مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. مهر 1398 - 9:09   |   کد مطلب: 24006
درحالی کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس در هر شرایطی برای آزادی اتباع خود که به جهت جاسوسی و جرم های اینچنینی بازداشت شده ا‌ند از هر تلاشی فروگذاری نمی کند که برخی از دیپلمات ها و دانشمندان ایرانی در کشورهای غربی به اتهامات واهی زندانی شده اند و موضوع آزادی آنان در هاله ای از ابهام است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،دیپلماسی ظریف چه میزان به درد خود دیپلماسی خورده است. این سئوالی است که اخیرا با اتفاقاتی که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل رخ داد، ذهن بسیاری را به خود مشغول کرد. در ابتدا آمریکایی ها از صدور ویزا برای هیات ایرانی جلوگیری کردند و بعد آز آن این کشور یک ویزای محدود برای مسئولان دیپلماسی کشورمان در نظر گرفت.
تلاش عجیب غربی ها برای آزاد کردن زندانیان آنها در ایران
 
ماجرا وقتی جالب می شود که روایت و ادعای خبرنگار «نیویورک تایمز» در توئیتر را می شنویم. وی مطرح می کند که «تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل، به سرطان مبتلا و در بیمارستانی در نیویورک بستری است. ظریف درخواست عیادتش را داشت.» 
 
وزارت خارجه آمریکا به او اجازه نداده و گفته است ابتدا یک زندانی آمریکایی در ایران باید آزاد شود.
 
پیگیری آمریکایی ها برای آزادی اتباع خود در ایران آنهم در حد باج خواهی در حالی است که مقامات کشورمان در مورد دیپلمات های ایرانی فعالیت بایسته و لازم را ندارند یا اینکه این موارد رسانه ای نمی شود!
 
موضوع «نازنین زاغری راتکلیف» یکی از مواردی است که همواره وقتی وزیر خارجه و یا نماینده انگلیسی ها در ایران حضور یافته ، برای آزادی وی تلاش کرده است. انگلیسی ها ادعا می کنند زاغری برای دیدار با خانواده اش به ایران آمده بود اما «بوریس جانسون» نخست وزیر کنونی این کشور در زمانی که وزیر خارجه بود درباره واقعیت ماموریت وی در ایران گافی جالب توجه داد. راتکلیف ادعا می‌کند زاغری برای بازدید از خانواده‌اش به ایران سفر کرد و هیچ مأموریتی نداشت.اما بوریس جانسون وزیر امور خارجه اسبق انگلیس آبان ماه ۱۳۹۶ در سخنانی در کمیته امور خارجی پارلمان ناخواسته اظهار کرد که زاغری در این سفر مشغول کار رسانه‌ای بوده است. سخنانی که در رسانه‌های انگلیسی خبرساز و او سپس مجبور به عذرخواهی شد.
 
درحالی کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس در هر شرایطی برای آزادی اتباع خود که به جهت جاسوسی و جرم های اینچنینی بازداشت شده ا‌ند از هر تلاشی فروگذاری نمی کنند که برخی از دیپلمات ها و دانشمندان ایرانی در کشورهای غربی به اتهامات واهی زندانی شده اند و موضوع آزادی آنان در هاله ای از ابهام است. 
 
ماجرای دیپلماتی که بیش از یک سال در زندان اتریشی هاست
 
11 تیرماه سال 1397 اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی سفارت جمهوری اسلامی در اتریش، درحالی که ایام تعطیلات خود را در نزدیکی شهر آشافنبورگ واقع در ایالت بایرن آلمان می‌گذراند، با حکم جلبی که توسط دولت بلژیک در اتحادیه اروپا صادر شده بود دستگیر شد. 
 
بعد از دستگیری اسدی که دبیر سوم سفارت ایران در اتریش بود، دولت این کشور با لغو مصونیت دیپلماتیک موجب شد تا آلمان وی را به بلژیک مسترد کند و اکنون بیش از یک سال است که در زندانی در این کشور به سر می‌برد.
بهرام قاسمی سخنگوی وقت وزارت خارجه نیز اعلام کرده بود  "جمهوری اسلامی موضوع استرداد این دیپلمات خود را دنبال می‌کند. دولت آلمان به واقعیت‌ها وقوف کامل پیدا کند و دیپلمات مزبور تبرئه و به ایران عودت داده شود."
 
سفرای بلژیک و فرانسه و کاردار سفارت آلمان نیز همان زمان برای ابلاغ مراتب اعتراض جمهوری اسلامی به وزارت خارجه فراخوانده شدند. اما این موضوع هنوز بعد از یکسال نه تنها به سرانجامی نرسیده بلک به نظر می رسد که به نوعی به دست فراموشی هم سپرده شده است.
 
نشست عمومی سازمان ملل و فرصتی که از دست رفت
 
نشست عمومی سازمان ملل یکی از فرصت های بزرگ دیپلماسی در هر سال است. در این نشست کشورهای مختلف حضور می یابند و می توان با رایزنی های درست و منطقی برخی از مسائل را حل و فصل کرد. 
 
مقامات بلندپایه ایران و آلمان درنیویورک با هم دیدار کردند. اگرچه این دیدار برنامه ریزی نشده بود اما می توانست در این حوزه موضوع «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی که توسط آلمانی ها بازداشت و به اتریش تحویل داده شد، جایی باز شود. 
 
آنچه از مفاد این دیدار توسط رسانه ها گزارش داده شده است، موضوع برجام اصلی ترین مسئله ای بود که در این دیدار مطرح شده است و «انجلا مرکل» صدراعظم آلمان از طرح صلح هرمز که توسط رئیس جمهور ایران مطرح شده است، استقبال کرده است. در زمینه اسدالله اسدی هیچ خبری در این دیدار و دیدارهای مشابه در نیویورک خبری مطرح نشده است. 
 
«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه در مردادماه سال جاری در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایرانی در آلمان که به بلژیک استرداد شده است، گفت: «همانطور که پیش از این گفته بودم این پرونده قدری دارای پیچیدگی فنی است و پیگیری‌های فنی دارد. پرونده این دیپلمات از کانال‌های دیپلماتیک و حقوقی در حال بررسی و پیگیری است. وکلای ایشان به دقت در حال کار کردن روی این پرونده هستند و امیدوارم زودتر به نتیجه برسد.»
 
با این گفته های آقای سخنگو به نظر می رسد وزارت خارجه در حوزه حقوقی به دنبال حل مسئله اسدی است نه در حوزه دیپلماسی و دیدارهای دوجانبه و چندجانبه. 
 
انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار