مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 4. تير 1399 - 13:41   |   کد مطلب: 24025
پس از عدم اعلام شمار مبتلایان به کرونا، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی روند ابتلا به کرونا در خراسان‌جنوبی افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل از خاورستان، از ابتدای اسفندماه سال گذشته بحث شیوع ویروس کرونا در سطح کشور رسانه‌ای شد و این ویروس منحوس در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به تمام استان‌های ایران رساند. در حال حاضر که حدود 4 ماه از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد درصد بسیار زیادی از مردم در روستاهای کشور نیز درگیر کرونا هستند.
 
از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل و تصمیماتی که در این ستاد اتخاذ می‌شد از طریق رسانه ملی در اختیار مردم قرار می‌گرفت.
 
آمار مبتلایان به کرونا، افراد بستری، بهبود یافته و افرادی که بر اثر ابتلا به کرونا جانشان را از دست می‌دادند نیز به صورت کشوری و استانی هر روز توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شد.
 
از تاریخ 23 خردادماه شمار مبتلایان به ویروس کرونا به تفکیک استان‌ها اعلام نمی‌شود و هر روز فقط آمار کشوری اعلام می‌شود.
 
طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه دارد اما محدودیت‌ها کاهش یافته است. عدم‌اعلام آمار استانی و شهرستانی باعث شده برخی افراد گمان کنند کرونا تمام شده و کمتر به مسائل بهداشتی توجه کنند.
 
در خراسان‌جنوبی از اوایل خردادماه شمار مبتلایان به کرونا افزایش چشمگیری داشت و در حال حاضر شنیده شده شمار روزانه مبتلایان در استان در حال افزایش و وضعیت شهرستان‌های بیرجند، قاین و سربیشه قرمز است.
 
عدم‌اعلام آمار استانی، علاوه براین‌که باعث بی‌خیالی برخی افراد نسبت به کرونا شده، باعث شده برخی افراد آمارها را از منابع غیررسمی و گاهی نامعتبر دریافت کنند و این باعثِ نگرانی بسیاری از مردم شده است.
 
عدم اعلام آمار کرونا به تفکیک استان‌ها بر اساس سیاست‌های کلان کشور است
 
محمد دهقانی‌فیروزآبادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های کلان کشور تصمیم بر این شده که آمار روزانه مبتلایان به کرونا به تفکیک استانی اعلام نشود و اعلام آمار فقط توسط سخنگوی وزارت بهداشت و کشوری باشد.
 
وی با بیان این‌که این تصمیم پیامدهایی برای استان‌ها دارد، افزود: تصمیمی است که در کشور اتخاذ شده و اعلام آمار استانی و شهرستانی در حیطه اختیارات استان‌ها نیست.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: وقتی که آمار مبتلایان به کرونا به صورت استانی اعلام می‌شد شرایط در خراسان‌جنوبی به گونه‌ای بود که روزانه حدود 10 درصد تست‌های انجام شده مثبت می‌شد و قسمت عمده‌ای از تست‌های مثبت مربوط به نمونه‌های سرپایی بدون علائم یا با علائم‌کم بود.
 
مثبت‌شدن 25 درصد تست‌های انجام شده
 
دهقانی عنوان کرد: در حال حاضر که تعداد مبتلایان روزانه به تفکیک استان اعلام نمی‌شود، حدود 25 درصد تست‌های انجام شده در استان مثبت است.
 
وی خاطرنشان کرد: حدود یک ماه قبل در برخی از روزها تست‌های مثبتی که از افراد بستری انجام می‌شد صفر بود و مجموع افرادی که با علائم تنفسی به مراکز درمانی مراجعه داشتند به 90 نفر رسیده بود.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: متأسفانه طی دو هفته اخیر تعداد نمونه تست‌های افراد بستری که مثبت می‌شود، افزایش داشته است.
 
دهقانی افزود: همچنین تعداد افرادی که با علائم تنفسی در مراکز درمانی بستری می‌شوند گاهی اوقات به 160 نفر می‌رسد.
 
بستری بیش از 50 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان‌جنوبی
 
وی با بیان این‌که پیش از این مجموع بیماران بستری در استان کمتر از 10 نفر بود، اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر بیش از 50 بیمار مثبت قطعی در بیمارستان‌های استان بستری هستند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: متأسفانه شاهد عدم‌رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و مسائل بهداشتی در استان هستیم که نتیجه آن، افزایش شمار مبتلایان به کرونا شده است.
 
دهقانی بیان کرد: توصیه‌هایی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت به مردم ارائه می‌شود، بر اساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی است و اگر در حال حاضر توصیه می‌شود مردم هنگام بیرون رفتن از خانه و حضور در محل‌های تجمعی ماسک داشته باشند، به توصیه سازمان بهداشت جهانی است.
 
وی خاطرنشان کرد: قبلا مطرح می‌شد فقط شخص بیمار و افرادی که با بیمار در ارتباط هستند از ماسک استفاده کنند اما اکنون به تمامی افرادی که قصد حضور در مکان‌های عمومی و تجمعی را دارند توصیه به استفاده از ماسک می‌شود.
 
شرایط خراسان‌جنوبی خوب نیست
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان این‌که شرایط در خراسان جنوبی خوب نیست، گفت: متأسفانه هیچ شهر سفیدی در خراسان‌جنوبی نداریم.
 
دهقانی از تغییر رنگ‌بندی‌ها خبر داد و افزود: رنگ سبز یعنی بی‌خطر، سفید کم‌خطر، زرد متوسط‌خطر، نارنجی پرخطر و قرمز بسیارپرخطر است.
 
وی افزود: شهرستان‌های بیرجند، قاین و سربیشه در وضعیت قرمز (بسیارپرخطر)، شهرستان‌های خوسف، درمیان و سرایان در وضعیت زرد (متوسط‌خطر) و سایر شهرستان‌ها نارنجی (پرخطر) هستند.
 
دهقانی عنوان کرد: اعمال محدودیت‌ها و رعایت نکات بهداشتی که قبلا وجود داشت در کاهش شمار مبتلایان به کرونا بسیار تأثیرگذار بود.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: قبل از اوج‌گرفتن بیماری کرونا در استان تصمیم گرفته شده زون وسیعی که در بیمارستان ولی عصر(عج) برای نگهداری بیمارانی کرونایی وجود داشت را کم و به مرور حذف کنیم اما گفتیم یک هفته تا 10 روز صبر کنیم بعد اگر مشکلی در استان وجود نداشت زون را حذف کنیم اما نه‌تنها شمار مبتلایان کاهش نداشت بلکه با روند افزایشی که پیدا کرد در حال حاضر 4 بال در بیمارستان ولی‌عصر (عج) ویژه بیماران کرونایی است که بیمار بستری دارد.
 
بستری 7 بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه
 
دهقانی از بستری‌بودن 7 بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان حضرت ولی‌عصر(عج) بیرجند خبر داد و تصریح کرد: متأسفانه خراسان‌جنوبی ششمین استان کشور از نظر رشد فزاینده موارد بیماران تنفسی بستری است که این نگران‌کننده است.
 
وی در خصوص اعمال محدودیت‌ها بیان کرد: این مسئله بستگی به سیاست ستاد ملی کرونا دارد و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در جلسات اعلام می‌کند کماکان با کرونا درگیر هستیم و مردم باید زندگی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با کرونا را یاد بگیرند چراکه سیاست کلان کشور اعمال محدویت‌های شدید نیست.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: برای اعمال مجوزهای شهرستانی صحبت‌هایی شده که این نیز باید با مجوز کشوری انجام شود.
 
دهقانی خاطرنشان کرد: با توجه به گزارش‌ها، افراد زیادی در مراسم‌هایی مانند عروسی به کرونا مبتلا شدند همچنین با وجود این‌که در شهرهای غیرسفید برگزاری مراسم در سطح تالارها ممنوع شده اما بعضا مراسمات را در منازل یا ملک‌های شخصی برگزار می‌کنند که این موضوع موجب ابتلای موارد زیادی به کرونا شده است.
 
وی اظهار کرد: به کرات شاهد موارد ابتلای خانوادگی که در تماس نزدیک با یکدیگر بودند هستیم.
 
پلمپ 7 تالار در استان
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به این‌که در ستاد استانی کرونا روی فعال‌شدن جدی کمیته نظارت استانی برای تشدید نظارت‌ها، تأکید شده افزود: بر این اساس کسانی که بعد از ابلاغ تذکرات لازم، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، قطعا با تعطیلی و پلمپ مواجه خواهند شد همچنین تالارها در شهرهای غیرسفید اجازه برگزاری مراسم‌هایی مانند عروسی را نداشته و فقط اجازه سرو غذا با ۵۰ درصد ظرفیت را دارند.
 
دهقانی گفت: متأسفانه عدم‌رعایت موارد بهداشتی باعث شده در طول ۱۰ روز گذشته ۷ تالار در سطح استان پلمپ شود.
 
وی با بیان این‌که بخش اعظم افزایش آمار بیماران در استان طی ۱۵ روز گذشته، موارد ابتلای خانوادگی است افزود: دید و بازدیدها، شب نشینی‌ها و برگزاری مراسم در خانه علت اصلی آن است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خصوص وضعیت شهرستان‌های استان طی ۱۵ روز گذشته گفت: شهرستان نهبندان ۹۰ درصد، شهرستان قاین ۳۰ درصد، شهرستان زیرکوه ۶۷ درصد، شهرستان بشرویه ۵۲ درصد، شهرستان سرایان ۷۵ درصد، شهرستان طبس ۴۷ درصد، شهرستان سربیشه ۷۷ درصد و شهرستان بیرجند ۶۰ درصد از بیماران جدید مربوط به موارد ابتلای خانوادگی بوده که جای هشدار و زنگ خطر دارد.
 
دهقانی خاطر نشان کرد: همانگونه که قبلا نیز توصیه شده بایستی حتی‌الامکان از تجمعات غیر ضروری خودداری شود و اگر به ناچار دید و بازدیدی صورت می‌گیرد باید در حداقل زمان ممکن، حتما فاصله حدود دو متر بین افراد، استفاده از ماسک، باز بودن پنجره‌ها و تهویه مناسب آن فضا رعایت شود تا بتوانیم از ابتلاهای بیش از حد خانوادگی جلوگیری کنیم.
 
انتهای پیام/
 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار