مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. شهريور 1396 - 19:56   |   کد مطلب: 22170
رئیس جمهور، یکپارچگی ملت و مسئولان را باعث خنثی شدن همه توطئه ها دانست و تاکید کرد: اگر ایثار شهیدان نبود، امروز از انقلاب و کشور چیزی باقی نبود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،  حسن روحانی عصر چهارشنبه در سیزدهمین جشنواره شهید رجایی که با شعار توسعه و پیشرفت ایران اسلامی با تقویت وحدت و عزت ملی در سایه آزادی، امنیت و آرامش برگزار شد، گفت: رجایی و باهنر و بهشتی و مطهری شدن، آسان نیست؛ باید برای ادامه راهشان از خدا مدد گرفت.

رییس جمهور با گرامیداشت روز نیایش و اعیاد قربان و غدیر اظهار امیدواری کرد تا ملت ایران از این ایام پربرکت، بتوانند به خوبی بهره‌مند شوند.

روحانی با اشاره به اینکه سال 1360 بر ملت ایران بسیار سخت گذشت، گفت: البته ملت ایران در سال‌های 58 و 59 نیز در برابر سختی و توطئه‌ها، ایستادگی و مقاومت کردند و نظام جمهوری اسلامی ایران را استقرار بخشیدند، اما در سال 60 خون شهیدان ما در سایه تجاوز بعثی‌ها و ددمنشی تروریست‌ها در مرکز شهرها و از جمله تهران به هم آمیخته شد.

رییس جمهور تأکید کرد: اگر خون شهیدان و ایثار آنها نبود، امروز از نظام، انقلاب و کشور چیزی باقی نمی‌ماند.

روحانی با گرامیداشت یاد شهید تندگویان و دیگر شهدای دولت‌، گفت: این گرامیداشت برای این است که در دوران دفاع مقدس، کمتر سابقه دارد که وزیری شخصاً برای رسیدگی به امور پالایشگاه‌هایی که دچار آسیب شده بودند به خط مقدم جبهه برود و این نشان می‌دهد که مردم و مسئولان ما همه جا کنار هم بودند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس، خون‌های مردم در کنار نمایندگان، وزرا و ائمه جمعه همه در کنار هم در جبهه ها ریخته شد، خاطر نشان کرد: این نشان‌دهنده عظمت کشور و ملت ما هستند.

روحانی خاطرنشان کرد: در سال 62 در جبهه‌ها، طی دو روز پیاپی بنده فرزندان روسای سه قوه را دیدم و به خاطر این مسأله سجده شکر بجا آوردم.

رییس جمهور اظهار داشت: دلیل اینکه نظام ما در برابر همه توطئه‌ها ایستاد این بود که ملت یکپارچه در کنار هم ایستادند و از همه چیز خود در راه کشور، اسلام و ملت عبور کردند.

روحانی شهیدان رجایی و باهنر را از چهره‌های ممتاز این نظام دانست و با اشاره به اینکه اخلاق، رفتار و منش آنها نمونه بود، گفت: شهید رجایی در سال‌های قبل و بعد از انقلاب در تصمیمات مهم و جلسات با اهمیت همراه با دیگر بزرگان از جمله مقام معظم رهبری و شهید بهشتی حضور  فعال داشتند و اینجا باید از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یاد کنیم، چرا که هر خاطره‌ای از ذهن من از آن دوران می‌گذرد، می‌بینم که ایشان در جلسات و تصمیمات اصلی کشور در کنار بزرگان و همه آنهایی که پیرو راه و خط امام راحل بودند، حضور داشتند.

رییس جمهور با بیان اینکه نامگذاری هفته دولت به نام شهیدان رجایی و باهنر بخاطر آن است که ما به وظیفه خود بیشتر آگاه شویم، گفت: رجایی شدن، باهنر شدن، بهشتی‌ شدن و مطهری شدن، کار آسانی نیست و ما در این هفته باید با اراده و از قلب خود از خداوند استمداد کنیم که بتوانیم راه آن شهیدان را ادامه دهیم.

روحانی افزود: مردم ما با چهره شهیدان رجایی و باهنر احساس امنیت، آرامش، عدالت و معنویت می‌کردند، چرا که پاکی، صداقت، ایثار، فداکاری و پرکاری آنها نمونه بود.

رییس جمهور ضمن بیان خاطره‌ای از تلاش و پرکاری شهید رجایی در اوایل انقلاب، گفت: شهید رجایی به ما آموخت که جهادی کار کردن به معنای آن است که تا کار هست باید در محل خدمت بود و این بسیار ارزشمند است و نشان می‌دهد ما نباید برای خدمت به مردم روز، شب و ساعت بشناسیم.

روحانی افزود: اگر می‌گوییم می‌خواهیم جهادی و انقلابی کار کنیم معنای آن این است که تنها خود را موظف به این ندانیم که ساعت 8 صبح به سر کار آمده و تا 4 بعد از ظهر در اداره بمانیم، بلکه باید تا کار هست در کنار میز کارمان بمانیم و تلاش کنیم.

رییس جمهور افزود: کارکنان دستگاه‌های اجرایی باید به گونه‌ای باشند که هر روز که سر کار می‌آیند جدای از وظیفه و کار معمول خود چند کار را برای آخرت خود انجام دهند.

روحانی با انتقاد از اینکه برخی کارکنان، اینگونه عنوان می‌کنند که حقوق‌شان به نسبت کاری که انجام می‌دهند، کافی نیست، گفت: اگر از کار خود رضایت ندارید، چرا آن را انتخاب کردید و اگر کسی راضی نیست می‌تواند برود و این حرف کاملاً غلط است که بگوید، حقوق من نسبت به کاری که انجام می‌دهم کم است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: ما برای انجام خدمت در ساعت اداری موظف خود حقوق دریافت می‌کنیم و اگر یک ثانیه هم کم‌کاری کنیم در پیشگاه خداوند مسئولیم و باید جوابگو باشیم و این نه پاسخ‌دهی به رییس جمهور یا وزیر یا یک مدیر است بلکه پاسخ فرزندان یتیم این سرزمین و فقیران این کشور است؛ چرا که همه از بیت‌المال استفاده می‌کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه آنهایی که مؤمن به خدا هستند، یک قدرت کنترلی به نام تقوا دارند و نیاز به ساختمان و ابزار کنترلی نخواهند داشت، گفت: آنها با خدای خود هستند و می‌دانند همه اعمال آنها از سوی خدای متعال ثبت و ضبط می‌شود و خداوند شاهد عمل و رفتار آنهاست. این نظارت دو معنا دارد اول اینکه انسان تخلف نکند و دیگر اینکه انسان احساس قدرت کرده و بداند که تنها نیست.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در عین حال از لحاظ سیستم اداری موظف به نظارت و تقویت نظارت‌ها هستیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل 26 قانون اساسی امور برنامه، امور بودجه، امور اداری و امور استخدامی کل کشور مستقیماً بر عهده رییس جمهور است و اینکه هر دستگاهی بخواهد برای خود اعلام کند که فلان میزان استخدام می‌کنیم و یا فلان قدر افزایش حقوق می‌دهیم بدون نظر رییس جمهور اشتباه خواهد بود. در حقیقت هر که می‌خواهد از بیت‌المال پولی دریافت کند، تمامی اجازه آن برعهده رییس جمهور است و این از مسئولیت‌های سخت و دشواری است که قانون برعهده رییس جمهور گذاشته است.

روحانی با اشاره به اینکه براساس اصل 113 قانون اساسی مسئولیت اجرای تمام اصول قانون اساسی نیز برعهده رییس جمهور است که این نیز مسئولیت بسیار سنگینی بشمار می‌رود، گفت: ریاست کل اجرا در کشور به استثناء مواردی که قانون برعهده رهبری گذاشته ،بار سنگینی بر دوش رییس جمهور است.

رییس جمهور با بیان اینکه کشور متعلق به مردم بوده و ملت بزرگ ایران صاحبان اصلی کشور هستند، گفت: ملت با رأی مستقیم و یا غیرمستقیم خود ما را در سمت‌های مختلف، می‌گمارند به گونه‌ای که رهبری، رییس جمهور، نمایندگان مجلس و خبرگان ،نمایندگان شوراها و حتی وزرا، تماماً با رأی مردم انتخاب می‌شوند.

روحانی با تأکید بر اینکه آراء مردم مشروعیت قانونی و شرعی است، گفت: خداوند اختیار امور را به خود مردم واگذار کرده و این مردم هستند که این امور را به دیگران واگذار می‌کنند.

رییس جمهور افزود: اگر ما خادم مردم نباشیم و به آنها خدمت نکنیم، حتماً کار ما نامشروع است چرا که مشروعیت تمام امور کشور بر مبنای خدمت به مردم است.

روحانی اظهار داشت: اگر کارمندی بخواهد در اجرای امور و خدمت به مردم سستی، کاهلی و تنبلی کرده و فکر کند، بالاتر از مردم است، یقیناً دچار اشتباه، تخلف و خسران شده چرا که ملت ایران طبق قانون شرع و قانون اساسی اختیاردار ما هستند و همه ادارات، دستگاه‌های اجرایی و سایر دستگاه‌ها، مشروعیت‌شان در این است که به مردم و کشور خدمت کند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه کشور، براساس قانون وظایف سنگینی را برعهده دارند، گفت: اگر سیستم اداری کار خود را به درستی انجام نداده و پول و سرمایه‌های کشور به درستی هزینه نشود، این دو سازمان مسئول هستند.

روحانی با اشاره به ضرورت وضع مقررات و قوانین صحیح در دستگاه‌های اجرایی برای خدمت بیشتر به مردم، گفت: مردم نباید برای انجام امور اداری خود تحقیر شده و در ادارات به آنها توهین شود. اگر یک ثانیه از وقت مردم تلف شود همه ما در پیشگاه خداوند مسئول هستیم.

رییس جمهور ادامه داد: ما باید بدانیم نیروی عظیم انسانی در دستگاه‌های اجرایی چگونه و به چه شکل وظایف خود را به انجام می‌رساند.

روحانی ضمن بیان خاطره‌ای از سفر رسمی خود در سال 60 به کشور ژاپن و بازدید از سیستم اداری این کشور، گفت: اگر ساختمان اداری ما به درستی بنا نشود و درب‌ اتاق‌ها قفل باشد و مسئول آن سازمان نتواند به درستی بر رفتار کارکنان خود نظارت کند، مردم نمی‌توانند به ما دسترسی داشته و مسئولان نیز به کار سازمان خود رسیدگی کنند.

رییس جمهور با تأکید بر ضرورت ساماندهی دولت الکترونیک به طور جامع در کشور، گفت: دولت الکترونیک به گونه‌ای است که همه امور، توسط آن قابل بررسی و رسیدگی و تا زمانی که دولت الکترونیک در کشور سامان پیدا نکند و شفافیت نباشد، ما دچار مشکل خواهیم بود.

روحانی پدید آمدن حقوق‌های غیرمتعارف را بخاطر عدم شفافیت در سیستم اداری کشور عنوان کرد و گفت: سیستم ما باید به گونه‌ای باشد که تمام امور، مزایده‌ها، مناقصه‌ها و برنامه‌ها در پیشگاه مردم باشد و آنها به وضوح آن را بدانند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه نباید در کشور امضاء طلایی وجود داشته باشد، افزود: نباید مردم به انجام امور خود معطل بمانند.

روحانی با اشاره به اینکه امروز ایجاد شغل پایدار برای جوانان کشور نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، اظهار داشت: متأسفانه سیستم اداری ما به گونه‌ای است که اگر یک نفر بخواهد در کشور سرمایه‌گذاری کند، با وجود سپری شدن زمان طولانی برای صدور مجوز و معطل شدن در دستگاه‌های مختلف این کار بسیار طولانی مدت خواهد بود در صورتی که ما باید موانع کار و فعالیت مردم را برطرف کرده تا در پایان دولت دوازدهم در پیشگاه مردم و خدا شرمنده نباشیم.

رییس جمهور با بیان اینکه امروز در برخی کشورها، مجوز کار و فعالیت اقتصادی، ظرف مدت 48 ساعت صادر می‌شود، خاطر نشان کرد: ما نمی‌خواهیم در کشور ما مجوز سرمایه‌گذاری 48 ساعته صادر شود، اما باید تلاش کنیم تا حداقل ظرف 48 روز این کار به انجام برسد.

روحانی با اشاره به ضرورت رفع نواقص از سیستم اداری و اجرای حقوق شهروندی در دستگاه‌های اجرایی، گفت: اساس حقوق شهروندی بر عدالت، احترام به مردم و یکسان دیدن همه مردم در برابر قانون است و سیستم اداری و دستگاه اجرایی ما باید حقوق شهروندی را به درستی و به طور کامل اجرا کند.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه تدوین حقوق شهروندی هرگز برای دوران و تبلیغات انتخاباتی نبوده است، اظهار داشت: حقوق شهروندی برای این است که به قوانین و مقررات احترام بگذاریم و مردم به واسطه آن احساس آزادی و آرامش کرده و عدالت به طور یکسان میان همه مردم اجرا شود.

روحانی با بیان اینکه باید سیستم نظارتی دقیقی را از طریق دولت الکترونیک طراحی کنیم، گفت: این اقدام باید از اولویت‌های مهم ما در دستگاه اجرایی باشد.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه باید در مدیریت کشور، جوانان، بانوان، اقوام و مذاهب مختلف حضور داشته باشند، گفت: نمی‌شود که بگوییم مدیران ارشد کشور، تنها از یک مذهب باشند و بقیه را کنار بگذاریم، چرا که همه جزو ملت ایران هستند و اگر بناست آنها به تکالیف‌شان مانند رفتن به سربازی و پرداخت مالیات مانند سایر مردم عمل کنند، باید از امتیازات یکسان نیز برخوردار باشند و نباید تنها در دوران انتخابات از آنها استفاده کرده و آنها را پای صندوق‌ بیاوریم ما یک ملت به نام ملت ایران هستیم.

روحانی تأکید کرد: اگر در کشور خواستار وحدت، انسجام و یکپارچگی هستیم، باید مبنای ما در مدیریت شایسته‌سالاری باشد نه وابستگی به این حزب یا آن جناح و مذهب خاص. اگر قرار است همه اختیارات و مسئولیت‌ها در اختیار گروهی که حاکم است، باشد، پس بقیه گروه‌ها و جناح‌ها در این مدت به مرخصی بروند.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار