مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 24. آذر 1395 - 15:03   |   کد مطلب: 18748
یادداشت دانشجویی
آینده و ترامپ
یکی از دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا در این یادداشت ترامپ را یک شخصیت غیرقابل پیش بینی توصیف کرده است و نپاه او به مسائل اینده بخصوص ایران و روسیه را بررسی کرده است.
به گزارش صدای دانشجو ازهمان روزی که دونالد ترامپ آمادگی خود را برای نامزدی درانتخابات آمریکا اعلام کرد،کمترکسی باورداشت که او بر رقیبان خود پیروز شود و رئیس جمهور ایالات متحده ی آمریکا گردد.
 
اما او در رقابت درون حزبی بررقیبان خود ازجمله تدکروز،مارکوروبیو،جان کیسیک و چند تن دیگرغلبه کردوبه عنوان رقیب اصلی هیلاری کلینتون انتخاب شد و این در حالی بود که حمایت چندانی از طرف جمهوری خواهان متوجه وی نبود.
 
ازطرف دیگرحتی باراک اوباما وجان کری نیزکه از اعضای سرشناس حزب دمکرات هستند، مخالفت صریح خود رانسبت به ترامپ به اشکال گوناگون نشان داده بودند.اما اوهمچنان بر تصمیم خود مصمم بود.
 
ترامپ در شعارهای انتخاباتی خودبه این نکته اشاره کرده بود که ازورود مسلمانان به داخل خاک آمریکا جلوگیری خواهد کرد. همچنین دیواری را به عنوان حائل میان آمریکاومکزیک احداث خواهدکردواز مهمترین شعار های وی که متوجه ایران بود این مسئله بود که به محض اینکه رئیس جمهورآمریکا شودتوافق نامه ی برجام را پاره خواهد کرد.بالاخره ترامپ توانست در یک رقابت سخت انتخاباتی بر کلینتون غلبه کندو به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود.امامسئله ای که در اینجا اهمیت دارداین است که آیا ترامپ با توجه به گفته های خود میتواند برجام راپاره کند یاخیر؟اساسامسئله ای که دراینجامطرح است این است که این گفته ی ترامپ مبنی بر پاره کردن متن برجام تنها یک شعار انتخاباتی برای کسب رای بوده است.
 
از آنجاکه برجام یک توافق بین المللی درقالب قطعنامه ی شورای امنیت بوده کشور های امضا کننده ی توافق نامه ملزم به رعایت مفاد آن هستندو اساسابرجام یک توافق چند جانبه است وآمریکا نمی تواندآنرا به صورت یکجانبه لغو کند.
 
پس ملغی کردن یکجانبه ی برجام توسط ترامپ دور از ذهن به نظر میرسد.ازابتدا نیزاین امر یک دروغ سیاسی به نظرمیرسیدچراکه ترامپ درابتداگفته بودکه توافق نامه ی برجام راپاره خواهد کرداما مدتی بعد اعلام کرد که برجام هرچقدرهم که بدباشدآنرا به جدیت اجرا خواهد کرد.باتمام این تفاسیر،ترامپ میتواند در اجرای برجام سنگ اندازی کند.یعنی میتواندبه طور مثال شرایطی راایجادکندکه مانع سرمایه گذاری کشورهای خارجی درایران شودواین امررا میتواندازطریق نامطمئن نشان دادن وریسک پذیر بودن سرمایه گذاری در ایران انجام دهد.
اماعمل کردن یاعمل نکردن ترامپ به برجام میتواند تاثیر چشمگیری بر انتخابات سال1396ایران بگذارد.زیرا اگر ترامپ به برجام عمل کندوبه آن پایبند باشداین امرمیتواندبرای آقای دکترروحانی به عنوان یکی ازنامزدهای ریاست جمهوری، به عنوان یک نقطه ی قوت جلوه کندوحتی باعث پیروزی وی درانتخابات شوداما در طرف دیگر اگر ترامپ به آن عمل نکندیاحداقل درمسیراجرای برجام سنگ اندازی کند،همین نقطه قوت میتواندتبدیل به پاشنه آشیل دولت یازدهم وآقای روحانی درانتخابات گردد.
چرا که دولت تمامی وقت چهارساله ی خود را صرف توافق با کشورهای5+1 اتحادیه ی اروپاکرده است.
نکته ی بعدی درموردترامپ این است که اوتمایل خودرابرای برقراری رابطه ی دوستانه باروسیه اعلام کرده است.حال سوالی که مطرح میشوداین است که برقراری رابطه دوستانه ی آمریکاوروسیه چه پیامدی درسوریه خواهد داشت؟ترامپ درزمان تبلیغات انتخاباتی اعلام کرده بودکه آمریکا درسوریه متحمل زیان های فراوانی شده است وبراین اساس بایدداعش رانابودکرد.
 
به نظرمیرسدبرقراری رابطه ی دوستانه ی آمریکاوروسیه جدی است.نکته ی بعدی که وجوددارداین است که بعید است درزمان ریاست جمهوری ترامپ تغییری درروابط آمریکاواسرائیل رخ دهدواینراازقبل هم میشدپیش بینی کردچراکه ازمهمترین شعارهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا،بحث حمایت ازاسرائیل بود.دراین میان شایدکشوری که بیشترین ترس ونگرانی راازریاست جمهوری ترامپ دارد،عربستان سعودی باشد.چرا که ترامپ اعلام کرده بودکه عربستان بایددرازای حمایت آمریکا ازاوبه آمریکاپول پرداخت کند.اساسا ازهمان روزی که کنگره ی آمریکاطرح ضدعربستانی حادثه ی 11سپتامبرراتصویب کرد،زنگ خطر برای عربستان به صدا درآمده بود.حالانیزترامپ به طورعلنی این قضیه رامطرح کرد.
 
اساسااگردرروابط آمریکا وعربستان خدشه ای واردشود،دراین میان جمهوری اسلامی ایران میتواندنهایت بهره را ببرد.زیرا عملاقیمت جهانی نفت افزایش پیداکرده وایران میتواندهم نفت بیشتری بفروشدوهم باقیمت بالاترازوضیت کنونی نفت خودرابه بازار جهانی عرضه کند.
حالا ترامپ رئیس جمهور آمریکا شده است ومسائل ومشکلاتی بزرگ درپیش دارد.ازبرجام گرفته تاتوافق باروسیه برسر بحران سوریه،ازچگونگی رابطه باعربستان تاجلوگیری ازورودمسلمانان به خاک آمریکا،ازنظراقتصادی نیزازرقابت شدیدبا چین تا بدهی 19/5تریلیون دلاری آمریکا.
اساسا ازآنجا که شخصیت ترامپ غیر قابل پیش بینی است مشخص نیست که او با مسائل و مشکلات پیش رو چگونه برخورد خواهد کرد.تنهاچیزی که رفتار ترامپ رامشخص خواهد کرد،زمان است.باید به انتظار نشست ومشاهده کردکه ترامپ چه واکنشی نسبت به مسائل ومشکلات پیش رو خواهد داشت.
در پایان با توجه به مطالب گفته شده میتوان بیان کرد که تاثیر ترامپ بر ایران میتواند حالت دوسویه داشته باشد.زیرا ازیک طرف که خواستار نابودی سریع داعش است وخواهان روابط دوستانه باروسیه است وهمچنین روی خوش به عربستان نشان نداده است میتواندبه نفع ایران باشداما چون او مخالف برجام است وازطرفی حمایت خودرا ازاسرائیل اعلام داشته است میتواند به ضرر ایران تمام شود.
 
 
نویسنده: صایرشفیعی-دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا
 
 
انتهای پیام/
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار