مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. آبان 1402 - 10:29   |   کد مطلب: 24839
امروز دوشنبه ۱۵ آبان در سومین روز از چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری از ۱۱ محصول دانش‌بنیان رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانشجو ، امروز در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو با حضور روح الله دهقانی فیروز آبادی از ۱۱ محصول دانش‌بنیان رونمایی شد. این محصولات از سوی ۷ شرکت فناور و دانش‌بنیان به تولید رسیده‌اند.



این محصولات به این شرح است:



آنزیم بروملین نانو انکپسوله



بروملین مخلوطی از آنزیم‌های موجود در آناناس (Ananas comosus) است که پروتئین (پروتئولیتیک) را هضم می‌کنند.



آناناس قرن‌هاست که در آمریکای مرکزی و جنوبی برای درمان سوء هاضمه و کاهش التهاب استفاده می‌شود. این آنزیم از ساقه و آب آناناس به دست می‌آید و برای اولین بار در اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی از گیاه آناناس جدا شد.



بروملین ترکیبی از چندین تیول اندوپپتید و انواع مهارکننده‌های مختلف پروتئاز گلوکوزیداز، سلولاز و فسفاتاز پراکسیداز است.



کشور آلمان بروملین را برای درمان تورم و التهاب پس از جراحی به‌ویژه جراحی سینوس، تائید کرده است.



رویال ژلی نانو انکپسوله



رویال ژلی حاوی ماده ژلاتینی سفید از غدد سفالیک زنبور‌های کارگر (Apis mellifera) ترشح می‌شود. ظاهراً تنها هدف از تولید آن رشد و نمو و طول عمر ملکه زنبور عسل است.



بدون رویال ژلی، عمر ملکه زنبور عسل تفاوتی با زنبور‌های کارگر ندارد و تقریباً هفت تا هشت هفته عمر می‌کند، ولی با این ماده، ملکه زنبور عسل می‌تواند پنج تا هفت سال زندگی کند این واقعیت باور عمومی را تائید می‌کند که رویال ژلی خاصیت افزایش طول عمر (Longevity) دارد.



این ماده امولسیونی است از پروتئین‌ها، قندها، لیپید‌ها و برخی ترکیبات دیگر بر پایه آب و حدود ۱۳ درصد از ژل رویال را پروتئین‌ها تشکیل می‌دهند.



یکی از پروتئین‌های موجود در ژل رویال به نام «رویالسین» دارای خواص آنتی بیوتیک است که باکتری‌های گرم مثبت را مهار می‌کند. حدود ۱۱ درصد ژل رویال از قند‌هایی مانند فروکتوز و گلوکز مشابه آنچه در عسل یافت می‌شود، تشکیل شده است.



حدود ۵ درصد از رویال ژلی را لیپید‌ها تشکیل می‌دهند که عمدتا از اسید‌های چرب هیدروکسی با زنجیره متوسط ۱۰- هیدروکسی -دستوئیک اسید HD (۱۰) تشکیل شده است.



رویال ژلی همچنین حاوی ویتامین اسید پانتوتنیک (Vitamin B ۶)، مواد معدنی و فیتواسترول‌ها است.



شربت بنیزوم



این محصول برای جلوگیری و بهبود پوکی استخوان، تقویت استخوان‌ها، عضلات و دندان و رشد کودکان و نوجوانان کاربرد دارد.



نانوذرات سوکرولیپوزومال باعث افزایش چندبرابری جذب املاح و ویتامین‌ها، کاهش عوارض جانبی و رفع تداخل با جذب سایر مواد در بدن می‌شوند.



دپوستیوا



دپوستیوا فرم تزریقی طولانی اثر تریامسینولون برای کاهش درد در استئوآرتریت زانو است. استئوآرتریت زانو یک بیماری مزمن و پیش رونده است که علائم آن معمولا بعد از ۵۰ سالگی و بیشتر در بانوان بروز می‌کند.



این دارو حاوی میکروسفر‌های پلیمری لود شده با ۳۲ میلی‌گرم تریامسینولون استوناید است که ۳ تا ۵ ماه اثر بی دردی را برای بیمار به ارمغان می‌آورد.



شکل میکروسفری فرآورده باعث بقای دارو در مفصل زانو می‌شود. علاوه بر طول اثر بالا، دیگر ویژگی مهم این دارو systemic exposure کم بیمار است که بویژه در بیماران دیابتی باعث می‌شود بر خلاف سوسپانسیون‌های معمولی کورتیکواستروییدها، غلظت دارو در خون و در معرض قرار گرفتن سایر ارگان‌ها بسیار کم باشد.



محدوده سنی بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو، شانس وجود همزمان دیابت را در این گروه سنی زیاد می‌کند و حضور عمده دارو به شکل میکروسفر در ناحیه مفصل زانو، شانس اختلال قند خون بسیار کمتری در مقایسه با دارو‌هایی با آزادسازی سریع را داراست.



شربت ویتامین دی لیپوزومال



شربت هموزوم



این شربت حاوی سوکرولیپوزوم‌های آهن و ویتامین ب١٢ و فولیک اسید است.



شربت ایمونوزوم



این شربت حاوی سوکرو لیپوزوم‌های زینک سیترات و ویتامین ث است.



کمپرسور فرآیندی گاز



یکی از نیاز‌های اساسی در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش کمپرسور‌های فرآیندی جهت تولید محصولات با ارزش افزوده بسیار بالاتر از گاز طبیعی است، ولی طراحی و ساخت این نوع از کمپرسور‌ها به علت فشار بالا، سرعت دورانی بالا، قابلیت انفجار بسیار بالای گاز طبیعی، فرسایش بالا و خوردگی بالا در کمپرسور، دارای تکنولوژی بسیار بالا و در لبه دانش جهانی است.



برای اولین بار با همت و پشتیبانی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت ملی پتروشیمی ایران در گروه ایرسا این محصول صنعت نفت تولید شد.



از تکنولوژی‌های تحصیل شده در این پروژه می‌توان به تکنولوژی طراحی کمپرسور‌های فرآیندی از نوع Integrally Geared اشاره کرد. این نوع کمپرسور‌ها در فرآیند ازدیاد برداشت از میدان پارس جنوبی نیز کاربرد دارند.



تکنولوژی طراحی و تولید گیربکس با سرعت بالا، طراحی و ساخت سیستم مانیتورینگ و کنترل، پوشش‌های ویژه ضد خوردگی و ضد سایش نانو از دستاورد‌های این طرح به شمار می‌رود.



ساخت و پوشش غلتک‌های نورد گرم صنایع فولاد



تولید کاتالیست



ساخت و طراحی سامانه تصفیه



چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو از صبح روز شنبه ۱۳ آبان ماه با حضور بیش از ۹۰ شرکت فعال در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرده است و تا روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان ماه ادامه دارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار