مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 6. آبان 1396 - 15:48   |   کد مطلب: 23015
گزارش اختصاصی صدای دانشجو را بخوانید:
آیا شروع حذف دلار از پیاده روی اربعین خواهد بود؟
با نزدیکی به ایام اربعین برخی فعالین دنشجویی این اعتقاد را دارند که اربعین مقدمه و آغاز خوبی برای حذف دلار در نظر گرفته شود و از طریق آگاه رسانه ای زائرین اربعین را ترغیب کرد تا برای مخارج سفر خود، دلار خریداری نکنند و تنها از ریال ایران و یا دینار عراق استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، با نزدیکی به ایام اربعین برخی فعالین دنشجویی این اعتقاد را دارند که اربعین مقدمه و آغاز خوبی برای حذف دلار در نظر گرفته شود و از طریق آگاه رسانه ای زائرین اربعین را ترغیب کرد تا برای مخارج سفر خود، دلار خریداری نکنند و تنها از ریال ایران و یا دینار عراق استفاده کنند.

دکتر عبدالملی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) درباره حذف دلار از اربعین تاکید دارد که اگر این امر اتفاق بیافتد بالاخره سه چهار میلیون زائر اربعین می‌تواند در سطح کشور یک اثر خیلی جدی بگذارد و اگر این موج از طرف ایرانی‌ها به زائران اربعین در خارج از کشور منتقل بشود، قطعاً زائران کشورهای دیگر هم از خرید دلار خودداری می‌کنند و پول عراقی را تهیه می‌کنند. برای زیارت اربعین و از این حوزه به‌ هر حال نهضت حذف دلار از معاملات جهانی می‌تواند شروع بشود. این امر می‌تواند گام اول باشد.

افزایش تقاضا برای دلار درحالی در این ایام اتفاق می‌افتد که رهبر معظم انقلاب در دیدار چند سال گذشته خود با فرماندهان سپاه در خصوص حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور گفتند: اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به‌معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آن‌ها الگو خواهند شد.

براین‌اساس متوجه می‌شویم حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور تنها وظیفه دولت نیست و مردم هم باید در این امر مهم، دولت و کشور را یاری کنند. در آستانه سفر پیاده‌روی زائران اباعبدا…الحسین(ع) به کربلا قرار داریم که قرار است بیش از ٢میلیون زائر ایرانی در این پیاده‌روی عظیم و جهانی که هرساله از تمام کشورهای جهان شرکت می‌کنند، حضور یابند.

 

پیمان پولی دوجانبه، مهمترین وظیفه دولت در حذف دلار

هر چند به تناوب فعالیت های کشوری، برخی فعالین داشجویی همدانی نیز در شبکه های اجتماعی در حال فعالیت برای تبدیل شدن این مسئله یک گفتمان عمومی هستند اما مهمترین موضوع در این رابطه طرح مسئله پیمان های پولی دو و چند جانبه و حذف دلار از معاملات تجاری است.

به عقیده کارشناسان در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و به‌منظور مقاوم‌سازی نظام پولی و مالی کشور در مقابل تکانه‌های داخلی و خارجی یکی از راهکار‌هایی که پیشنهاد می‌شود، انعقاد پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه با شرکای تجاری خود به منظور انجام مبادلات تجاری است.

محسن بیگی، دانشجوی اقتصاد و معاون سابق علمی بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا در گفت و گویی اختصاصی با صدای دانشجو درباره اهمیت پیمان های پولی دوجانبه تاکید میکند که حاکمیت دلاری که در حال حاضر در سطح جهان برقرار است، باعث میشود که امنیت اقتصادی کشورها وابسته به چرخه دلار یا همان یوترن باشد لذا کشورهایی که به امنیت اقتصادی خود اهمیت فراوانی قائل اند مثل ژاپن، برزیل، هند و مخصوصا کشورهای نو ظهور اقتصادی به پیمان پولی دوجانبه و حذف دلار بعنوان ارز واسط بین دو کشور اهتمام بیشتری دارند و مبتنی بر این است که ما میبینیم چین در حال حاضر بیشترین پیمان پولی دو جانبه را داشته است یعنی یک چهارم کل مبادلات تجاری چین از این طریق است.

برخی فعالین سیاسی مهم‌ترین دستاورد پیمان‌های پولی را  ارتقای جایگاه ریال به‌عنوان پول ملی ایران در تجارت بین‌الملل میدانند و به اعتقاد کارشناسان حوزه پولی و بانکی، جایگاه ریال به عنوان پول ملی ایران به مرور زمان در تجارت جهانی ارتقاخواهد یافت و به یک «ارز قابل خرید به منظور ذخیره ارزی» تبدیل خواهد شد.

در انتها لازم به یادآوری است که استفاده از فرصت اربعین برای حذف دلار کمک شایانی  به تولید ملی خواهد کرد و شاید بتوان به جرات گفت به عنوان عاملی خواهد شد که تحریم ها لغو شود با حذف کامل دلار از چرخه اقتصاد، آمریکا و بقیه قدرت ها امکان تحریم و اثرگذاری بر اقتصاد ما را بطور کامل از دست خواهند داد.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار