مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. بهمن 1402 - 13:03   |   کد مطلب: 24890
صبح امروز ماهواره «مهدا» به‌همراه دو نانو ماهواره به مدار 450 درجه پرتاب و با موفقیت در مدار قرار گرفت. این برای نخستین بار است که متخصصان فضایی با ماهواره‌بر بومی سه ماهواره داخلی را همزمان در مدار قرار می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،  به نقل از فارس ، صبح امروز هشتم بهمن ماه ماهواره «مهدا» با ماهواره‌بر «سیمرغ» به مدار450 کیلومتر پرتاب شد. در این پرتاب ۲ ریزماهواره نیز به همراه ماهواره مهدا پرتاب شدند و مهمترین دستاورد در این پرتاب عملیات «تزریق چندگانه» بود که محقق شد.

بر اساس اعلام سازمان فضایی ایران، ماهواره‌بر سیمرغ توانسته ماهواره مهدا و دو نانوماهواره دیگر به نام‌های کیهان 2 و هاتف 1 را با موفقیت در مدار تزریق کند و  این برای نخستین بار است که متخصصان فضایی سه ماهواره داخلی را همزمان با ماهواره‌بر بومی در مدار قرار می‌دهند.

ماهواره مهدا، یک ماهواره 32 کیلوگرمی از سری ماهواره‌های سبک وزن پژوهشگاه فضایی ایران است که به منظور آزمایش زیرسامانه‌های توسعه‌یافته ماهواره‌ای طراحی و ساخته شده‌اند. ماموریت اصلی این ماهواره، بررسی صحت عملکرد ماهواره‌بر سیمرغ در تزریق چندگانه محموله‌های فضایی در مدار پایین زمین و ارزیابی عملکرد برخی از طراحی‌های جدید و قابلیت اطمینان فناوری‌های بومی در فضا است.

 

نانوماهواره کیهان 2، از سری ماهواره‌های مکعبی شرکت صاایران( وزارت دفاع) است که برای اثبات فناوری موقعیت‌یابی فضاپایه طراحی و ساخته شده است و امکان تعیین موقعیت را به صورت بومی و مستقل از سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی، برای گیرنده‌های زمینی فراهم می‌کند.
در این ماهواره، از زیرسامانه تعیین و کنترل وضعیت به منظور نشانه‌روی پایدار و دقیق به سمت زمین، استفاده شده است.

 

نانوماهواره هاتف 1 نیز، از سری ماهواره‌های مکعبی شرکت صاایران است که به منظور اثبات فناوری مخابرات باند باریک با کاربرد اینترنت اشیا ساخته شده است. این ماهواره به عنوان نسخه آزمایشی اول از مجموعه ماهواره‌های منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی، به فضا پرتاب شده است. 

 

 

 

گفتنی است، ماهواره‌بر سیمرغ، ماهواره‌بر سوخت مایع دو مرحله‌ای است که در هفتمین پرتاب تحقیقاتی خود توانست با تزریق چندگانه ماهواره‌ها، دریچه‌ای جدید به روی پرتاب‌های فضایی کشور باز کند.

 

 

 

پایان پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار