مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 19. آذر 1399 - 12:22   |   کد مطلب: 24277
بررسی چالش های کرونایی تشکیلاتی و آموزشی از زبان مسئول خواهران انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی سینا استان همدان.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،در سایه اپیدمی کرونا دانشجویان امسال فضای متفاوتی را نسبت به سالهای گذشته تجربه کردند. این موضوع باعث شد این عزیزان همواره با چالش های تازه و متفاوتی روبه رو شوند. تشکیلات دانشجویی نیز از این چالش ها در امان نبودند.

 در ادامه گفتگوی خبرنگار صدای دانشجو را با یکی از مسئولین تشکل های فعال دانشجویی در دانشگاه بوعلی سینا در رابطه با این چالش ها می خوانید.

خودتان را معرفی کنید:

نیلوفر راشد هستم مسئول واحد خواهران و دبیر روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا استان همدان. دانشجوی رشته فیزیک.

به عنوان یک دانشجوی فعال، فعالیت تشکیلاتی در دوران اپیدمی کرونا را چطور ارزیابی می کنید؟ و در این مدت با چه چالش هایی رو به رو هستید؟

مجموعه ما مانند بقیه تشکل ها در ابتدای شروع سال تحصیلی برنامه ریزی هایی دارد، پارسال نیز تا اسفند ماه برنامه های مورد نظرمان را پیش بردیم اما با شیوع کرونا اوضاع تغییر کرد. آخرین برنامه ما هم نشریه و یک میز گرد انتخاباتی بود که بعد از آن تمامی تشکل های و حتی آموزش دانشگاه دچار شوک شدند. با توجه به تعطیلات و قرنطینه های کرونایی سعی کردیم فعالیتمان را به صورت مجازی داشته باشیم البته مقداری سخت است زیرا تشکل های دانشجویی و دانشگاه از قبل تجربه همچین برنامه هایی را نداشتند. ما سعی کردیم بیشتر روی برنامه هایی که بر اساس مبانی هستند کار کنیم. مانند حلقه های مطالعاتی در بحث های مختلف ، طرح مطالعاتی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی را داشتیم و با توجه به شرایط به وجود آمده سعی کردیم برنامه هایی در قالب مجازی چه برای اعضای تشکل و چه برای دانشجویان دیگر داشته باشیم. به عنوان مثال در زمان محرم یک مسابقه عکاسی داشتیم که دانشجویان عکسهایی که از محرم و اربعین سالهای گذشته گرفته بودند ارسال می کردند و در پایان به نفرات برتر جوایزی اهدا شد. دو شماره از نشریه مان هم در این دوران چاپ شده است. اما همواره با چالش هایی روبه رو بوده ایم. یکی از این چالش ها انتخابات اعضای شورای مرکزی و هیئت ناطر تشکل است که به خاطرمشکلات موجود در هماهنگی با دانشگاه همچنان موفق به برگزاری انتخابات خود نشده ایم.

راشد ادامه داد:

در حال حاضر هم نمی توانیم انتخابات را مانند سالهای گذشته به صورت رای گیری از کلیه دانشجویان برگزار کنیم و تنها شورای عمومی می توانند درانتخابات تشکل ما شرکت کنند. این یکی از نقدهایی است که به مجموعه دانشگاه وارد است که نتوانستند بستر مناسب را در جهت شرکت همگانی دانشجویان در انتخابات انجمن ها و سایر تشکل ها فراهم کنند. به امید خدا با شروع شورای جدید برنامه های جدیدتری با توجه به شرایط کرونا در مباحث مختلف مانند ورودی های جدید خواهیم داشت.

با توجه به عدم حضور در دانشگاه ، در آموزش مجازی با چه چالش هایی رو به رو هستید ؟

ترم پیش مجموعه آموزشی دانشگاه دچار سردرگمی شده بودند، برای مثال یکسری از اساتید در تعطیلات هیچ آموزشی را در سامانه درس افزار دانشگاه قرار نداده بودند و فکر میکردند که آموزش ها حضوری خواهد شد اما متاسفانه این اتفاق نیوفتاد. ما در دانشگاه بوعلی بستری برای آموزش آنلاین نداشتیم و بعضا با این مشکل مواجه بودیم که اساتید در حین سه هفته فایل های زیادی را بارگزاری کردند، این موضوع باعث شد دانشجویان در دوران امتحانات دچار مشکلات مختلفی شوند. متاسفانه با شروع ترم جدید هیچ کدام از این مشکلات بر خلاف باور ما حل نشده حتی بیشتر هم شد.

با شروع ترم جدید سامانه ی درس افزار را داشتیم که برای دروس عمومی و تخصصی آماده شده بود. آموزش آنلاین هم در بستر ادوبی کانکت است که بستری منسوخ شده است و دارای باگ های زیادیست ، بنده در نشریه زلال هم مواردی را در این باره مطرح کردم.

 

نیلوفر راشد گفت: دانشگاه می توانست با هزینه  بیشتری یک سامانه ایرانی خوب مانند اسکای روم را داشته باشد تا تدریس هم راحت تر شود. در حال حاضر شاهد این ماجرا هستیم که دانشگاه به اساتید و دانشجویان اجبار کرده است که تمام تدریس در همین بسترهای مشخص شده باشد اما در واقعیت این اتفاق نمی افتد و حدود 90 درصد اساتید تدریس خود را از طریق شبکه هایی مانند تلگرام یا واتس اپ انجام می دهند. بعضا به خاطر مشکلات زیادی که سامانه ادوبی کانکت دارد اساتید از طریق اسکایپ آموزش های خود را ارائه می دهند و به نظر بنده با توجه به ادامه ی اپیدمی کرونا مسئولین دانشگاه باید در خصوص موارد آموزشی تجدید نظر اساسی داشته باشند.

 

دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا در ادامه صحبت های خود با اشاره به آغاز ایام امتحانات گفت: در ایام امتحانات هم با مشکلات بسیاری از جمله آشنا نبودن اساتید با سامانه درس افزار، ایرادات مختلف این سامانه و کم بودن زمان ارسال پاسخ های شفاهی رو به رو هستیم. با اعلام شفاهی شدن امتحانات توسط دانشگاه متاسفانه شاهد مشخص شدن هیچ چهارچوبی در این سبک امتحانی نیستیم و می دانیم که شرایط امتحانی برای تمام رشته ها در این سبک یکسان نخواهد بود. برای مثال در رشته های تئوری مثل رشته فیزیک دست استاد بسته مانده و هیچ مبنایی برای پرسیدن سوال شفاهی وجود ندارد.

 

مسئول واحد خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در پایان گفتگوی خود با صدای دانشجو بیان کرد:

فضای کرونا و تعطیلی دانشگاه می تواند موقعیت خوبی برای دانشجویان باشد. دانشجویان می توانند از این زمان استفاده های بهینه ای کنند و همزمان با یادگیری دروس آنلاین خود مسائلی که ازقبل مد نظرشان بود و دغدغه های دیگری که زمان کافی برایشان نداشت پیگیری کند. چرا که در فضای مجازی به راحتی می توانیم منابع و اطلاعات لازم را بدست بیاوریم . مطالعه کتاب و موضوع مهمی مانند خودسازی از جمله مباحثی است که می توانیم با استفاده از فضای مجازی و اوضاع پیش آمده در اپیدمی کرونا بهره وری کنیم.

انتهای پیام

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار