مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 29. دى 1400 - 16:57   |   کد مطلب: 24587
در حالیکه قریب به دو سال از واریزی های ۹۰ میلیون تومانی جوانان همدانی برای طرح مسکن ملی می گذرد، اما پیشروی پروژه در هاله ای از ابهام و در خواب زمستانی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از مهر 

موضوع مسکن در همدان و دومینوی گرانی و البته نرخ‌های عجیب اجاره بها در آن، تمامی ندارد؛ موضوعی که چندسالی است با طرح‌های مسکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن و سپس طرح نهضت مسکن گره خورد و افراد زیادی را چشم انتظار تأمین مسکن و نجات از روزهای مستاجری کرد.

پروژه مسکن ملی در همدان، اگرچه در شهرک بهشتی و شهرک مدنی با روندی دیگر در حال ادامه است اما پروژه مسکن شهرک فرهنگیان به بن بست مسئولینی برخورد کرده است که عاملی بر ناامیدی عده زیادی در این مسیر شده و حال، پس از حدود دو سال از دومین واریزی متقاضیان آن، پس از چندی مطرح شد که این پروژه به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان واگذار و قرار است که این روند از سوی دستگاه متولی دیگری دنبال شود.

چشم‌های انتظار جوانان همدانی برای اینکه این زمین حداقل یک کلنگ را به خود ببیند، به سمت و سوی دیگری رفت.

کسی پاسخگوی ما نیست!

یکی از جوانان همدانی که به گفته خود، یک سال است که پیگیر پیش روی پروژه مسکن ملی شهرک فرهنگیان همدان است، به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه افراد بسیاری برای جور کردن واریز ۹۰ میلیون تومانی این پروژه وام گرفته‌اند، طلا فروخته‌اند و یا خودروی شخصی شأن را ارزان به فروش رسانده‌اند، اما حال یک سال و نیم است که از آن روزها می‌گذرد و کسی پاسخگوی ما نیست.

وی ادامه داد: زمانی که پیگیر این موضوع شدیم، مسئولین مربوطه با تمسخر به ما می‌گویند که مهم این است که صاحب زمین هستید، در حالی که ما واقعاً این روزها را بلاتکلیف و مستاصل پیش می‌رویم.

وی با بیان اینکه چرا مسئولین استان همدان به فکر جوانان همدانی نیستند؟ عنوان کرد: بارها این موضوع را پیگیری کرده‌ایم اما گویا عزمی برای ساخت این واحدها نیست و مسئولین تنها به شعار دادن بسنده می‌کنند.

آماده کار هستیم اما پروژه به ما واگذار نشده است

حسن ظفری در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر مطرح کرد: پروژه مسکن ملی شهرک فرهنگیان همدان همچنان به ما واگذار نشده است، هر زمان که این واگذاری انجام شود، قطع یقین کارهای اجرایی آن را بعد از اخذ مجوزهای لازم شروع خواهیم کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان با بیان اینکه مجموعه ما این آمادگی را دارد که هر کاری در راستای حل معضل و مشکل مسکن مردم به خصوص افراد آسیب پذیر را به انجام برساند، تصریح کرد: در زمینه تولید مسکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن ما حدود چهارهزار واحد را تاکنون پیش خواهیم برد که پیش بینی می‌کنیم پیش از سال جاری این ظرفیت را به حدود ۶ هزار واحد نیز برسانیم.

وی در خصوص وضعیت واگذاری پروژه مسکن فرهنگیان همدان به این مجموعه نیز گفت: صورت جلسه‌ای در زمینه به ما تحویل داده شد، اما شاهد تغییر و تحولاتی در اداره راه و شهرسازی در این زمینه نبوده‌ایم، باید جهادنصر، حساب و کتاب‌های مربوطه را به ستاد اجرایی و ستاد اجرایی پس از بررسی، موارد را به اداره راه و شهرسازی همدان تحویل و سپس، کارگاه و پروژه به ما تحویل داده شود.

ظفری خاطرنشان کرد: این پروسه و تعیین تکلیف‌ها تاکنون انجام نشده است.

اما حال باید دید این فرآیند چه قدر به طول خواهد انجامید و قرار است به کدام سمت و سو روانه شود. نزدیک به دو سال از واریزی‌های ۹۰ میلیون تومانی می‌گذرد و همچنان خبری از پیش روی پروژه نیست و حال نیز، در پیچ و تاپ بروکراسی‌های اداری و کُند عمل کردن‌های اداره راه و شهرسازی همدان گیر کرده است.

گمانه زنی‌ها ادامه دارد

در این موضوع، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان نیز به خبرنگار مهر گفت: دستگاه اجرایی پروژه مسکن ملی، اداره کل راه و شهرسازی استان است و تاکنون به صورت قطعی این پروژه به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داده نشده است.

فرزاد تیموری با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان امام در همدان در حال انجام یک سری مطالعات ژئوتکنیکی است که بر مبنای آن، قرار شد تا دو گمانه دیگر هم روی این زمین زده شود؛ تصریح کرد: باید مشخص شود که بحث اصلاحات ساخت چه قدر هزینه خواهد برد، اما تاکنون به صورت قطعی این پروژه به بنیاد مسکن همدان تحویل داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه بحث‌های ژئوتکنیک در این محدوده در حال پیگیری مجدد است، عنوان کرد: قرار است روی این زمین، هزینه‌هایی برای اصلاح خاک صورت گیرد، این موضوع هزینه‌ای سربار روی واحدها خواهد بود بدین ترتیب قرار شد تا کنترل دیگری روی خاک انجام شود تا در صورت امکان، افزایش باروری خاک با روش‌های دیگری انجام شود تا هزینه‌ها هم کاهش یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان خاطرنشان کرد: سعی داریم تا این موضوع را سریع‌تر تعیین تکلیف کنیم و از نظر من، کارگزار تفاوتی ندارد؛ تنها باید این پروژه پیش رود.

در حالی که قریب به دو سال از واریزی‌های ۹۰ میلیون تومانی جوانان همدانی برای طرح مسکن ملی می‌گذرد، اما هم چنان پیش روی آن در هاله‌ای از ابهام و شاهد خواب زمستانی پروژه مسکن ملی در همدان هستیم.

این پروژه هم اکنون بین زمین و آسمان قرار دارد و گویا در برزخ مدیریتی راه و شهرسازی همدان قرار نیست هم چنان جامه عمل بر تن خود ببیند! جوانان همدانی در وضعیتی چشم انتظار این مجموعه ۴۸۰ واحدی هستند که نه مسئولین مربوطه پاسخ درستی به آنها می‌دهند، نه وضعیت مسکن و اجاره بها در همدان ثبات دارد و نه کسی آنها را می بیند.

بدین ترتیب، امیدواریم تا مسئول ارشد استان همدان در این مسیر وارد کار شده و پاسخگوی این افراد که به دنبال سرپناه و محلی برای زندگی در این شهرستان هستند، باشد.

افکار عمومی در حال طرح این نکته است که چرا آزمایش‌های خاک به سرعت پیش نرفت و پیش از اینکه زمین تخصیص یابد؛ چرا این آزمایش‌ها به انجام نرسید؟ آیا قرار است که به مرور با همین دست دست کردن‌ها، زمین این محدوده از مردم گرفته و آنها را به بهانه خاک به جای دیگری سرگردان کنند؟

از سویی، بسیاری از مهندسین مربوطه اذعان کرده‌اند که این خاک مشکلی ندارد و آزمایش‌های خاک نشان از وضعیت نامطلوب این منطقه ندارد، پس دلیل این توقف در پیش روی پروژه چیست؟

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار