مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. شهريور 1398 - 13:09   |   کد مطلب: 23986
پایگاه اینترنتی نشنال نوشت تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک مرکزی ایران مشکلی برای ایجاد سازوکار مالی اتحادیه اروپا با تهران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،پایگاه اینترنتی نشنال در مطلبی نوشت: تحریم‌های جدیدی که آمریکا علیه بانک مرکزی ایران و صندوق توسعه ملی این کشور در روز جمعه اعمال کرد، به معنی مشکلی برای اروپایی‌ها در ایجاد کانال مالی اینستکس با تهران به شمار می‌آید و می‌تواند احتمالا کالا‌های انسانی را نیز هدف گیرد.
 
در این مطلب آمده است: رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید از اتخاذ تدابیری برای اعمال بالاترین تحریم‌های وضع شده علیه یک کشور خبر داده است. این تحریم‌ها واکنشی مستقیم به حملات به دو مرکز نفتی سعودی در یکشنبه گذشته بود که دولت آمریکا ایران را متهم انجام آن می‌داند. رئیس جمهور آمریکا می‌گوید با برگزیدن تحریم به جای گزینه نظامی، خویشتنداری نشان از قدرت وی دارد.
 
بر اساس اعلام دفتر اموال خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌های جدید علیه بانک مرکزی ایران و صندوق توسعه ملی این کشور و بر اساس اختیارات منتج از فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ مورد تحریم قرار می‌گیرند. در این بیانیه گفته شده است بانک مرکزی میلیارد‌ها دلار در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیرو‌های قدس آن، گروه حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمنی (جنبش انصارالله) قرار داده است.
 
استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، این اقدامات را با حمله به تاسیسات آرامکو مرتبط کرده است. او (در اظهاراتی گزاف) گفت: «حملات گستاخانه ایران علیه عربستان سعودی غیر قابل قبول است. اقدام خزانه‌داری ساز و کار اصلی تامین مالی را که رژیم ایران برای تامین شبکه تروریستی خود استفاده می‌کند، هدف می‌گیرد.»
 
این در حالی است که کارشناسان و مقامات سابق کاخ سفید تاثیراتی فراتر و منفی را در این تحریم‌ها برای مردم ایران می‌بینند.
 
بریان اوتول، عضو اندیشکده شورای آتلانتیک و مشاور سابق ارشد در اوفک (یکی از ارگان‌های تحت نظر وزارت خزانه‌داری آمریکا)، می‌گوید این اقدامات در کلیت آن چیز جدیدی نیستند ولی می‌توانند سازوکار اروپایی‌ها در تجارت با ایران را تضعیف کنند. او گفت: «بانک مرکزی ایران مدتی است هدف تحریم آمریکا قرار گرفته است، از جمله بر اساس اختیارات دفاع ملی که از این لحاظ، تحریم این بانک موضع جدیدی به شمار نمی‌آید.»
 
اوتول می‌گوید تراکنش‌های خارجی و برای مثال اینستکس، دیگر از تحریم‌های ثانویه در امان نیستند و عملا مرده به حساب می‌آیند. اصولا دولت ترامپ با آسیب زدن به مردم ایران و نادیده گرفتن اروپایی ها، واکنش نشان داده است.
 
ریچارد نفیو، کارشناس ارشد در اندیشکده بروکینگز، هم باور ندارد که این اقدامات تاثیر اقتصادی عمیق‌تر از چیزی که تا کنون به جا گذاشته‌اند، بر جا بگذارند.
 
وی باور دارد در خصوص تاثیرات عملی، این اقدام فقط تراکنش‌های مجاز فعلی از جمله معاملات انسانی را زمین‌گیر می‌کنند مگر اینکه این معاملات مجاز شمرده شوند.»
 
انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار