مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 29. مرداد 1396 - 22:06   |   کد مطلب: 22035
در اوایل دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی و بعد از اتمام جنگ دستور ورود سپاه به عرصه سازندگی کشور از سوی رئیس جمهور وقت یعنی هاشمی رفسنجانی صادر شد؛ وی اعتقاد داشت که سپاه پاسداران می‌تواند بخش مهمی از امور اقتصادی کشور را برعهده گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ در اوایل دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی و بعد از اتمام جنگ دستور ورود سپاه به عرصه سازندگی کشور از سوی رئیس جمهور وقت یعنی هاشمی رفسنجانی صادر شد؛ وی اعتقاد داشت که سپاه پاسداران می‌تواند بخش مهمی از امور اقتصادی کشور را برعهده گیرد.

 

حال وقت آن رسیده بود که تجربیات موفقی را که فرماندهان سپاه در طول هشت سال دفاع مقدس به دست آورده بودند در زمینه سازندگی کشور بکارگیرند بنابراین به همین جهت ورود سپاه به عرصه اقتصادی و سازندگی کشور از همان اوایل دولت هاشمی رفسنجانی و با درخواست وی کلید خورد و سپاه رسما با ایجاد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) وارد عرصه سازندگی کشور شد.

 

به دلیل ظرفیت ها و توانایی هایی که در سپاه وجود داشت و براساس اوامر رهبر معظم انقلاب و همچنین اصل 148 قانون اساسی قرارگاه سازندگی خاتم تشکیل شد.

 

فاز اولیه تاسیس قرارگاه سازندگی خاتم انبیا(ص) در دوره سازندگی و ریاست جمهوری هاشمی شروع شد، اولین پروژه ها در عرصه عمرانی و ساخت وساز صورت گرفت؛ جنگ چهره شهرها و کشور را به کلی تغییر داده بود و می بایست گرد و غبار جنگ هر چه زودتر از کشور زدوده می شد، بیشترین نقاطی که در کشور تخریب شده بودند شهرهای مرزی و جنگ زده بودند که اولویت اصلی هم با این شهر ها برای سازندگی بود.

 

در دوران دفاع مقدس مجموعه مهندسی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) یکی از مجموعه های بزرگ و قدرتمند در جبهه و جنگ بود، قرارگاه در آن زمان بستری را فراهم کرد تا رزمندگان اسلام را ساماندهی کند و فضایی را به وجود آورد که بتوانند در برابر دشمن ایستادگی کنند و از کشورشان دفاع نمایند. این مجموعه تحت عنوان قرارگاه مهندسی رزمی خاتم الانبیاء پس از دوران جنگ و پذیرفتن قطعنامه به دنبال آبادانی شهرهای مرزی و استان های بمب باران شده رفت و در آن زمان وجود چنین تشکیلاتی برای بازسازی تحت عنوان قرارگاه خاتم بوجود آمده بود.

 

در بسیاری از کشور های جهان نیز نهاد های نظامی علاوه بر وظیفه ای که برای تامین امنیت ملی کشور دارند همچنین وظیفه سازندگی ،عمران و آبادانی کشور را دارند؛ اگر تاریخ را ببینیم متوجه می شویم که بسیاری از کشورهای اروپایی پس از پایان جنگ جهانی دوم برای آبادانی سرزمین های خودشان از نیروهای نظامی استفاده کردند و در کشور ما نیز این ظرفیت در سپاه وجود داشت و باید از این ظرفیت در کشور استفاده می شد.

 

امروز در جهان بسیاری از شرکت های عظیمی که در عرصه عمران، صنعت و معدن ، پتروشیمی و پالایشگاه در حال فعالیت هستند وابسته به نهادهای نظامی آن کشور هستند؛ در این میان آمریکا، کره ، چین و آلمان در صدر کشور هایی هستند که کمپانی بزرگ خود را نهاد های نظامی تشکیل می دهند و وابسته به نهادهای نظامی هستند. شرکت هیوندا، دوو ، دایلم، ساینوپک، بوئینگ، اینوکس، CNPC، CREC از جمله بزرگترین کمپانی های بزرگ جهان هستند که تمامی آنها وابسته به نهادهای نظامی کشورهای نام برده شده هستند.

 

به گفته فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) ، مسئولان و نمایندگان سپاه هیچگاه پیش قدم برای ورود به پروژه ای در هیچ کدام از دولت ها نشده است و تنها براساس خواست دولت ها بوده که سپاه وارد پروژه ها شده است؛ جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در جلساتی که مرتبا با سپاه داشته است، از قرارگاه خاتم درخواست کرده است که برای کمک وارد کار شود؛ در حال حاضر نیز 23هزار میلیارد تومان قرارگاه خاتم از دولت طلبکار است اما چون مانند سایر طلبکاران و پیمانکاران نیست و پشت در نمی‌ایستد تا طلبش را بگیرد، دولت بیشتر مایل است تا پروژه‌های خود را به قرارگاه خاتم بدهد.

 

فولادگر رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی در این باره گفته است که شایسته نیست در جاهایی که به سپاه نیاز داریم، برویم خواهش و التماس کنیم که کمک کنند، در برخی موارد نیز بخواهیم فرافکنی و مقصرتراشی کرده و اجازه فعالیت به سپاه ندهیم. ما هم اعتقاد داریم که سپاه یک نهاد نظامی ـ امنیتی بوده و بنگاه اقتصادی نیست، اما واقعیت قضیه این است که سپاه طبق مصوبات شورای عالی امنیت ملی و نظر سران قوا، از توان خود برای اداره مسائل اقتصادی به مدیران کشور کمک کرده است.

 

وی خاطرنشان کرد: صحیح نیست وقتی که به سپاه نیاز داریم، سر کج کنیم و در جای دیگر علیه سپاه حرف بزنیم. دشمنان ما بیرون از کشور جور دیگری از این صحبت‌ها، برداشت و بر روی دوقطبی‌سازی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

موضوعی دیگری که در این میان مطرح می شود این است که سپاه بیشترین پروژه های عمرانی کشور را بر عهده گرفته است و عرصه را بر شرکت های خصوصی تنگ کرده است؛ اما بر اساس آمار و ارقامی که از سوی نمایندگان و مسئولان منتشر شده است سهم سپاه از کل واگذاری ها بر اساس اصل 44 قانون اساسی کمتر از 10 درصد بوده و مابقی سهم سایر شرکتهای دولتی و خصوصی بوده است.

 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در آیین افتتاح خط 8 متروی تهران با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء مجموعه عظیمی است که از دوران دفاع مقدس به یادگار مانده، گفت: گاهی این نکته مطرح می‌شود که قرارگاه عرصه را بر پیمانکاران داخلی تنگ کرده، اما ما تنها عرصه را بر خارجی‌ها تنگ کرده‌ایم.

 

نکته دیگری که در این میان بسیار حائز اهمیت است مشکلات انتشار اوراق مشارکت است؛ در پروژه های عمرانی بزرگ به دلیل کمبود بودجه برای تامین مبالغ مورد نیاز این پروژه ها اوراق مشارکت صادر می شود که این اوراق مشکلات زیادی را برای شرکت های پیمانکار بوجود آورده است.

 

تاخیر در پرداخت سود؛ سود کم سرمایه گذاری از مهم ترین مشکلات این بخش است، در سال های گذشته سود اوراق مشارکت دولتی 21 درصد با بازپرداخت3 ماهه بود یعنی اگر شرکت پیمانکاری برای عقد قرارداد وارد پروژه می شد مبلغ سرمایه گذاری را با سود بالا و مدت بازپرداخت بسیار کوتاه یعنی 3ماه دریافت می کرد اما امروز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در حالی وارد پروژه های عمرانی کشور می شود که سود این اوراق به 15 درصد کاهش یافته و مدت بازپرداخت سود نیز به از 3 ماه به 6 ماه افزایش پیدا کرده است اما با این حال باز سپاه عرصه سازندگی کشور را با وجود مشکلات مالی فراوان رها نکرده است و هر روز حضور پررنگ تری در این بخش داشته است.

 

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا (ص) موضوع مشکلات سود اوراق مشارکت را طی نامه ای به رئیس جمهور بیان کرده است و رو نوشت این نامه را به رئیس مجلس شورای اسلامی نیز ارائه کردند تا ئدر مجلس اقدامی در جهت رفع این مشکلات و بازپرداخت سود به موقع و با کیفیت گذشته صورت پذیرد ولی هیچ اقدامی در این مورد تا کنون صورت نگرفته است.

 

بنابراین لازم است برای حضور پیمانکاران داخلی و بکارگیری نیروی انسانی داخلی در جهت عمران و آبادانی کشور هرچه زود تر به این موضوع در هیات دولت و مجلس شورای اسلامی رسیدگی شود تا پیمانکاران بخش خصوصی حضور پررنگتری را در عرصه اقتصادی کشور داشته باشند و نیروهای داخلی بجای نیروهای خارجی بکارگرفته شود.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار