مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 23. خرداد 1403 - 12:43   |   کد مطلب: 25155
سامان کریمی شاد گفت: در سال‌های اخیر به علت عدم قانون گذاری در حوزه رمز ارزها ما شاهد آسیب‌های زیادی بوده‌ایم همچنین این روزها پدیده جدیدی فراگیر شده به نام همستر که به جهت ورود افراد زیادی به این حوزه احتمالا توان سوددهی زیادی نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،سامان کریمی شاد کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به مطالبه از دولت چهاردهم در زمینه رمزارز‌ها گفت: نهاد‌هایی از جمله وزارت صمت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی قصد دارند بخش رمزارز‌ها را در بحث تنظیم‌گری زیرمجموعه خود قرار دهند. این پرونده سال‌ها تعیین تکلیف نشده است، در کشور ما و بسیاری از کشور‌های دیگر در این حوزه قانونی وجود ندارد. لازم است که این موضوع از سمت دولت چهاردهم و مجلس شورای اسلامی جهت قانون گذاری پیگیری شود.

 

وی افزود: یکی از نکاتی که بار‌ها در رسانه‌ها مطرح شده و باید به آن توجه کرد این است که بحث نقل و انتقال ملک یا خودرو با رمز ارز بسیار خطر دارد. این اتفاق به دلیل اینکه با یک واحد پولی جدید، سرعت نقل و انتقال افزایش یافته ذاتا خوب است اما از نظر قانونی، این معاملات مشکل دارد. به دلیل اینکه تعداد فعالانی که در این حوزه وجود دارد از بازار بوس و سایر بازار‌های مالی بیشتر است و حاکمیت نمی‌تواند بی توجه از کنار آن عبور کند و باید به این موضوع رسیدگی شود.

 

وی در ادامه اشاره به مشکلات موجود در حوزه رمز ارز گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد استفاده از رمزارز جعلی است. افرادی هستند که در معاملات از رمز ارز جعلی استفاده می‌کنند، فرد زیان دیده پس از شکایت از شخص به جهت اینکه معامله قانونی نیست دستش به جایی نمی‌رسد.

 

کریمی شاد در رابطه با اینکه در حوزه آموزش چه کار‌هایی باید انجام شود تا مخاطبان آگاه شوند اظهار کرد: وقتی بحث آموزش مطرح می‌شود، ذهن ما سریع به سمت صفحات مجازی می‌رود که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

 

وی افزود: رسانه ملی از جمله صدا و سیما و رادیو که یکی از ابعاد حاکمیت است، باید در زمینه آموزش و آگاهی ورود کند و از افراد متخصص بخواهد آموزش کامل بدهند. دانشگاه و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز با معرفی نیرو‌های توانمند خود در این حوزه، می‌تواند کمک کننده باشد.

 

این کارشناس در ادامه با اظهار اینکه اخذ مالیات از سرمایه‌گذاران حوزه رمزارز‌ها اتفاق خوبی محسوب می‌شود عنوان کرد: اگر مخاطبان ما درک کنند که پرداخت مالیات چقدر ارزشمند است، هر چقدر دولت مالیات تعیین کند، پرداخت می‌کنند. یکی از ابزار قدرتمندتر شدن دولت و در ادامه قانونگذاری درست و شفاف، پرداخت مالیات است. در کل به شرطی که برای صنف‌های مختلف قانون وجود داشته باشد، پرداخت مالیات بسیار اتفاق خوبی است و صرفا به دنبال قانونگذاری نیستم.

 

وی افزود: یکی دیگر از دلایل اینکه از قانونگذاری حمایت می‌کنیم، این است که مشخص باشد که اگر صرافی تخلف انجام داد، چه کسی از سرمایه‌گذار حمایت می‌کند.

 

کریمی شاد با اشاره به پدیده جدیدی به نام همستر که این روز‌ها فراگیر شده است گفت: وقتی رمزارز جدید می‌آید سعی می‌کند فرآیندی به نام «ایردراپ» که هدیه است را با انجام یک سری وظایف به مخاطبانی که دارد بدهد؛ پیشتر در سال‌های ابتدایی پیدایش بیت‌کوین گفته می‌شد اگر تبلیغات خاص را ببینید، بیت‌کوین هدیه می‌گیرید.

پی تصریح کرد: پروژه نات کوین هم بر همین مبنا فعالیت کرد و سودی را به مخاطبان‌اش، پرداخت کرد. در ایران به دنبال شرایط اقتصادی درآمد ارزی نات کوین چشم‌‎گیر بود. پروژه همستر هم فرآیند ماین با لمس کردن دارد، اتفاقی که رخ داده است از لحاظ تکنیکالی تعداد دارندگان آن بسیار زیاد شده است، بنابراین نمی‌تواند خیلی سود بدهد.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود بازدهی نات کوین در رابطه با همستر اتفاق نمی‌افتد.

 

این کارشناس با بیان اینکه زمان مخاطبان ارزش بیشتری دارد گفت: به دلیل شرایط بد اقتصادی، این درآمدزایی در ایران چشمگیر شده است. اما یک نکته‌ای که باید به آن توجه کنند این است که در این پروژه‌های تلگرامی، احتمال هک شدن تلفن همراه بسیار بالا است.

 

وی افزود: احتمالا همستر سودی جزئی بدهد. این پروژه به شدت پروژه TON را تقویت می‌کند که متعلق به تلگرام است؛ فلهذا باید سود جزئی بدهد در غیر اینصورت برای تلگرام بد می‌شود.

 

کریمی شاد در پاسخ به این سوال که آیا این اتفاقات باعث می‌شود که حکمرانی ریال تحت تاثیر قرار بگیرد یا خیر گفت: این اتفاقات اثرگذار هستند، اما پول‌هایی که توسط دولت چاپ می‌شود، به دلیل اینکه پشتوانه دولتی دارد، به این راحتی از بین نمی‌رود. البته دولت‌ها حتما باید در بحث تنظیم‌گری مقررات ورود کنند که بتوانند نظارت داشته باشند و حتی رمزارز ملی خود را تولید کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار