مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 24. شهريور 1398 - 9:18   |   کد مطلب: 23981
در چند سال اخیر برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن، بحث اقتصاد مقاومتی با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود کشور در دستور کار قرار گرفته و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از ابلاغ سیاست های اقتصادی مقاومتی در این زمینه تا کنون نقش ارزشمندی را ایفا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل از راه آرمان؛ بعد از موفقیت های ایران در عرصه های مختلف داخلی و خارجی، دشمنان با تحریم های مختلف از جمله تحریم های اقتصادی در صدد نارضایتی اجتماعی مردم ایران بر آمدند.

در چند سال اخیر برای مقابله با این جنگ اقتصادی دشمن، بحث اقتصاد مقاومتی با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود کشور در دستور کار قرار گرفته است و بر همین اساس سیاست های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی  با هدف بهبود شاخص‌های اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله  با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا ابلاغ شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از ابلاغ سیاست های اقتصادی مقاومتی خود را ملزم به حضور در این عرصه دانست و در این زمینه تا کنون نقش ارزشمندی را ایفا کرده است؛ بسیج سازندگی سپاه پاسداران با آموزش های مورد نیاز و ارائه تسهیلات به متقاضیان سبب شده است تا افراد زیادی با ایجاد صنایع کوچک بتوانند جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات ملی گام بردارند و کارآفرینان زیادی با دریافت تسهیلات سپاه توانسته اند واحدهای تولیدی به راه بیندازند .

اقتصاد مقاومتی نسخه نجات بخش کشور است اما سیستم اداری فشل عمل می کند

شهبازحسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راه آرمان؛ در رابطه با فعالیت های بسیج و سپاه در حوزه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یکی از نسخه های نجات بخش کشور است ولی متاسفانه سیستم اداری در این حوزه فشل بوده، عملکرد لازم را ندارد و دیر به جمع بندی می رسد.

وی گفت: در استان کرمان و شهرستان سیرجان با هماهنگی و انسجام صورت گرفته اقدامات بسیار گسترده ای از طرف کارگروه های نظام و نیروی های ارزشمند بسیج و سپاه شروع شده است.

 عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطر نشان کرد: امروزه در حوزه اقتصاد مقاومتی با هماهنگی بین بانک رسالت و مجموعه سپاه پاسداران، تسهیلات در اختیار نیروهای بسیجی قرار می گیرد تا در حوزه های مختلف واحدهای تولیدی راه اندازی کنند.

حسن پور با بیان این که رونق تولید تنها راه نجات کشور و حل مسائل و مشکلات معیشتی مردم است، عنوان کرد: اگر مشکل اشتغال در کشور برطرف شود خود به خود موضوع معیشت مردم نیز حل خواهد شد.

نقش آفرینی بسیج سازندگی در حوزه اشتغال/ خودکفایی در تامین مواد غذایی لازمه ایستادگی در برابر دشمن است

وی ادامه داد: امروزه مردم در بحث معیشت با مسائل و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و با دادن یک سبد کالا به آن ها نمی توان این مشکلات را حل کرد، لازمه حل مشکلات معیشتی مردم داشتن شغل است تا فرد بتواند در عرصه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نقش آفرینی داشته باشد.

 نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس بیان کرد: بسیج سازندگی در کوتاه ترین فاصله زمانی و با بهترین کیفیت و کمترین هزینه و بالاترین بهره وری توانسته نقش آفرینی خوبی در حوزه اشتغال داشته باشد.

حسن پور با اشاره به این که لازمه ایستادگی در برابر دشمن، خودکفایی در زمینه تامین مواد غذایی است، افزود: ما اکنون در ابتدای راه هستیم ولی با توجه به پتانسیل های کشور در بحث صادرات می توانیم بهره وری حداکثری را از این موضوع ببریم .

راه اندازی ۳۵۸ کارگاه اقتصاد مقاومتی به مبلغ ۳۳ میلیارد ریال در استان کرمان

حجت الله پاداش مسئول بسیج سازندگی سپاه ثارالله استان کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان با اشاره به این که ۳۵۸ کارگاه کارآفرینی با رویکرد اقتصاد مقاومتی از سال ۹۷ تا کنون در استان راه اندازی شده است، اظهار داشت: این کارگاه های تولیدی با مبلغ ۳۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال هزینه کرد فعالیت خود را شروع کرده اند.

وی افزود: در شهرستان شهربابک یک واحد کارآفرینی پرورش بلدرچین، یک واحد پرورش کبک و یک واحد گوهر تراشی با حمایت بسیج سازندگی مشغول به کار می باشد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه ثارالله استان کرمان در رابطه با پرورش دام سنگین در استان خاطر نشان کرد: ۵۱ واحد پرورش دام سنگین در نواحی حضرت امیر المومنین (ع) و حضرت رسول(ص) کرمان و شهرستان های بافت، بردسیر، بم، جیرفت، رابر، راور، رفسنجان، ریگان، شهربابک، عنبرآباد، فاریاب، فهرج، قلعه گنج، کهنوج و نرماشیر مشغول به فعالیت هستند.

پاداش اضافه کرد: ۱۵۸ واحد پرورش دام سبک در استان کرمان و در شهرستان های سیرجان، رفسنجان، منوجان، کوهبنان، کهنوج، نرماشیر،فهرج ، فاریاب، عنبرآباد، شهربابک، زرند، ریگان، رودبار، رفسنجان، رابر، جیرفت، بم، بردسیر، بافت، انار، ارزوئیه و دو ناحیه شهرستان کرمان در حال فعالیت است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه ثارالله استان کرمان با اشاره به این که ۴ واحد پرورش شتر مرغ در شهرستان های رفسنجان و ناحیه امیرالمومنین(ع) کرمان راه اندازی شده است، ابراز داشت: راه اندازی این واحدهای تولیدی سبب اشتغال مستقیم و غیرمستقیم تعدادی افراد شده است.

پاداش بیان کرد: همچنین در حوزه پته دوزی با توجه به قدمت این هنر ۱۷ کارگاه در شهرستان کرمان وجود دارد که مربوط به نواحی حضرت رسول (ص) و حضرت امیرالمومنین (ع) است.

وی ادامه داد: ۳۲ کارگاه قالی بافی در سطح استان مشغول به کار هستند که این کارگاه ها در شهرستان های سیرجان، رفسنجان، رابر، راور، بم، بافت، انار و دو نواحی شهرستان کرمان قرار دارند.

پاداش بیان کرد: ۳ واحد تولیدی پرورش قارچ در کرمان و یک واحد تولیدی در شهرستان های ارزوئیه، جیرفت و سیرجان وجود دارد که در مجموع ۶ کارگاه تولیدی در استان مشغول به فعالیت هستند.

وی در رابطه با پرورش شتر مرغ در استان اظهار داشت: ۲۰ کارگاه گلیم بافی در شهرستان های بافت، سیرجان و دو ناحیه کرمان در حال فعالیت هستند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه ثارالله استان کرمان افزود: همچنین در استان کرمان ۷ واحد تولیدی زعفران، ۱۱ واحد تولیدی مرغ بومی، ۸ واحد تولیدی گیاهان دارویی و ۱۰ واحد تولیدی صنایع دستی مشغول به فعالیت است .

وی در پایان توضیح داد: به طور کلی بسیج سازندگی سپاه ثارالله استان کرمان در حوزه های مختلف از محرومیت زدایی تا کاهش آسیب های اجتماعی و اقتصاد مقاومتی در خدمت بی منت به مردم تلاش می کند.

اقتصاد مقاومتی؛ نسخه درمانی برای تاب آوری در شرایط سخت اقتصادی/ راه اندازی صنایع کوچک به آرامش اقتصادی و تعدیل درآمدها کمک می کند

حسین مهرابی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار راه آرمان؛ با اشاره به تاثیرات مثبت صنایع کوچک بر اشتغال‌زایی در کشور اظهار داشت: ایجاد کارگاه های صنایع کوچک علیرغم این که ممکن است صرفه اقتصادی ناشی از مقیاس نداشته باشد ولی از لحاظ اشتغال‌زایی می تواند به آرامش اقتصادی در کشور و تعدیل درآمدها کمک کند.

وی گفت: مطمئنا با اصلاح الگوی مصرف در بلند مدت این کالاها می توانند جایگزین کالاهای خارجی شوند و در جنگ اقتصادی امروز تقویت و تولید کالاهای داخلی یکی از اولویتی هایی است که باید مد نظر قرار گیرد .

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان کرمان با بیان این که اقتصاد مقاومتی در حقیقت نسخه درمانی برای تاب آوری در شرایط سخت اقتصادی است، یادآور شد: یکی از راه های موثر در این حوزه آگاه کردن مردم از این نوع فعالیت های اقتصاد مقاومتی است تا آن ها با احساس مسئولیت و مشارکت بتوانند در حوزه تولید و مصرف کالاهای داخلی فعالیت کنند.

مهرابی ادامه داد: از آن جایی که چشم انداز دقیقی از مدت زمان جنگ اقتصادی در کشور وجود ندارد، روش اقتصاد مقاومتی می تواند بسیار موثر باشد.

وی اضافه کرد: یکی از مزیت های صنایع کوچک ایجاد اشتغال است ولی افراد معمولا در بازاریابی دچار مشکل می شوند و نمی توانند از صرفه های اقتصادی ناشی از مقیاس که با افزایش حجم تولید، هزینه متوسط تولید هر واحد کالا کاهش می ‌یابد، استفاده کنند؛ واحدهای صنایع کوچک متوسط هزینه تولیدیشان بالا است و نمی توانند بازاریابی خوبی داشته باشند.

کارشناس مسائل اقتصاد ابراز داشت: در کل برآیند ایجاد کارگاه های صنایع کوچک در کشور مثبت است و اگر اعتبارسنجی وام گیرنده ها، توانایی و پتانسیل ها مورد ارزیابی قرار گیرد، کارهای خوبی انجام داده می شود که بر اوضاع اقتصادی کشور موثر است.

مهرابی عنوان کرد: در سال های اخیر فعالیت های بسیار خوبی در عرضه اقتصاد مقاومتی توسط دستگاه های اجرایی از جمله دانشگاه ها، بسیج و سپاه و گروه های مختلف انجام شده که نیازمند ارزیابی اقتصادی دقیق و صحیحی است.

شهرستانهای جنوبی استان کرمان نمونه بارز اقتصاد مقاومتی/ ضرورت توسعه تعاونی های بازاریابی جهت کمک به صنایع کوچک

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان کرمان بیان کرد: شهرستان های جنوبی استان کرمان نمونه های بارز اقتصاد مقاومتی هستند و در این شهرستان ها اقدامات خوبی توسط ارگان های سپاه، کمیته امداد و بهزیستی انجام گرفته است .

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به این که کارگاه های کوچک تولیدی باید تخصص لازم در تامین نهاده ها، مدیریت عوامل تولید و بازاریابی را  داشته باشند، افزود: باید به این کارگاه های تولیدی در عرصه بازاریابی کمک کرد از این رو توسعه تعاونی های بازاریابی و تولید یکی از راه های کمک به آن ها است.

مهرابی توضیح داد: دولت باید از این واحدهای تولیدی حمایت کند تا در اقدامات تکمیلی بتوانند کار خود را ادامه دهند بنابراین برای بالابردن درجه موفقیت آن ها باید با روش های تعاونی، تشکل های تولیدی و حمایت های دولتی خلا های موجود در این عرصه را از بین برد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار