مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 24. مهر 1396 - 19:09   |   کد مطلب: 22849
نخست وزیر عراق بامداد امروز دستور آغاز عملیات نظامی در کرکوک را برای بازپس‌گیری چاه‌های نفت و تاسیسات دولت فدرال صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ حیدر عبادی نخست وزیر عراق بامداد امروز در یک نطق تلویزیونی، دستور آغاز عملیات نظامی در کرکوک برای کنترل این منطقه و بازپس گیری چاه‌های نفت از نیروهای کُرد را صادر کرد.

طبق گزارشها، مقامات اقلیم کردستان عراق طی روزهای اخیر نیروهای زیادی را از مناطق اطراف به داخل کرکوک منتقل کرده‌اند.

 

با این حال، تلویزیون عراق به نقل از یک فرمانده عراقی اعلام کرد نیروهای عراقی در پی آغاز عملیات نظامی بر بخش بزرگی از کرکوک مسلط شده‌اند.

 

طبق دستور حیدر عبادی، نیروهای عراقی وظیفه دارند کنترل و امنیت پایگاههای نظامی و تاسیسات متعلق به دولت فدرال در کرکوک را به دست بگیرند.

 

گفته می شود به نیروهای عراقی دستور داده شده تا جای ممکن از بروز درگیری خودداری و از جان همه شهروندان عراقی ساکن کرکوک محافظت کنند.

 

طبق گزارش برخی منابع خبری از جمله شبکه آفاق، نیروهای عراقی بر فرودگاه کرکوک، برخی مناطق نفتی و پایگاه نظامیk1 مسلط شده‌اند اما منابع کُردی می‌گویند این مناطق هنوز تحت کنترل نیروهای پیشمرگه است.

 

برخی منابع کُردی نیز مدعی شده‌اند در جنوب کرکوک درگیریهای توپخانه‌ای میان نیروهای امنیتی عراق و نیروهای پیشمرگه رخ داده است.

 

طبق گفته منابع خبری،‌ نیروهای واکنش سریع، سازمان مبارزه با تروریسم و پلیس مرکزی عراق در عملیات کرکوک حضور دارند. 

 

در همین ارتباط شبکه تلویزیونی العالم اعلام کرد همزمان با ورود نیروهای عراقی به کرکوک، نیروهای پیشمرگه به سوی اربیل و سلیمانیه عقب نشینی کرده‌اند. نیروهای عراقی به سرعت به سوی شمال غربی کرکوک پیشروی می‌کنند.

 

شبکه تلویزیونی الحدث نیز اعلام کرد: نیروهای عراقی با صدها زره‌پوش نظامی راهی کرکوک شده‌اند. این شبکه به نقل از منابع کردی افزود: نیروهای عراقی به سوی چاه های نفت و پایگاه نظامی K-1 در حال پیشروی هستند.

 

شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از منابع نظامی عراق اعلام کرد: هدف از عملیات کرکوک بازپس گرفتن فرودگاه، چاه های نفت، پایگاه نظامی و تاسیسات دولتی عراق است.

 

در اولین واکنش بین‌المللی به این عملیات، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای نسبت به بروز درگیری میان نیروهای عراقی و نیروهای کُرد ابراز "نگرانی شدید" کرد.

 

شایان ذکر است پس از پاکسازی  استان کرکوک عراق از لوث تروریست‌های داعش بدست نیروهای کرد، اقلیم کردستان این کشور ادعای تسلط بر این استان را مطرح کرد این در حالیست که بغداد همواره این اقدامات مقامات کردستان را محکوم کرده‌ و آن را نقض حاکمیت دولت بغداد دانسته‌ است.

 

اخبار لحظه به لحظه از عملیات نیروهای عراقی در کرکوک را در اینجا مشاهده کنید:

 

مقرها و دفاتر احزاب کُردی در ناحیه مندلی در استان دیاله تخلیه شد.

 

ارتش عراق راه ارتباطی اصلی بین منطقه کردستان و کرکوک را به کنترل خود درآورد.

 

سفارت آمریکا در بغداد خواستار توقف فوری عملیات نیروهای عراقی در کرکوک شد.

 

دو فرمانده نظامی عراق به خبرگزاری رویترز گفتند ارتش عراق هیچ دستوری برای ورود به شهر کرکوک ندارد و هدف تامین امنیت اطراف این شهر است.

 

منابع آگاه گفتند حزب اتحادیه میهنی کردستان ظرف چند روز آینده جایگزینی برای استاندار برکنار شده کرکوک معرفی خواهد کرد.

 

نیرو‌های مرکزی عراق به طور کامل بر منطقه «لیلان» در کرکوک مسلط شدند.

 

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، درباره عملیات ارتش در کرکوک گفت: به اهالی کردستان و کرکوک اطمینان می‌دهیم بر حفظ سلامت آنان اصرار داریم.

او افزود: فقط به وظیفه قانونی خود برای سلطه دولت مرکزی، برقراری امنیت و حمایت از ثروت ملی در کرکوک عمل می‌کنیم. می‌خواهیم کرکوک شهر همزیستی بین همه عراقی‌ها از طیف‌های مختلف باقی بماند.

نخست وزیر عراق اضافه کرد: از همه می‌خواهیم تا با نیرو‌های مسلح که متعهد به دستورات درباره حفظ سلامت غیرنظامیان هستند، همکاری کنند. از نیرو‌های پیشمرگه می‌خواهیم به وظیفه خود زیر نظر فرماندهی عملیات مشترک به عنوان بخشی از نیرو‌های عراقی عمل کنند.

 

نیرو‌های امنیتی عراقی کنترل کامل فرودگاه کرکوک را به دست گرفتند.

 

وزیر کشور عراق از نیرو‌های پلیس محلی استان کرکوک خواست در محل خدمت خود حاضر باشند و از هیج کس به غیر از مسئولان دولت مرکزی دستور نگیرند.

 

فرماندهان نیرو‌های کرد با تحویل دادن مقر‌های شرکت‌های نفت و گاز شمال عراق در شهر کرکوک به نیرو‌های امنیتی عراقی موافقت کردند.

 

نیرو‌های واکنش سریع عراقی کنترل ورودی شمالی شهر کرکوک را به دست گرفتند.

 

نیرو‌های امنیتی عراقی از سیطره کامل بر مقر اصلی شرکت نفت شمال واقع در شمال غرب شهر کرکوک خبر دادند.

 

یک مسئول وزارت نفت عراق گفت مقامات کرد عراقی با پرهیز از درگیری در تاسیسات نفت و گاز کرکوک موافقت کردند.

 

یک مقام وزارت نفت عراق گفت: به رغم عملیات نظامی در کرکوک، تولید نفت و گاز طبیعی در تاسیسات کرکوک به صورت عادی ادامه دارد.

 

فرماندهی عملیات مشترک عراق از تسلط نیرو‌های عراقی بر میدان نفتی باباکرکر در کرکوک خبر داد.

 

کریم النوری، یکی از مسئولان سازمان بدر عراق، گفت: نیرو‌های عراقی در حال پیشروی برای تسلط بر میدان‌های نفتی در کرکوک هستند و این اقدام به معنای جنگ نیست.

 

نیرو‌های مبارزه با تروریسم عراق به طور کامل کنترل پایگاه کی-وان را در استان کرکوک به دست گرفتند و در این پایگاه مستقر شدند.

 

پیشمرگه‌ها دو تیپ جدید به شهر کرکوک عراق اعزام کردند.

 در همین حال، مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق، اعزام نیرو‌های پیشمرگه را از اربیل به کرکوک خواستار شد.

 

شبکه تلویزیونی کرد زبان روداو مستقر در اربیل روز دوشنبه اعلام کرد نیرو‌های پیشمرگه از مواضع خود در جنوب کرکوک عقب نشینی کردند.

 

منابع عراقی اعلام کردند نیرو‌های پیشمرگه کرد از شهرستان داقوق در جنوب کرکوک عقب‌نشینی کردند.

 

جاده بین بغداد به کرکوک بسته شد.

 

منابع کرد عراقی اعلام کردند نیرو‌های امنیتی عراقی کنترل همه مقر‌های حزبی را در شهر طوزخورماتو در جنوب کرکوک به دست گرفته‌اند.

 

فرماندهان ارشد پیشمرگه کردستان عراق با فرماندهان ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا در شهر اربیل نشست برگزار کردند.

 

بیش از ۶۰ دستگاه خودرو متعلق به نیرو‌های پیشمرگه کرد از فرودگاه کرکوک به سمت اربیل عقب‌نشینی کردند.

 

فرماندهی عملیات مشترک عراق پس از بازپس‌گیری مناطقی از استان کرکوک از کارمندان اداری در این استان خواست به محل کار خود بازگردند و بر محافظت از آنان و تامین امنیت آنان تاکید کرد.

 

ارتش عراق از تسلط نیرو‌های عراقی بر ایستگاه گاز کرکوک، منطقه صنعتی و نیز پالایشگاه نفت آن خبر داد.

 

فرماندهی نیرو‌های پیشمرگه اعلام کردند نیرو‌های وابسته به اتحادیه میهنی کردستان عراق مواضع خود را تخلیه کردند و آن‌ها را تحویل نیرو‌های عراقی داده‌اند.

 

ستاد تبلیغات جنگ نیرو‌های مسلح عراق اعلام کرد این نیرو‌ها کنترل پالایشگاه نزدیک تاسیسات گاز شمال را در دست گرفتند و به پیشروی در کرکوک ادامه می‌دهند.

 

ستاد تبلیغات جنگ نیرو‌های مسلح عراق اعلام کرد این نیرو‌ها کنترل گذرگاه پل خالد، جاده الریاض به مکتب خالد، گذرگاه مریم بیک را در کرکوک در دست گرفتند.

این ستاد افزود: نیرو‌های عراقی همچنین جاده الرشاد به مریم بیک را به کنترل خود درآوردند. نیرو‌های عراقی بر محله الصناعی، ترکلان و منطقه یایجی در کرکوک تسلط پیدا کردند. این نیرو‌ها همچنین کنترل تاسیسات گاز شما، مرکز پلیس و نیرو‌های تولید برق کرکوک را در دست دارند.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار