی ارتباط بدون حساسیت با جنس مخالف است، اما وقتی در زندان، چادردباغ را گرفتند پتو به سرکشید و”مادر پتویی” شد اما ذره ای از اعتقادات و اهدافش عقب ننشست، بر هیمنه پوشالی دستگاه جلاد پهلوی پیروز شد و اثبات کرد دروغ می گویند.

هرچند متاسفانه و صد افسوس که در سایه غفلت و بی توجهی مسئولین در پرداختن به ابعاد شخصیت امثال مرحومه حدیدچی(در جایی که غرب برای جنایتکاری مانند مارگارت تاچر به واسطه جریان هنری و رسانه ای خود اسطوره بزرگ برای جامعه خود می سازد و از او به عنوان بانوی آهنین یاد می کند) این دروغ گویی‌ها ادامه پیدا می کند وامثال شیرین عبادی (که او هم اتفاقا همدانی است!)  که در کارنامه خود از نوکری برای اشرف پهلوی تا سینه چاکی برای همجنس بازان و هم پای مناخیم بگین، پرز، کارتر و اوباما صلح نوبل دریافت می کند به عنوان الگوی زن ایرانی معرفی می شوند!

 

اما زنانی مانند مرضیه حدیدچی در عصر ما الگوی اسلام برای زن امروزی هستند و به تعبیر رهبر انقلاب الگوی”زن نه شرقی نه غربی”(در جایی که زن در غرب جنسیتش بر شخصیت و انسانیتش ترجیح داده می شود و در شرق زن موجودی در حاشیه و بی اثر قلمداد می شد) تمام الگو های کهنه و نو “ضد زن”را در هم شکستند ونمونه زن عفیف،مومن،تاثیر گذار در خانواده و اجتماع را نمایان کردند.

 

نویسنده: امیر موسیوند- فعال دانشجویی و دانشجوی کارشناسی شیمی دانشگاه بوعلی سینا

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار