مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 16. آذر 1401 - 14:39   |   کد مطلب: 24817
گفتگوی نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا همدان به همت بسیج دانشجویی استان همدان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به مناسبت روز دانشجو گفتگوی نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا همدان به همت بسیج دانشجویی استان همدان برگزار شد. در این نشست مسئول واحد خواهران و برادارن بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا، مسئول جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا و مسئول خواهران و برادران انجمن اسلامی مستقل دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا حضور داشتند و به تبادل نظر پرداختند.

تاریخچه ای از حوادث ۱۶ آذر

بشیری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا بحث را با مقدمه ای از مرور تاریخچه حوادث ۱۶ آذر شروع کرد و گفت:

حوادث روز دانشجو به سه قسمت تقسیم می شود، یک: حوادث قبل از ۱۶  ۱۳۳۲و حوادثی که در آذر سال ۱۳۳۲ اتفاق افتاد و نتایج این واقعه تاریخی در کشور عزیزما ایران روشن است.
بعداز ملی شدن صنعت نفت توسط دولت دکتر مصدق استکبار جهانی که منافع خودش را در ایران از دست داده بود کودتایی را در ایران به راه انداخت،
در اینجا منظورم از استکبار جهانی یک کشور نیست، بلکه مجموعه ای از کشورهایی است که به دنبال منافع از دست رفته خود در ایران بودند.
این واقعه مربوط به ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ بود.
اما در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ قبل از اینکه معاون رییس جمهور آمریکا ریچارد نیکسون  به ایران سفر کند دانشجویان در اعتراض به این سفر اعتراضی را در دانشکده  فنی مهندسی دانشگاه تهران انجام دادند که طی آن سه نفر از دانشجویان این دانشکده از جمله شهید  مهدی شریعت رضوی، شهید  مصطفی بزرگ نیا و شهید احمد قندچی  به شهادت رسیدند.
جالب اینجاست یکی از افراد شاخصی که در این تظاهرات حضور داشتند،دکتر چمران بود.
دولت و پهلوی دوم، محمدرضا پهلوی به این موضوع اهمیتی ندادند، علی رغم این اعتراضات  سفر نیکسون با موفقیت انجام شد و در دانشگاه تهران دکتری افتخاری حقوق هم به ایشان اهدا گشت!

ایران سرشار از نمونه موفق از جنبش های دانشجویی است.

زهرا براتی مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی گفت:

اگر تاریخ جنبش دانشجویی را بررسی کنیم، پی میبریم که جنبش دانشجویی بسیار کارساز بوده است. از نهضت ملی شدن نفت، تا پیروزی انقلاب اسلامی، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا که حضرت امام آنرا انقلاب دوم نامیدند.اینجاست که نقش دانشجو اهمیت پیدا میکند. رهبر معظم انقلاب یک تعبیر بسیارپرمفهومی از دانشجو دارند: جوان طالب علمی که آینده در دست اوست.

همین است که باعث میشود هسته دانشجو، حضور فعال در کف میدان داشته  و جریان ساز باشد.

دانشجو باید در کنار پرداختن به بعد علمی، آموزشی و پزوهشی به بعد سیاسی و اجتماعی هم توجه کند. دانشگاه و دانشجوهای ما باید سیاسی اما از سیاسی کاری وسیاسی بازی  دور باشند. 
یعنی فعالیت های سیاسی برای انها در هتک حرمت، فحاشی و توهین کردن خلاصه نشود. باید دانشجویان ما یاد بگیرند فعالیت سیاسی اثر بخش که به تقویت تحلیل سیاسی دانشجویان منجر می شود انجام بدهند، که متاسفانه در حوادث اخیر شاهد آن نبودیم.

براتی ادامه داد:

دانشجوی تراز استکبار ستیز و ظلم ستیز، عدالت طلب و مطالبه گر است که تربیت آن باید در دانشگاه صورت بگیرد.

ما در دانشگاه وظیفه داریم جنبش دانشجویی را به سمتی ببریم که در راه درست خویش قرار بگیرد. همانطور که در بحث تسخیر لانه جاسوسی، ما آمریکا را وادار به تسلیم کردیم، در حال حاضر نیز می توانیم دراین شرایط مسئولین را پای کار آورده و بابت فعالیت ها، کم کاریها و کمبود ها یا حتی ارائه مسائل، راه حل و پیشنهادات پیش قدم بشیم.

ویژگی های یک جنبش دانشجویی فعال

 اسماعیلی، مسئول انجمن اسلامی مستقل دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا اذعان کرد:

جنبش های دانشجویی درحال خاضر نسبت به قبل ضعیف شده اند، و این به جهت دور شدن از فضای گفتمان، مطالبه گری صحیح، آرمان خواهی است. در سالهای قبل جریان های دانشجویی بسیار ساختار شکن اما بدون هتک حرمت بوند. دانشگاه مبدا تحول درجامعه است و وقایع ۱۶ آذر نشان داد دانشجو در خط مقدم استکبار ستیزی قرار دارد.

ویژگی های جنبش دانشجویی ضد سلطه 

 بشیری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری یکی از ویژگی هایی که جنبش دانشجویی باید داشته باشد، این است که جنبش دانشجویی با دانشجو باید ضد سلطه و ضد آمریکا باشد.
یکی از نتایجی که ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ داشت منعقد شدن، قراداد کنسرسیوم نفتی بود که در ۲۸ شهریور سال ۱۳۳۳ رخ داد و طی آن منافع نفتی ایران، استخراج و برداشت به یک شرکت بین المللی تحت لقای امریکا و انگلستان سپرده شد، اکثراین عایدات نفتی به کشور انگلستان رسیده بود و آنچه که در حال حاضر دشمن، از جنبش دانشجویی میخواهد رفتن به زیر سلطه آمریکاست و دوست دارند ایران گاو شیرده استکبار جهانی باشد!

جهت دهی جنبش دانشجویی و مطالبه گری

نوری، مسئول واحد خواهران انجمن اسلامی مستقل دانشگاه بوعلی با حضور در این نشست اذعان کرد:

بعضی ها فکرمیکنند جنبش دانشجویی صرفا بعداز انقلاب به وجود آمده !
اما ما از قبل از انقلاب نیز جنبش دانشجویی داشتیم، جنبش دانشجویی فارغ از هرگونه حزب سیاسی، خط دهی فکری بوده و اولین چیزهایی که الان در یک دانشگاه به صورت عادی هست، در آن زمان وجود نداشت.
بعدار انقلاب تشکل های دانشجویی تشکیل شدند.

دانشجویان کسانی هستند که از مسائل شخصی خود یکسری مطالبات و خواسته ها داشتند اما با ورود به دانشگاه مطالبات و خواسته های آنها بزرگ تر شده است، یکسری از این خواسته ها ، خواسته های جمعی است و صرفا مربوط به یک فرد نیست.

از طرفی حکومتی که ایجاد می شود یکسری ارمانها دارد که برای رسیدن به انها باید قدم هایی بردارد.
جنبش دانشجویی یکی از نقش های پررنگش ان است که  که حکومت را به سمت ان قدم ها سوق بدهد.ارمان هایی حکومت درباره انها قول داده است به عمل بپیوندد و در سالهای بعدی دیده شود. مطالبه گری که دانشگاه انجام می دهد صرفا برای دانشگاه نیست، شاید یک تشکل از یکی از شهرهای کوچک کشور مطالبه ای را داشته باشد که  در سطح کشور دیده نشده و بسیار مهم بوده باشد. شاید هم مطالبات مسائل صنفی یا مسائل کوچک دانشگاه باشد.
مهم خواسته ای است که پشت آن یک فکر باشد، و یک راه حل منطقی داشته باشد از طرفی ما بعد از سالها که جنبش دانشجویی داشتیم ، یکسری مسائل مختلف، فتنه، انتخابات، درکشور داشتیم از اینکه یک شبه بنزین گران شد و برخی مسائل در سطح شهر مطرح و به دانشگاه کشیده شد.
آنچه که در حال حاضر با گگذشته متفاوت است این است که به دلیل دوسال دوری از تحصیل در دانشگاه و مدارس الب بودن فضای رسانه سطح فکری افراد بسیار پایین آمده است.
ما آنچه از دوستان معترض خود میخواهیم این است که  به دنبال هدف بگردند.

چند تجربه موفق مطالبه گری صحیح

دارابی مسئول جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا اذعان کرد:
اتفاقاتی که در جنبش دانشجویی می افتد از دل تشکیلات بیرون می آید بحث این است که تشکیلات محلی است برای آنکه دانشجویان در آنجا با رخ دادن اشتباهات تجربه کسب کرده تا پخته بشوند تا اگر در آینده مسئول قسمتی شدند آن اشتباهات را تکرار نکنند.
 ما تجربه خوبی در سال ۹۶ - ۹۷ -۹۸ داشتیم، برای کارخانه آرد غلات مشکلاتی از قبیل اختلاس پیش آمده بود.

پس از مطالبه گری کارمندانی که در جریان این موضوع بودند اخراج شده و کارمندان جدید جایگزین شدند تا کسی متوجه نشود. اما ما متوجه این مووضع شدیم و  اسناد جمع اوری شده را به قوه قضائیه تحویل دادیم، گاهی  پاسخ نمی دادند و به نمایندگان مجلس مرجوع کردیم.
با تلاش های ما ۶۰ درصد این مشکل برطرف شد.
در مثال بعدی، ۲۱ مهرماه مطالبه گری کوچک انجام شد  و با دیداری که با رئیس دانشگاه داشتیم،ایشان همتی کردند و هفته بعد دانشگاه باز شد.

سپس اسماعیلی ادامه داد: من میتوانم توضیحی درباره مطالبه گری بدهم.

در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب، ایشان فرمودند اگر ما میخواهیم اشتباهات گام اول انقلاب را جبران کنیم، و دیگر تکرار نکنیم، باید مطالبه گری داشته باشیم، به شیوه درست و صحیح و اخلاقی.
ایشان فرمودند نباید مطالبه گری یا آرمان خواهی جوری باشد که با دشمن مخرج مشترک داشته باشیم و تعبیر ما از آن القای ناامیدی و سیاه نمایی بود. نباید فقط مسئله را بیان کنیم و چیزی جز القای ناامیدی ندارد به جای اینها باید مسئله محور باشیم و مصداقی ورود کنیم.
 بزرگترین مشکلی که برای مطالبه گری وجود دارد، این است که مسئولین در دانشگاه ها حضور ندارند.

گفتمان های موفق در دانشگاه بوعلی سینا منجر به حل معضلات می شود.

براتی گفت: همواره تلاش کرده ایم تا با بازگشایی دانشگاه دانشجویان با هر انگیزه ای که دارند در بحث ها و  کرسی آزاد اندیشی و تریبون های آزاد شرکت کنند و فضای گفتمانی رواج پیداکند.

نوری ادامه داد: یکسری گفتمان ها شکل گرفته که در سالهای اخیر قبل از کرونا نیز شاهد آن بودیم. ترم گذشته ما مشکلاتی در سلف دانشگاه داشتیم، که با نامه های تشکل انجمن اسلامی و تلاش تشکل ها این مشکلات حل شد مورد دیگر نیز این بود که با پیگیری از شورای شهر، دفتر امام جمعه، استانداری، مراحل شکل گیری مجموعه تفریحی خواهران در دست اقدام قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار