مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. آبان 1396 - 13:14   |   کد مطلب: 23150
معاونین پژوهش و فناوری و فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در جمع خبرنگاران: نسل سوم دانشگاه ‌ها کار آفرین هستند و وظیفه آن ها تربیت دانش آموختگان کارآفرین است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل از روابط عمومی دانشگاه، دکتر اکبر عروتی‌ موفق در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه مسأله اشتغال به عنوان یکی از مهمترین دغدغه جوان ‌ها و بسیاری از خانواده‌ ها است، اظهار کرد: امروزه یکی از دلایل تأخیر ازدواج جوان ‌ها موضوع اشتغال است. وی با بیان اینکه مسأله عدم اشتغال جوان ‌ها زمینه‌ ساز بسیاری از آسیب ‌های اجتماعی است، افزود: امروزه بر اساس آمارهای ارائه شده یکی از عوامل اصلی طلاق، عدم اشتغال افراد است. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه در روایات بسیاری به اشتغال و پرهیز از بیکاری اشاره شده است، یادآور شد: بسیاری از دانشجویان ما در طول سال تحصیلی کمتر به موضوع اشتغال می‌پردازند و زمانی که به مرحله فارغ ‌التحصیلی می‌رسند تازه به فکر مسأله اشتغال خود می افتند. وی با بیان اینکه دانشگاه‌ ها از ابتدای شکل‌گیری بر سه پایه استوار هستند، گفت: نسل اول دانشگاه‌ ها دانش‌محور، نسل دوم پژوهش‌محور و نسل سوم آنها دانشگاه ‌های کار آفرین هستند. دکتر عروتی ‌موفق با تأکید بر اینکه کارآفرینی در دانشگاه با معنای عام آن متفاوت است، افزود: کارآفرینی در دانشگاه‌ ها موضوعات دانش ‌بنیان را مورد توجه خود قرار می‌دهد. وی ضمن اشاره به وظایف عمده دانشگاه‌ ها تصریح کرد: یکی از وظایف دانشگاه‌ ها آماده ‌سازی دانشجویان برای ورود به جامعه است و امروز خرسندیم که "انجمن علمی بین رشته‌ای کارآفرینی" در دانشگاه ایجاد شده است. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از تحولات پژوهشی در حوزه دانشگاه فعال شدن بخش صنعت و ارتباطاتی است که با مرکز رشد برقرار شده است، خاطرنشان کرد: این مهم باعث به وجود آمدن طرحی به نام "کارستان" در دانشگاه شده است. وی با بیان اینکه کارستان زمینه برنامه ‌سازی و فضاسازی دانشجو با اشتغال را فراهم می‌کند، افزود: امروزه دانشگاه‌ ها باید به سمت و سوی اشتغال دانشجویان پیش رود که دانشگاه بوعلی ‌سینا در این زمینه از پیشگامان است.

در ادامه این نشست دکتر حسن ختن ‌لو معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اظهار داشت: شرکت ‌های دانش بنیان باید در فرصت تعیین شده، طرح‌ها و ایده‌های خود را به صورت عملی پیاده کرده و خروجی کارشان به عنوان محصول ارائه کنند. وی با بیان اینکه یکی از وظایف دانشگاه‌ های کارآفرین، تبدیل ایده به محصول است، افزود: 70 درصد این شرکت‌ ها موفق بوده‌ و توانسته ‌اند فکر و اندیشه خود را به محصول تبدیل کنند. ﻣﻌﺎﻭﻥ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻭ ﻓﻨﺎﻭﺭﯼ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎه بیان کرد: در آینده نزدیک مرکز رشد تخصصی دانشکده کشاورزی به همراه مرکز رویداد و چابوک در دانشگاه بوعلی سینا افتتاح می‌شود تا به عرصه کارآفرینی کمک کند. دکتر ختن ‌لو از اجرای طرح ویژه کارآفرینی و کسب و کار در دانشگاه با عنوان کارستان خبر داد و افزود: دانشگاه‌ های نسل سوم که مهمترین دانشگاه‌ های جهان به شمار می ‌روند در کنار آموزش و پژوهش به کارآفرینی نیز می ‌پردازند که دانشگاه بوعلی سینا از سال 1390 به این عرصه ورود پیدا کرده است. وی تصریح کرد: در واقع وظیفه دانشگاه، تربیت دانش آموختگان کارآفرین است، نه اینکه حتما شغل ایجاد کند و دانشجویان باید به سمتی روند که کارآفرینی کنند؛ هرچند کار زیادی در دانشگاه دراین ‌باره انجام نشده، اما با اجرای طرح کارستان به دنبال تحقق کارآفرینی هستیم.

در این نشست هم چنین دکتر فرهاد سراجی مدیر حمایت و پشتیبانی فرهنگی ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ بوعلی سینا، با اشاره به اهداف و جزئیات طرح کارستان گفت: این طرح دارای 7 محور است که از مهمترین آن ‌ها می‌توان به آشناسازی دانشجویان با کارآفرینان و فراهم کردن فرصت پرسش و پاسخ با دعوت از این افراد برای حضور در دانشگاه و راهنمایی دانشجویان جدیدالورود با روش‌ های اشتغال‌ زایی اشاره کرد. دکتر سراجی بیان کرد: در طرح کارستان با برگزاری دوره‎های آموزشی، مسابقات و اردوهای کارآفرینی به دنبال تربیت فارغ ‌التحصیلان کارآفرین هستیم زیرا امروز جامعه به چنین افرادی نیاز دارد.

در پایان دکتر مهدی بیات معاون مدیر پژوهشی ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ نیز از برگزاری نخستین رویداد صنایع غذایی و کشاورزی با عنوان "آمادای" در استان خبر داد و افزود: این برنامه یکم آذر سال جاری در دانشکده کشاورزی برگزار می‌شود. دکتر بیات با بیان اینکه یکی از رسالت ‌های مهم دانشگاه‌ ها، ارتباط با بخش صنعت است، گفت: دانشگاه بوعلی سینا به دنبال انجام این وظیفه بوده و سعی دارد تا فرصت‌ های شغلی را برای جامعه ایجاد کند. وی بیان کرد: برگزاری نشست ‌های تخصصی با کارآفرینان برتر و افراد برجسته به صورت مرتب، جشنواره‌ های کارآفرینی در هر ماه، تورهای تخصصی، مسابقات و کارگاه ‌های مختلف از برنامه ‌های مهم کارستان است.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار