مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. مرداد 1398 - 11:19   |   کد مطلب: 23936
موافقان افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی معتقدند انحصار در رشته‌های پزشکی باعث مشکلات امروز نظام سلامت است و در سوی مقابل مخالفان افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی معتقدند افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی مشکلی را حل نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،طی هفته های گذشته مباحثه طرفداران افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و مخالفان افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی به اوج خود رسیده است. دو گروه در فضای توئیتر به طرح نظرات و دیدگاه‌های خود درباره افزایش یا عدم افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی پرداخته‌اند.

طرفداران افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی معتقدند که سرانه پزشک کشور نسبت به میزان استاندارد جهانی بسیار کم است. سرانه پزشک در کشورهای پیشرو بین 40 تا 50 پزشک از هر 1000 نفر است در حالیکه این عدد در ایران 11 به ازای هر 1000 نفر است. در نتیجه این تفاوت فاحش باید از طریق افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی حل شود.

در سوی مقابل عدهای معتقدند که افزایش ظرفیت پزشکان مشکلی را حل نخواهد کرد و باید به ارائه خدمات و امکانات بیشتر به پزشکان فعلی پرداخته شود. اگر ظرفیت رشته‌های پزشکی زیاد شود، اهمیت این رشته کم خواهد شد و به سرانجام رشته‌های مهندسی دچار می‌شود.

استناد موافقان افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی وجود هزینه‌های زیاد درمان، فرار مالیاتی و دریافت زیرمیزی برخی پزشکان، صف‌های طولانی، ارائه خدمات ضعیف و دشواری مردم در دسترسی مناسب به پزشک است. در مقابل مخالفان افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی معتقدند که مشکل اصلی توزیع نامناسب پزشکان و عدم زیرساخت کافی برای تربیت پزشک در کشور است. در ادامه برخی از دیدگاه‌های کاربران توئیتر درباره افزایش یا عدم افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی آمده است.

 

 

تقابل توئیتری موافقان افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی از سوم مرداد و به صورت خودجوش در فضای توئیتر با ترند #انحصار_رشته_پزشکی ایجاد شد. درحالیکه مخالفان افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی به صورت هماهنگ و طبق فراخوان از پنجم مرداد با ترند #افزایش_ظرفیت_تهدید_سلامت به مقابله با این موج رسانه‌ای اقدام کردند.

 

 

شروع جنجال درباره افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در برنامه مناظره از شبکه 1 بود که موافقان و مخالفان به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. همچنین طبق نظرسنجی در برنامه مناظره مردم به افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی رای دادند.

نتیجه نظرسنجی مردمی درباره افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در کشور

 

اوایل هفته گذشته خبری مبنی بر تصویب دو فوریت طرح افزایش دو برابری ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی اعلام شد. اعلام این خبر، واکنش‌های مثبت و منفی گسترده‌ای را به همراه داشت و به سرعت به یکی از سوژه‌های داغ شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها تبدیل شد. پیش از این حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت نیز به کمبود جدی پزشک در کشور اشاره کرده بود. کارشناسان معتقدند واگذاری تعیین ظرفیت پذیرش رشته پزشکی به وزارت بهداشت به عنوان ذی نفع این حوزه باعث ایجاد تعارض منافع شده است. آنها معتقند پزشکان به همین دلیل با افزایش ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی مخالفت می کنند.

 

برخی پزشکان در روز بیش از ۷۰ بیمار را ویزیت می‌کنند

در همین زمینه علی وقف چی، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به مهارت محور بودن رشته پزشکی گفت: متاسفانه در حال حاضر به دلیل تفاوت درآمدی فاحش، عموما کسانی وارد رشته پزشکی می شوند که قدرت تجزیه و تحلیل بالایی دارند در صورتی که با توجه به چالش‌های بزرگی که در کشور وجود دارد ضرورت ورود این افراد به رشته‌های گروه ریاضی و علوم انسانی بیشتر است.

وقف‌چی با اشاره به ویزیت ۷۰ بیمار در روز توسط برخی پزشکان گفت: برخی از نمایندگان با وجود آنکه معتقدند در کشور کمبود پزشک وجود دارد؛ به دلیل رویکرد فردی به مخالفت با آن می پردازند در صورتی که باید رویکرد اجتماعی در دستور کار نمایندگان قرار بگیرد.

به نظر می رسد اگر پزشکان نسبت به افزایش ظرفیت پزشکی در کشور یک نگاه ملی داشته باشند و منافع فردی خود را کنار بگذارند می توان ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی را یک نیاز در کشور دانست و در همین راستا مخالفت با آن چندان منطقی به نظر نمی رسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار