مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 16. تير 1396 - 16:10   |   کد مطلب: 21421
مرحوم آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی یکی از شخصیتهای بزرگ جهان تشیع بود که آثار بزرگی را از خودش به یادگار گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، آیت الله محمد جوادی، رئیس هیات نظارت شورای نگهبان استان همدان و عضو شورای عالی حوزه علمیه همدان در گفت و گو با خبرنگار صدای دانشجو در رابطه با شخصیت والامقام آیت الله بروجردی گفت: مرحوم آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی یکی از شخصیتهای بزرگ جهان تشیع بود که آثار بزرگی را از خودش به یادگار گذاشت. همانطور که از اسمش مشخص است در بروجرد به دنیا آمد و بعد از تکمیل حدودی تحصیلاتش، به دنبال کمال بیشتر به قم هجرت کرد. به خاطر گستردگی علومی که داشت، جایگاه بسیار رفیعی پیدا کرده و مورد احترام از سوی علما و بزرگان آن روز قرار گرفت و در مدت کوتاهی توانست بزرگترین استاد حوزه ی قم به حساب بیاید. ایشان به هنگام تدریس در قم به جایی رسیدند که مرجعیت کل جهان تشیع در ایران، عراق، لبنان و هرجایی که از شیعه آثاری بود در اختیار آیت الله بروجردی قرار گرفت و بخاطر همین مرجعیت کل ایشان بود.

وی در ادامه گفت: رضاخان و پسرش با وجود این شخصیت بزرگوار کارایی خود را از دست داده بودند و نمی توانستند علیه اسلام و فرهنگ متعالی اش اقدامی کنند و بعد از رحلت ایشان در سال ۴١ راه برای جنایان جنایتکاران گشوده شد و از سال ۴٢ شروع کردند به تخریب اسلام و برنامه های متعالی اسلامی و لذا روحانیت که بعد از رحلت ایشان روی کار آمدند؛ شروع کردند به انجام کارهایی که در مقابله با طاغوت باید انجام میگرفته. علمای بزرگی چون مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی، مرحوم آیت الله العظمی اراکی، مرحوم آیت الله العظمی آخوند ملاعلی در همدان وغیره و لذا زنگ حرکت انقلاب اسلامی از سال ۴٢ آنهم با سخنرانی امام خمینی در مدرسه ی فیضیه ی قم در اوائل فروردین شروع شد.

آیت الله جوادی گفت: مرحوم آیت الله العظمی بروجردی شخصیتی منحصر به فرد داشت و دشمن نتوانست در زمان او با فرهنگ اسلام و تشیع بازی کند. و در سال ۴٢ از همان اول کار از نبود وی استفاده کرده و شروع به هنجار شکنی کردند که در ١۵ خرداد ۴٢ به اوج خود رسید.

وی ادامه داد:از آثار ایشان در کشورهای مختلف من جمله آلمان می توان به مساجد و حسینیه هایی اشاره کرد که به وسیله ی آن اسلام ناب گسترش پیدا کرده و شخصیتهای بزرگی را به عنوان نماینده های خود پرورش دهد. شهید آیت الله بهشتی هم به نمایندگی مراجع عظام تامدتها این کار را در هامبورگ انجام داد. از آثار به جامانده ی ایشان در ایران می توان به مسجد اعظم قم اشاره کرد که امروزه محل تدریس علمای بزرگی همچون آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله نوری همدانی و بسیاری از بزرگان است که هزاران نفر در آنجا مشغول تحصیل هستند.

آیت الله محمد جوادی در پایان گفت: امیدوارم خدای توانا این شخصیت بزرگ را با در کنار رسول گرامی اسلام متعالی سازد و به همه ی ما توفیق شناختاو،پیروی از او و یادگاران بعد از او را مرحمت کند.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار