مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. شهريور 1398 - 13:08   |   کد مطلب: 23985
جنگل زدایی در آمازون برزیل عمدتا توسط شبکه های جنایتکار که از خشونت و ارعاب علیه کسانی که سعی در توقف آنها دارند استفاده می کنند، انجام می شود و دولت در دفاع از مدافعان و جنگل ها ناکام مانده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل از "تیتریک"؛ سازمان دیده بان حقوق بشر (hrw) طی بیانیه ای گفت: "جنگل زدایی در آمازون برزیل عمدتا توسط شبکه های جنایتکار که از خشونت و ارعاب علیه کسانی که سعی در توقف آنها دارند استفاده می کنند، انجام می شود و دولت در دفاع از مدافعان و جنگل ها ناکام مانده است."

این سازمان در بیانیه 165 صفحه ای خود با عنوان "مافیای جنگل/ چگونه خشونت و بخشودگی به جنگل زدایی در آمازونِ برزیل دامن می زند؟" نشان می دهد که چگونگی ورود غیر قانونی شبکه های جنایتکار و در نتیجه آتش سوزی جنگل ها به اقدامات خشونت آمیز و ارعاب علیه مدافعان جنگل مربوط است و ناکامی دولت برای تحقیق و تفحص این جرائم را در پی دارد.

"دانیل ویلکینسون" مدیر بخش محیط زیست و حقوق بشر سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: "برزیلی هایی که از آمازون دفاع می کنند با تهدیدات و حملاتی از جانب شبکه های جنایتکار مواجه هستند. اوضاع تحت ریاست جمهوری بولسونارو بدتر می شود، زیرا وی با حمله به سازمان های محیط زیست کشور، جنگل و افرادی که در آنجا زندگی می کنند را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد."

دیده بان حقوق بشر دریافت که شبکه های جنایتکار به منظور هماهنگی در استخراج، پردازش و فروش الوار به میزان زیاد دارای ظرفیت لجستیکی هستند. آنها با استقرار مردان مسلح به ارعاب می پردازند و در برخی موارد کسانی که از جنگل حفاظت و دفاع می کنند را به قتل می رسانند.

سازمان ملل متحد در 23 سپتامبر سال جاری (2019) طی نشستی در مورد تلاش های جهانی برای کاهش تغییرات اقلیمی به بحث و گفتگو می پردازد. برزیل به عنوان سهم خود در این تلاش ها در سال 2016 متعهد شد که جنگل زدایی غیر قانونی در آمازون را تا سال 2030 از بین ببرد.

 

سازمان دیده بان حقوق بشر با بیش از 170 نفر از جمله 60 عضو جوامع بومی و سایر ساکنان محلی در ایالت های مارانهائو، پارا و روندونیا مصاحبه کرد.

محققان نیز با ده ها تن از مقامات دولتی در براسیلیا و سراسر منطقه آمازون از جمله کسانی که در بطن چگونگی تضعیف تلاش های اجرائی توسط سیاست های "جائر بولسونارو" بودند، مصاحبه کردند.

بولسونارو در اولین سال ریاست جمهوری خود، روند اجرای قوانین زیست محیطی را کاهش داده، آژانس های محیط زیست فدرال را تضعیف کرده و از سازمان ها و افرادی که در حفظ جنگل ها همکاری می کردند به شدت انتقاد کرد.

بیش از 300 نفر طی یک دهه اخیر به دلیل درگیری ها بر سر استفاده از زمین و منابع آمازون کشته شده اند.

دیده بان حقوق بشر 28 قتل بعلاوه 4 اقدام به قتل و 40 مورد تهدید به مرگ را مستند کرد. در این قتل ها، شواهد معتبری وجود دارد که ثابت می کند قربانیانی که به دستِ افراد مسئول جنگل زدایی غیر قانونی کشته شدند مانع این کار جنایتکارانه شده بودند. بیشتر این قتل ها مربوط به 5 سال گذشته است. برخی از قربانیان مأموران اجرائی محیط زیست بودند. اغلب آنها اعضای جوامع بومی یا ساکنان جنگل که ورود غیر قانونی متخلفان را محکوم کردند، بودند.

2 نفر ساکن شهرک "تِرا نوسا" در ایالت "پارا" پس از آنکه در سال 2018 اعلام کردند که قصد ارائه گزارش ورود غیر قانونی به مقامات را دارند، کشته و مفقود شدند. برادر یکی از قربانیان که در حال تحقیق درباره این جنایت بود نیز کشته شد.

ساکنان شهرک گزارش دادند که تمام مقتولین به دست یک شبه نظامی مسلح که برای شبکه جنایتکار که مشغول انجام عملیات غیر قانونی بود کار می کرد، کشته شدند.

کسانی که مسئول این خشونت ها هستند به ندرت محاکمه می شوند. از میان بیش از 300 قتل تنها 14 مورد محاکمه شدند. از 28 قتل مستند شده توسط دیده بان حقوق بشر فقط 2 مورد مجازات شدند. و از بیش از 40 مورد قتل یا تهدید هیچکدام محاکمه نشدند.

عدم موفقیت پلیس در انجام تحقیقات صحیح منجر به این بی مسئولیتی ها می شود. پلیس محلی که این ناکامی را تأیید کرده اظهار داشت که این قتل ها در مناطق دور افتاده رخ داده است.

جوامع بومی و ساکنان محلی مدت ها است که با گزارش فعالیت های غیر قانونی نقش مهمی در تلاش های برزیل برای مهار جنگل زدایی ایفا کرده اند.

مقابله با اجرای سیاست محیط زیست، ورود به سیستم غیر قانونی را ترغیب می کند و به خاطر ایفای نقش فعال تر مردم محلی در دفاع از جنگل ها فشار بیشتری به آنها تحمیل می کند. مردم با این کار خود را در معرض انتقام جویی قرار می دهند.

برزیل از سال 2004 تاکنون برنامه ای برای حمایت از حقوق بشر و مدافعان محیط زیست دارد، اما به نتیجه نرسیده است.

در طول 8 ماه نخست فعالیت بولسونارو، جنگل زدایی در مقایسه با همین مدت در سال 2018 تقریبا 2 برابر شد.

آتش سوزی عظیم به طور طبیعی در اکوسیستم مرطوب آمازون رخ نمی دهد، بلکه توسط افرادی که روند جنگل زدایی را کامل می کنند، انجام می شود.

آمازون بزرگترین جنگل بارانی گرمسیری در جهان است که با جذب و ذخیره دی اکسید کربن نقش مهمی در کاهش تغییرات آب و هوایی ایجاد می کند. جنگل ها هنگام قطع یا آتش سوزی نه تنها از انجام این عملکرد متوقف می شوند، بلکه دی اکسید کربنی که قبلا ذخیره کرده بودند را به جو باز می گرداند.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار