مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. شهريور 1398 - 13:11   |   کد مطلب: 23988
به نظر می رسد اگرچه برداشتن نام شهدا از تابلو معابر و کوچه های شهر تهران گسترش نیافته است اما موضوع اساسی اینجاست که اگر حساسیت جامعه نسبت به این مسئله وجود نداشت ممکن بود شاهد گسترش این پدیده در شهر تهران باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،از روزی که اصلاح طلبان سکان امور در پایتخت را در دست گرفته‌اند، در خصوص نمادها و نشانه های مذهبی که به نوعی روح و معنویت کالبد شهری را در بر می گیرد، نوعی اهمال کاری دیده شده است. این موضوع در مسئله مهمی چون مناسبت های مذهبی و انقلابی دیده می شد که با تذکرات کاربران شبکه های اجتماعی همراه بود. اما حالا موضوع حذف نام شهدا از معابر و خیابان ها یکی از دغدغه های اصلی مردم تبدیل شده است. 
اینکه موضوع از کجا آب می خورد و تا چه میزان این مسئله گسترش داشته، قابل بررسی است. این موضوع در شهرداری و شورای شهر مورد بررسی قرار گرفته و کمیته ویژه‌ای نیز قرار است در شورای شهر جهت بررسی این مساله تشکیل شود.
 
اگر حساسیت اجتماعی درباره نمادهای ارزشی نبود
 
هرچند که برخی از مسئولان شهری پروژه شهید زدایی را قبول ندارند اما گزارش شده است که حذف کلمه شهید از خیابان مقابل شهرداری تهران هم انجام گرفته و خیابان شهید دکتر محمدعلی فیاض‌بخش به خیابان فیاض‌بخش تبدیل شده است. 
 
شهید دکتر محمدعلی فیاض‌بخش پزشکی  ایرانی و نخستین رئیس سازمان بهزیستی ایران و از اعضای کابینه محمدعلی رجایی بود که در بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری  اسلامی به شهادت رسید.
 
تیرماه امسال در تهران نیز نام شهید «علی اصغر برغمدی» از روی یکی از پل‌های شهر تهران برداشته شد. ماجرای نام‌گذاری این پل به دویست و سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران باز می‌گردد که اعضای شورای شهر تهران و مهدی چمران رئیس وقت شورای شهر طی نامه‌نگاری با شهردار تهران نام‌گذاری این پل به نام شهید را ابلاغ کردند و این معبر واقع در بزرگراه شهید زین‌الدین و خیابان احسان به نام شهید برغمدی نام‌گذاری شد اما در دوره جدید نام پل تغییر یافت تا اینکه در پی اعتراضات به این اقدام شورای شهر، بار دیگر تابلوی مزین به نام شهید بر این پل نصب شد.
 
 
روابط عمومی منطقه یک شهرداری تهران واکنش نشان داد و اظهار داشت: «تنها چند تابلو از 150 تابلوی دیوارکوب مزین به نام شهدا فاقد عنوان شهید بوده است که این چند تابلو نیز جزو تابلوهای ترافیکی بوده و جهت راهنمایی رهگذران نصب شده است.»
 
پس به نظر می رسد اگرچه برداشتن نام شهدا از تابلو معابر و کوچه های شهر تهران گسترش نیافته است اما موضوع اساسی اینجاست که اگر حساسیت جامعه نسبت به این مسئله وجود نداشت ممکن بود شاهد گسترش این پدیده در شهر تهران باشیم. از این رو شاهد غفلت و عدم نظارت کافی شهرداری تهران در خصوص نمادهای مذهبی و ارزشی هستیم. 
 
پاسخ قابل تامل شهرداری تهران 
 
«پیروز حناچی» شهردارت تهران به مسئله حذف کلمه شهید از تابلو معابر واکنش نشاه داده و گفته است: «ممکن است بعضی از تابلوها فرسوده شده باشد و اصلاح کرده باشیم اما به‌شکل گسترده که معمولا در شهرداری‌ها اتفاق می‌افتد کاری انجام نداده‌ایم.این تابلوها دو دسته‌اند یکسری تابلوها دیوارکوب هستند که بر سر کوچه و خیابان نصب می‌شوند که معمولا مناطق این کار را انجام می‌دهند. همه آنها به نام شهید مزین هستند.اما یک سری تابلو عبوری داریم که برای سرعت ۳۰ کیلومتر به بالا است که شما باید تابلو را در لحظه ببینید و سریع تصمیم بگیرید که بپیچید یا خیر».
 
«مهندس مهدی چمران» رئیس شورای شهر سابق تهران درباره این موضوع مطرح کرد: «این رسم بسیار بدی است که افراد و گروه‌ها، کارهای خوب را به خود منتسب می‌کنند و هر کار بدی را به مدیران و افراد گذشته منصوب می‌کنند. مگر متن تابلوهای که بر سر کوچه‌ها نوشته شده، چقدر بلند است! مگر خودروها چه سرعتی را در این معابر دارند که آقای شهردار به جای عذرخواهی اینگونه عنوان کرده است»
 
وی خاطرنشان کرد: «تابلوهای که برای سرعت انتخاب می شوند باید حداقل اختصار در آنها رعایت شود که این یک دلیل فنی است.»
 
این درحالی است که کلمه شهید در بالای این تابلوها درج می شد و با رنگ قرمز که چندان از دور دیده نمی شد و خللی در خصوص موضوع فنی که شهردار تهران آنرا ادعا کرده ایجاد نمی کرد!
 
همچنین حناچی گفته است: « یک دلیل اخلاقی هم ما داریم که ما افتخارمان به این است که کوچه‌های‌مان به‌نام شهدا مزین شده. شهدایی که در این محلات زندگی می‌کردند، عطر و یادشان همچنان وجود دارد و خانواده‌هایشان همچنان در این محلات زندگی می‌کنند.» 
 
پاسخی که بسیار قابل تامل است و با این شرایطی که آقای شهردار گفته شهرداری هم بایستی برای اینکه بیشتر در جهت خرسندی و رضایت شهروندان عمل کند، به نمادهای مذهبی و ارزشی روی بیاورد و شهر و معابر را با نام شهدا آذین کند.
 
اهتمام عجیب شورای شهر تهران به تغییر نام معابر
 
از پاسخ عجیب شهردار تهران که بگذریم به اهتمام جالب توجه شورای شهر تهران در تغییر نام معابر و کوچه ها می رسیم. درواقع درحالی شهرداری تهران قصور در حذف کلمه شهید سعی دارد با این موضوع که شهدا در قلب و جان مردم حضور دارند رفع  و روجوع کند که شورای شهری های اصلاح طلب چند وقتی است که اهتمام جدی دارند که نام معابر شهر تهران را به نام هنرمندان و هنرپیشگان تغییر دهند.
 
در همین رابطه شاهد آن بودیم که شورای شهر جلسات مختلفی را صرف این موضوع کرد و بیش از 30 کوچه ومعبر تقریبا مهم شهر تهران به نام هنرپیشگان و هنرمندان تغییر نام یافت. 
 
با این اوصاف یک سئوال اساسی وجود دارد که شورای شهری که برای تغییر نام معابر به نام هنرمندان تلاش عمیق و شدیدی را انجام می دهد چرا در زمینه حذف کلمه شهید از کوچه و خیابان ها کاهلی و اهمال می کند. این موضوع به خوبی نشان می دهد که شورای شهر تهران به دنبال چه هدف فرهنگی در شهر تهران است.
 
انتهای پیام/
 

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار