مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 27. شهريور 1391 - 9:14   |   کد مطلب: 2440
حدود شش ماه از راه اندازی دانشگاه موسوم به "تهران 2" که هدف از تاسیس آن پاسخگویی به نیاز داوطلبان و جلوگیری از خروج دانشجویان متقاضی از کشور عنوان شد، می گذرد اما نگاهی به اسامی پذیرفته‌شدگان در اولین دوره پذیرش دانشجو در این دانشگاه بیشتر شبیه صف آقایان و آقازادگان در این دانشگاه پولی وابسته به دانشگاه تهران است.

ابوالفضل حسنی، مدیرکل گسترش آموزش عالی وزارت علوم روز 17 شهریور ماه امسال و حدود شش ماه پس از آغاز فعالیت دانشگاه موسوم به "تهران 2" اقدام به موضع گیری کرد و با تأکید براینکه مراکزی که دانشگاه تهران در شهرهای مختلف دایر می‌کند «پردیس» هستند، گفت: وزارت علوم این مراکز را به عنوان پردیس و نه به عنوان دانشگاه تهران شماره 2 می‌شناسد؛ عنوان‌هایی همچون دانشگاه تهران شماره 2 وجهه قانونی ندارد و وزارت علوم این مراکز را به اسم پردیس دانشگاهی دانشگاه تهران می‌شناسد.

حسنی هم چنین افزود: به منظور جلوگیری از حاشیه شدن دانشگاه‌های شهرهایی که دانشگاه تهران در آنها پردیس دارد، این پردیس‌ها فقط می‌توانند برای پذیرش دانشجویان خارجی و دانشجویان ایرانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل می‌کنند و خواستار تحصیل در دانشگاه‌های کشور هستند، اقدام کند.

با وجود این موضع صریح، مدیران دانشگاه تهران حسابی سرگرم فعالیت سابق خود و جذب دانشجوی داخلی آن هم ظاهرا با نقش آفرینی آقایان و آقازادگان مشغولند.

این در حالی است که حتی در اساسنامه دانشگاه تهران 2، بر عدم محدودیت تاسیس شعبه ها متعدد این دانشگاه در نقاط  مختلف داخل کشور تاکید شده است؛ گویا مسئولان دانشگاه تهران درصدد به راه انداختن دهها دانشگاه پولی هستند.

جدول شهریه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران 2
شهریه هر نیم سال تحصیلی بدون احتساب هزینه غذا، خوابگاه و بیمه به شرح زیر است  
نام رشته شهریه ثابت شهریه متغییر به ازای هر واحد نظری شهریه متغییر به ازای هر واحد عملی شهریه پایان نامه به ازای هر واحد
گروه هنر 25/650/000بیست و پنج میلیون و ششصدو پنجاه هزار ریال 2/200/000دو میلیون و دویست هزار ریال 2/750/00دو میلیون و هفتصدو پنجاه هزار ریال 4/400/000چهار میلیون و چهارصد هزار ریال
گروه علوم انسانی و mba 21/600/000بیست و یک میلیون و ششصد هزار ریال 2/200/000دو میلیون و دویست هزار ریال 2/750/000دو میلیون و هفتصد و پنجاه هزارریال 5/500/000پنج میلیون و پانصد هزار ریال
گروه علوم پایه 27/000/000بیست و هفت میلیون ریال 2/200/000دو میلیون و دویست هزار ریال 2/750/000دو میلیون و هفتصدو پنجاه هزار ریال 4/400/000چهار میلیون و چهارصد هزارریال
گروه فنی و مهندسی 27/000/000بیست و هفت میلیون ریال 2/200/000دو میلیون و دویست هزار ریال 2/750/000دو میلیون و هفتصد وپنجاه هزار ریال 4/400/000چهار میلیون و چهار صد هزارریال

اما نگاهی به اسامی پذیرفته‌شدگان در اولین دوره پذیرش دانشجو در دانشگاه تهران شماره 2 بیشتر شبیه صف آقایان و آقازادگان در این دانشگاه پولی وابسته به دانشگاه تهران است.

احمد مسجد جامعی عضو فعلی شورای شهر تهران دانش‌آموخته دوره کارشناسی در رشته جغرافیای انسانی از دانشگاه تهران است که البته بیشتر به عنوان چهره‌ای فرهنگی شناخته می‌شود تا آنجا که در بسیاری مواقع شخصیت فرهنگی او حتی بر رفاقتش با اصلاح‌طلبان هم پیشی می‌گیرد. نام او در میان پذیرفته‌شدگان دانشگاه تهران شماره 2 قرار دارد.

اگر این احمد مسجد جامعی همان مسجد جامعی معروف باشد، می‌توان گفت وزیر فرهنگ سابق از «فرهنگ» به «شهر» هبوط کرده است. احمد مسجد جامعی بر اساس اعلام دانشگاه تهران دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته برنامه‌ریزی شهری شده است.

دانشگاه تهران شماره 2 بر اساس مصوبه هیئت امنای دانشگاه تهران به صورت یک مرکز آموزش عالی غیرانتفاعی با اساسنامه‌ای مشخص برای پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تأسیس شده که 51 درصد از سهام این مرکز دانشگاهی متعلق به دانشگاه تهران و 49 درصد نیز مربوط به اعضای هیات علمی و کارکنان این دانشگاه است.

علاوه بر مسجد جامعی نام‌های دیگری نیز در فهرست پذیرفته‌شدگان اولین دوره مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه موسوم به "تهران 2" به چشم می‌خورند که یا خود از مسئولانند و یا هم‌فامیلی آنها.

علیرضا تابش برادر محمدرضا تابش (نماینده مردم اردکان از مجلس ششم تا کنون) نیز در رشته مدیریت رسانه دانشگاه تهران شماره 2 پذیرفته شده است.

نام خانوادگی جمع قابل توجهی از پذیرفته‌شدگان در اولین دوره دانشگاه تهران شماره 2، هم‌فامیل چهره‌های شناخته شده کشورمان در حوزه‌های اقتصاد، سیاست و فرهنگ است که از این منظر می‌توان به حضور نام‌هایی مانند بهمنی، زنگنه، نوبخت، پوستین‌دوز، مرعشی، نوباوه وطن، پاریاب، فاتح، یادگاری و ... در جمع پذیرفته‌شدگان اشاره کرد.

این نام‌های خانوادگی در ذهن مردم ایران یادآور وزیر نفت هاشمی رفسنجانی و خاتمی، چهره اقتصادی نزدیک به رفسنجانی، رئیس کل بانک مرکزی، مدیرعامل سابق یک شرکت خودروسازی، رئیس سابق سازمان مدیریت صنعتی، نماینده مجلس نهم، عضو دستگاه اطلاع رسانی محمود احمدی‌نژاد، مدیرعامل ایسنا، رئیس جهاد دانشگاهی و ... است.

گفتنی است این گزارش مروری بر اسامی پذیرفته‌شدگان در دانشگاه تهران شماره 2 است که البته با نگاه به هم‌فامیلی‌های مسئولان فعلی یا سابق کشور نگارش شده است؛ هم‌فامیلی‌هایی که ممکن است اصلاً با آن مسئولان نسبتی هم نداشته باشند.

اصل خبر را در جهان نیوز بخوانید.

دیدگاه شما

آخرین اخبار