مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 23. شهريور 1398 - 10:52   |   کد مطلب: 23978
دانشجویان جهادگر قائن بر آباد کردن روستا‌های دهستان آفریز تمرکز کرده اند و می‌خواهند طی چند سال اردوی جهادی مشکلات مردم این روستا‌های محروم را حل کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،اعظم ذوالفقاری منظری؛ * تابستان‌ها که فصل استراحت است و وقت آزاد دانشجویان، بعضی‌ها ترجیح می‌دهند که وقت آزاد خودشان را خرج دیگران کنند. آن هم برای کسانی خرج می‌کنند که به کمک دیگران نیاز دارند. خرج کردن که حتما نباید از جیب و کارت بانکی باشد؛ بعضی‌ها از جانشان و وقتشان خرج می‌کنند. این را در اردو‌های جهادی می‌توان به وضوح مشاهده کرد. در طول سال و بیشتر در ایام تابستان و تعطیلات نوروز، گروه‌های متعددی از دانشجویان در سراسر کشور به مناطق محروم گسیل می‌شوند؛ برای مردم خانه می‌سازند، مسجد تعمیر می‌کنند، درمانشان می‌کنند یا با آن‌ها به گفتگو می‌نشینند و از تجربیات آنان می‌آموزند و آنچه خود در چنته علمی دارند، به مردم این مناطق منتقل می‌کنند. زندگی در این روز‌ها تنها برای اهالی روستا‌های دور افتاده و از یاد رفته، ثمربخش نیست؛ هم‌نشینی با افرادی که زندگی متفاوتی از زندگی شهری را تجربه می‌کنند، برای دانشجویان هم اثراتی دارد.
اردو‌های جهادی یا در همان استان محل سکونت دانشجویان برگزار می‌شود یا به استان‌های همجوار و گاهی دورتر می‌روند. برخی استان‌ها از سراسر کشور میزبان بسیاری گروه‌های جهادی هستند؛ مثل خراسان جنوبی. در کنار گروه‌های جهادی که از دانشگاه‌های سراسر کشور به مناطق محروم این استان اعزام می‌شوند، دانشجویان دانشگاه‌های استان نیز به مشکلات مردم روستا‌ها و مناطق محروم رسیدگی می‌کنند؛ نمونه اش دانشجویان قائن که از طرف بسیج دانشجویی تابستان امسال به روستا‌های دهستان آفریز سرزدند و تلاش کردند در حد توانشان خدمتی به مردم این روستا‌ها ارائه دهند.
سیدمحمود شفیعی، مسئول بسیج دانشجویی قائن در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، از فعالیت هفت گروه جهادی در مناطق مختلف دهستان آفریز اشاره می‌کند و می‌گوید: از تیرماه اردو‌های جهادی ما شروع شد و اوج کار ما در همان زمان بود. پس از پایان امتحانات حدود ۲۰ روزی در مناطق محروم بودیم و کارمان همچنان ادامه دارد.
 
 
شفیعی شرایط دهستان آفریز را توصیف می‌کند و می‌گوید: این دهستان شامل ۱۴ روستا می‌شود که همگی جزوی از شهرستان قائن می‌شوند، سه تا پنج سال است که گروه‌های جهادی در این روستا‌ها خدمت رسانی می‌کنند.
مسئول بسیج دانشجویی قائن توضیح می‌دهد: اکثریت روستا‌ها در این منطقه آب لوله کشی ندارند. آنتی دهی تلفن همراه در این روستا‌ها به سختی صورت می‌گیرد، اینترنت که می‌شود گفت: اصلا ندارند.
او درباره مشکلات اجتماعی که مردم در این روستا‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌گوید: هرکدام از روستا‌ها مشکلات خاص خود را دارند، اما عموم آن اعتیاد و بیکاری است. برخی رسم و رسوم عجیب و غلط هم بین مردم حاکم است که مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کند.
شفیعی بیان می‌کند: به عنوان مثال در برخی روستا‌ها باوجود فقر و محرومیتی که وجود دارد، مراسم‌های عروسی بسیار مجلل و پرخرج برگزار می‌شود، با قرض و وام عروسی برگزار می‌کنند یا در یکی از روستا‌ها هنوز این رسم وجود دارد که از همان نوزادی فرزندشان را به نام فرزند خانواده دیگر می‌کنند تا در جوانی باهم ازدواج کنند.
وی می‌گوید: مستقیما نمی‌شود به این مسائل ورود کرد؛ به همین دلیل با کار‌های فرهنگی و آموزش به خانواده ها، به آنان آموزش می‌دهیم. استادان را خانه به خانه می‌بریم تا با مردم صحبت کنند. برخی خانواده‌ها خودشان هم به این رسومات علاقه‌ای ندارند، اما، چون رسم روستا است، مجبور به پیروی از آن هستند.
گروه‌های جهادگر دانشجویی قائن سال گذشته هم در همین دهستان خدمت رسانی کرده اند. شفیعی توضیح می‌دهد: سال گذشته در سه حوزه فرهنگی و آموزشی، سلامت و عمرانی فعالیت می‌کردیم. بخش سلامت گروه با حضور چند پزشک عمومی و غربال گری مردم در اردو فعالیت می‌کرد. معاینه هم انجام می‌شد و دارو‌ها را هم رایگان به مردم می‌دادیم. افرادی که نیاز به پزشک متخصص داشتند، به بیرجند و قائن معرفی می‌کردیم تا دیگر در نوبت پزشک نمانند.
 
 
وی ادامه می‌دهد: برخی بیماری‌های خاص را در دهستان‌ها شناسایی کردیم و برای درمان آن اقداماتی را انجام دادیم. کلاس‌هایی برای بهداشت عمومی و فردی مردم هم برگزار کردیم.
مسئول بسیج دانشجویی قائن با اشاره به همکاری گروه‌های جهادگر دانشجویی با کمیته امداد، می‌گوید: کمیته امداد هم در روستا مشغول ساخت خانه است که ما با این طرح‌ها کمک می‌کنیم. هفته گذشته دیوارچینی داشتیم و پس از عاشورا و تاسوعا هم اردو‌های جدید را برگزار می‌کنیم.
وی به فعالیت‌های عمرانی جهادگران در سال گذشته نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: روال ما این است که خانه‌های محرومان را شناسایی و بهسازی می‌کنیم. گروه‌های دیگر روی ساخت مسجد یا حسینیه بیشتر متمرکز می‌شوند، اما اولویت ما تأمین خانه برای محرومان است.
شفیعی دلیل این اولویت بندی را تشریح می‌کند و می‌گوید: خانه‌هایی در این روستا‌ها پیدا می‌شود که سقف چوبی دارند و حشرات در این سقف‌ها زندگی می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: سال گذشته تمرکز کارمان در روستای کمیران بود. در این روستا حمام وجود نداشت، آب روی خودشان می‌ریختند و تن و بدن خود را می‌شستند. دو سرویس حمام در منازل ساختیم. حفر چاه و لوله کشی آب هم انجام دادیم. امسال هم در همین روستا مدرسه را بازسازی کردیم تاحدی که شکل ظاهری مدرسه کاملا تغییر کرده است، سرویس بهداشتی و آبخوری مدرسه کاملا بازسازی شد. لوله کشی گاز مدرسه را انجام دادیم و نقاشی‌های آموزشی و انگیزشی روی دیوار‌های مدرسه کشیدیم.
مسئول بسیج دانشجویی قائن با اشاره به گچکاری چهار منزل را گچ کاری در روستای کمیران، درباره ساخت حمام شخصی به جای حمام عمومی توضیح می‌دهد: ساخت حمام عمومی با مشکلاتی روبه رو است؛ حمام عمومی نگهداری می‌خواهد و یک نفر را باید مسئول آن بگذاریم. خب این‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
او درخصوص فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی گروه‌های جهادگر بسیجی در دهستان‌های آفریز نیز صحبت می‌کند و می‌گوید: در این حوزه بر اشتغال خانگی تمرکز کردیم تا درآمدزایی را در خانه‌های روستایی رواج دهیم.
 
 
شفیعی می‌گوید: ترمه دوزی، نمددوزی برای خانواده‌ها برگزار کردیم که در کنار حقوق کمیته امداد می‌تواند کمک خرج خانواده باشد. در واقع با این آموزش‌ها تلاش کردیم وابستگی خانواده‌ها را به حقوق کمیته امداد را کاهش دهیم.
وی به فعالیت‌های حاشیه‌ای اردو‌های جهادی اشاره می‌کند و می‌گوید: مثلا در روستا جایی برای کار‌های کوچک و تعمیر وسایل برقی انجام نمی‌شد، برخی از دانشجویان وسایل برقی را به صورت رایگان تعمیر می‌کردند. یا در ۱۰ روزی که در روستای شونگان بودیم، فعالیت‌های فرهنگی را دانشجویان جهادگر عمرانی، در ساعت استراحت خود با مردم روستا جلسه می‌گذاشتند و برنامه‌های فرهنگی را مدیریت می‌کردند. برگزاری مراسم‌های مذهبی مانند قرائت زیارت عاشورا جشن میلاد حضرت معصومه (س) یا مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) با همراهی جهادگران عمرانی انجام شد.
یکی از نکات مهم در برگزاری اردو‌های جهادی، تداوم ارتباط جهادگران با مردم روستا است. شفیعی درباره این موضوع توضیح می‌دهد: این ارتباط حفظ شده است، دهیار، رئیس شورای روستا و مدیر مدرسه‌های روستا مشکلات را به ما منتقل می‌کنند و ما هم این مشکلات را بررسی و برای حل آن برنامه ریزی می‌کنیم.
وی بیان می‌کند: مشکلات زیادی بوده که با کمک گروه‌های جهادی حل شده است، مثلا برای ساخت روحانی ساکن در روستا یا خانه عالم مشکلاتی بوده که با سازمان تبلیغات ارتباط گرفتیم و مشکل حل شده. در هر صورت مشکلات به ما منتقل می‌شود و ما هم برای حل آن تلاش می‌کنیم.

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار