به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 20. شهريور 1398 - 13:57   |   کد مطلب: 23966
دو ماه قبل بود که رئیس کل بانک مرکزی از بانک‌ها خواست تا با یک ضامن به جوانان وام ازدواج بدهند، در گزارشی میدانی به بررسی نحوه پرداخت وام ازدواج به جوانان پرداخته ایم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،مسائل مالی همواره یکی از دلایل جوانان برای به تعویق انداختن ازدواج بوده و دولت‌ها همواره سعی داشته‌اند تا با افزایش وام ازدواج مسیر این امر الهی را هموار کنند و بر همین اساس میزان وام پرداختی به زوج‌ها از 3 میلیون تومان در سال 95 به 30 میلیون تومان در سال 98 افزایش یافته است،  در گزارشی به بررسی مراحل دریافت وام ازدواج پرداخته ایم.
 
متقاضیان دریافت وام در گام اول باید به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی مراجعه کنند، در بخش شرایط ضامن‌های این وام آمده است: «تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال 1398 سیصد میلیون (300.000.000) ریال با دوره بازپرداخت پنج ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است».
 
در ادامه شرایط این وام عنوان شده: «نرخ کارمزد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج 4 درصد تعیین می‌گردد».
 
برای بررسی میدانی جزئیات مراحل دریافت وام به یکی از شعب بانک‌های عامل در شهر اصفهان مراجعه و درباره مدارک مورد نیاز سؤال کردیم که اصل و فتوکپی شناسنامه و کارت ملی زوج و زوجه، فتوکپی سند ازدواج، فتوکپی شناسنامه و کارت ملی ضامن‌ها، فیش حقوقی و حکم کارگزینی ضامن‌ها و پرینت ثبت نام در سایت را مدارک لازم عنوان کردند.
 
کارمند بانک در تشریح شرایط ضامن‌ها گفت: سه نفر کارمند رسمی دولت که حقوق آن‌ها به این بانک واریز شود و حداقل پنچ سال از مدت خدمتشان باقی مانده باشد، این سه نفر می‌توانند در صورت تمایل برای هر دو نفر ضمانت کنند، تنها یک نفر از این سه نفر می‌تواند بازنشسته باشد که در این صورت باید گواهی کسر از حقوق نیز ارائه شود، البته بسیاری از مجموعه‌ها صرفاً برای اقوام درجه یک گواهی صادر می‌کنند که در این صورت تنها یکی از زوجین می‌تواند از آن استفاده کند.
 
پرداخت وام دو تا سه ماه طول می‌کشد
 
کارمند بانک در پاسخ به این سؤال که واریز وام چقدر زمان می‌برد و آیا عددی که به عنوان تعداد افراد در صف در سامانه بانک مرکزی نمایش داده می‌شود قابل استناد است، تصریح کرد: واریز وام بین دو تا سه ماه زمان می‌برد و زوجین نباید به عددی که در سامانه نشان داده می‌شود استناد کنند چرا که وام‌های هر شعبه تنها محدود به وام ازدواج نیست.
 
زمانی که از نرخ بهره این وام سؤال کردیم کارمند وام تأکید کرد: نرخ بهره غلط است، کارمزد وام ازدواج 4 درصد است که هر سال دریافت می‌شود، به این ترتیب که در زمان پرداخت وام به میزان 1 میلیون و 200 هزار تومان از 30 میلیون تومان کسر و 28 میلیون و 800 هزار تومان به حساب شخص واریز می‌شود، سال بعد وام گیرنده 6 میلیون تومان قسط پرداخت کرده پس 4 درصد 24 میلیون را که 960 هزار تومان می‌شود پرداخت می‌کند و این روند تا سال آخر ادامه پیدا می‌کند، در مجموع 3 میلیون و 600 هزار تومان باید پرداخت شود.
 
اسماً 4 درصد، رسماً 12 درصد
 
وقتی عنوان کردیم که در این صورت نرخ بهره وام 12 درصد است نه 4 درصدی که عنوان شده با خنده او مواجه شدیم که در ادامه آن گفت: با این روشی که من گفتم حساب کنید تا 4 درصد شود!
 
از کجا معلوم زنده بمانی که بتوانیم اقساط را از حقوقت کم کنیم؟
 
برای اطلاع از شرایط دریافت گواهی کسر از حقوق به همراه یک بازنشسته به کانون بازنشستگان مراجعه کردیم، در کمال تعجب با جمله «حاج آقا شرمنده شما سنتون بالاست نمی‌توانیم به شما گواهی کسر از حقوق بدهیم»! مواجه شدیم، به عبارت ساده‌تر کسی نمی‌تواند تضمین کند پدربزرگی که ضامن نوه خودش می‌شود تا 5 سال دیگر زنده بماند که اگر لازم شد اقساط را از حقوقش کم کنند.
 
وقتی اشتغال مشکل اول است با وام یک میلیاردی هم تغییری حاصل نمی‌شود
 
این‌ها تنها بخشی از مشکلات جوانان در مسیر دریافت وام ازواج بود، البته شاید لازم باشد مسؤولان مربوطه قبل از افزایش مبلغ وام ازدواج به این فکر کنند که زوج‌های جوان در این شرایط اقتصادی و مشکلات اشتغال چطور باید از پس قسط‌های یک میلیونی وام ازدواج بر بیایند. البته بهتر است بگوییم اقساط یک میلیون و 120 هزار تومانی تا فراموش نکنیم ترجمه کارمزد 4 درصد سالیانه در وام ازدواج 5 ساله همان 12 درصد بهره عامیانه است.
 
این طور که به نظر می‌رسد بانک‌ها هنوز طبق قاعده هر 10 میلیون یک ضامن عمل می‌کنند و درخواست رئیس کل بانک مرکزی برای سخت‌گیری نکردن در اعطای وام ازدواج و دادن آن با یک ضامن و سفته بی‌نتیجه بوده و نباید به پیشهاد دوم بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر پرداخت وام با تضمین یارانه اشخاص توجه کرد.
 
منبع: فارس

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار