مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 4. تير 1395 - 12:42   |   کد مطلب: 18254
تحسین و تشویق مدیران با حقوق های بالا و نجومی حاصل این تفکر اشتباه است که پاداش انسان را فقط باید با پول داد، در صورتی که کار دارای سه جنبه اساسی درآمد، هویت بخشی و خودشکوفایی است.

به گزارش صدای دانشجو، یادداشت دانشجویی/  حقوق های نجومی از خودشکوفایی مدیران جلوگیری می کند و آن ها را به فساد می کشاند.

تحسین و تشویق مدیران با حقوق های بالا و نجومی - البته اگر لایق تحسین و تشویق باشند - حاصل این تفکر اشتباه است که پاداش انسان را فقط باید با پول داد، در صورتی که کار دارای سه جنبه اساسی درآمد، هویت بخشی و خودشکوفایی است.

یک انسان برای گذران زندگی خود نیاز به مبلغ محدود و مشخصی دارد که اگر در آمد فرد بیشتر از نیاز او باشد، زیاده خواهی در او ایجاد می شود و درآمد اضافی خود را صرف تجملات و خودنمایی می کند و ممکن است نهایتا به فساد کشیده بشود.

یک سیستم موفق برای تشویق مدیران و افزایش بهره وری، سطح درآمد مدیران خود را از یک حد معین بالاتر نمی برد و سعی می کند امکان شکوفایی را به کارمندان خود بدهد. وقتی انسان به خودشکوفایی برسد و حس کند که برای جامعه خود مفید است و در آن تاثیر دارد بیشتر انگیزه می گیرد تا این که به صورت مادی تشویق شود.

از طرفی تفاوت فاحش بین فیش حقوقی مدیران عالی رتبه با کارمندان سبب از بین رفتن انگیزه آن ها می شود. واضح است که این گروه از کارمندان به دلیل تشکیل جامعه آماری بزرگتر تاثیر بیشتری نسبت به مدیران در سازمان ها دارند و به نوعی کارایی سازمان در گروه فعالیت این گروه است.

اگر انگیزه کارمندان برای کار کردن کم باشد کارایی و بهره وری سازمان نیز کم می شود. برای مثال اکثر سازمان و ادارات ایران با این مشکل مواجه هستند که ساعت کار مفید در آن ها کم است و به 800 ساعت در سال هم نمی رسد در صورتی که این میزان در کشور های پیشرفته مثل ژاپن حدود 2400 ساعت در سال است که علت این چالش ناشی از توزیع نامناسب حقوق و دستمزد و پایین بودن انگیزه کارمندان برای کار است.

راه رسیدن به آرمان های انقلاب اسلامی و برپایی حکومت اسلامی مدریت جهادی است که لازمه آن داشتن مدیر جهادی می باشد، مدیری که به خودشکوفایی رسیده باشد و با انگیزه بالا فقط برای خدمت به مردم و رضای خدا کار کند و از فساد های مالی و اداری به دور باشد.

پیش آمدن موضوع فیش های حقوق نجومی مردم را بیدارتر و این موضوع را روشن تر کرد که علت مشکلات اقتصادی کشور بیشتر داخلی است و مربوط به مدریت برخی مدیران بی کفایت است که بویی از انقلاب و آرمان های امام راحل که ساده ترین زندگی را داشتند  نبرده اند و فقط خود را به شکل افراد انقلابی در آوردند.

 امام خمینی(ره) جماعت محروم و مستضعف را نقش آفرینان اصلی انقلاب اسلامی و صاحبان حقیقی انقلاب و ولی نعمتان راستین جمهوری اسلامی می دانستند و خدمت به آنان را نخستین و مهمترین وظیفه دولت های اسلامی بر می شمرد که  متاسفانه اکنون برخی مدیران نه تنها به مردم خدمت نمی کنند بلکه با دریافت حقوق های بالا گویی به ریش مردم و مستضعفین می خندند.

موضوع حقوق های نجومی موضوع کوچک و ساده ای نیست که تنها با یک عذر خواهی تمام شود، چون حقوق های نجومی هجوم به ارزش هاست و باید با این مدیران برخورد انقلابی شود. ما دانشجویان به عنوان جزئی از مردمی که با تمام وجود پای انقلاب ایستاده اند منتظر گزارش اقدامات دولت محترم در برخورد با موضوع فیش های حقوق نجومی هستیم.

محمد مهدی یوسفی * مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان

انتها پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار