مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 9. آذر 1397 - 17:34   |   کد مطلب: 23421
ماه‌های گذشته بازار بر خلاف قول رئیس جمهور شاهد تورم در کالاهای اساسی بود که این افزایش قیمت بیشترین تأثیر پذیری‌اش از گرانی ارز رایج برای واردات بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،با اعلام نرخ تورم ماهانه و سالانه به نظر می‌رسد؛ نگاه سرپرستان خانوارها به سفره پهن شده خود کمی با نگرانی  همراه است  و با افزایش قیمت اجناس در بازارها این نگرانی بعضا تبدیل به بحران شده است.
 
افزایش چشمگیر قیمت در برخی مواد غذایی موجب دست کشیدن از خرید مواد ملزوم زندگی روزمره برخی خانوارها شد موضوعی که آنچنان هم از سوی مراجع و سازمان‌های زیربط تأیید نمی‌شود و قطعا در این بین دخالت بسیاری از سودجویان بازار منجر به افزایش قیمت نجومی شده است.
 
بازاری که بر خلاف وعده رئیس جمهوری در برخی کالاها شاهد تورم 244 درصدی بوده است،گرانی در برخی اقلامی که هیچ ارتباطی با ارز و روابط خارجی نداشته و تنها به علت سوءاستفاده برخی افراد از نوسانات بازار ارز و خبر تأثیر تحریم‌ها در بازارها رخ داده است.

رئیس جمهور: تمام کالاهای اساسی به همان قیمت قبل باقی خواهد ماند

حسن روحانی، رئیس جمهوری در دیدار مردم آذربایجان شرقی در چهارم اردیبهشت ماه سال جاری تأکید کرد: برای آرامش مردم تصمیمات قاطع و محکمی در مورد ارز کشور اتخاذ کردیم، کسی نگران واردات و صادرات نباشد، کسی نگران کالاهای مورد نیاز کشور نباشد، در برابر توطئه خارجی و برخی کوته‌فکران در داخل برنامه‌ریزی کردیم و تمام نیازمندی‌های کشور را با ارز 4200تومانی وارد کرده و تمام کالاهای اساسی به همان قیمت قبل باقی خواهد ماند.

تأکیدی که عملی نشد و بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی این موضوع را عدم نظارت صحیح و همچنین سوءمدیریت مدیران اقتصادی می‌دانند و معتقدند دولت در برخی موارد یک جانبه گرانه برای بازارها تصمیم گرفته است.

طبق گزارش‌های مردمی اکثر جامعه به نوسانات لحظه‌ای اقلام اعتراض دارند  و معتقدند که بازار با کمبودی مواجه نیست، اما این‌که در یک هفته قیمت لبنیات چندبار تغییر می‌کند موجب نارضایتی مردم می‌شود.

ریاست ستاد تنطیم بازار در کشور بر عهده وزارت صمت و شخص وزیر صمت است با تغییر وزیر در میانه سال هنوز سازوکار مناسبی برای این مسیر تعریف نشده است و بازاریان تنها با همکاری و خط دهی اصناف و اتحادیه‌ها عمل می‌کنند که البته نقش پررنگ سازمان تعزیرات حکومتی برای برخورد با متخلفان خارج از دید نیست.
 
بسیاری از مسئولان کشوری دلیل اصلی این افزایش قیمت را مداخلات ارزی در اکثر کالاهای تولید داخل می‌دانند و معتقدند حتی در بسته‌بندی لبنیات مواد خام بدون تغییر قیمت از دامداران خریداری شده و این کارخانه‌ها هستند که برای تهیه مواد بسته‌‌بندی و نگهدارنده در حین اقدام به واردات با مشکل گرانی ارز روبه‌رو شده‌اند.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار