مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 13. شهريور 1391 - 8:51   |   کد مطلب: 2136
وزیر علوم بر این نکته تاکید کرد که دانشگاه جای «لاابالی‌گری سیاسی» نیست.
دانشگاه جای «لاابالی‌گری سیاسی» نیست

به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس، سیزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل روز گذشته با شعار «مقاومت برای پیشرفت؛ پیشرفت درخدمت عدالت، رمز اقتدار ملت» در دانشگاه صنعتی شریف آغاز به کار کرد.

صبح امروز کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی دیداری سرزده از این نشست برای دانشجویان سخنرانی کرد و به سوالات آنها پاسخ داد.

در این نشست یکی از دانشجویان از وزیر علوم پرسید؛ از چند روز آینده ترم جدید دانشگاه‌ها شروع خواهد شد و امسال نیز به واسطه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری فضای سیاسی دانشگاه‌ها قطعا به نفع کشور و جامعه خواهد بود اما برخی مسئولین دانشگاه‌ها به ما می‌گویند که دانشگاه ما خاص است و شرایط ویژه‌ای دارد لذا این حرف‌های سیاسی و صحبت‌ کردن از آرمان‌های امام و انقلاب را در دانشگاه مطرح نکنید چرا که باعث التهاب فضای دانشگاه و به تبع آن جامعه می‌شود. آقای وزیر! تکلیف ما با این مسئولین و روسای دانشگاه‌ها چیست؟

کامران دانشجو در پاسخ گفت: چیزی که من و این دولت می‌خواهیم این است که دانشجویان ما باید آزادی داشته باشند و در چارچوب مقررات حرف‌هایی که می‌خواهند بزنند؛ چه این سخنان نقدی تند باشد و چه تعریف و تمجید.

وزیر علوم ادامه داد: البته شأن دانشگاه طرح موارد علمی است و جای کف و سوت کشیدن و هو کردن این طرف و آن طرف نیست؛ به نظر من این لاابالی‌گری سیاسی است نه نشاط سیاسی.

در اینجا دانشجوی سوال کننده که کماکان پشت تریبون قرار داشت، گفت: ‌اتفاقا نظر ما هم همین است و ما هم با این فضا مخالفیم.

وزیر علوم با بیان اینکه ما همه در یک خانواده‌ایم صحبت‌های دانشجوی پرسشگر را تایید کرد و گفت: در خصوص برخورد با این مسئولان و روسای دانشگاه‌ها بهتر از چند موضوع را مدنظر قرار دهیم اول آنکه باید از فتنه 88 درس بگیریم و این بدان معناست که نباید اجازه ایجاد فضای هیجانی کاذب و غیرمنطقی را به سوء استفاده‌کنندگان دهیم؛ البته هیجان ما نیز باید با عقلانیت همراه باشد.

وزیر علوم همچنین گفت: مسئولین‌ دانشگاه‌ها باید فضایی باز برای آزاداندیشی مهیا کنند چرا که دشمن دقیقا این را از ما می‌خواهد که هرچه بیشتر فضا را تنگ‌تر کنیم.

وی افزود: حرف از امام و انقلاب را باید با افتخار در دانشگاه‌ها مطرح کرد و نه با شرمندگی؛ آن دسته از مسئولین دانشگاه‌ها که این اجازه را نمی‌دهند قطعا یا غافل‌اند و یا جاهل، چون حفظ نظام به حفظ این گفتمان امام و انقلاب وابسته است. باید دانشگاه‌های ما در ارتباط با مسائل روز کشور به صورت فعال و موثر نقش داشته باشند.

دانشجوی دیگری هم عنوان کرد: ‌آقای دانشجو! تکلیف ما با اساتیدی که در فتنه 88 علیه این نظام شمشیر کشیده بودند و با تحریک دانشجویان پاک طینت برای ملتهب کردن فضای سیاسی کشور هیزم به آتش فتنه‌گران و ضدانقلاب می‌ریختند چیست؟ آقای وزیر بدانید که آن اساتید هنوز هم در دانشگاه‌های ما کرسی تدریس دارند. وزارت علوم چه برنامه‌ای برای برخورد با این اساتید دارد.

دانشجو در پاسخ گفت: «جانا سخن از زبان ما می‌گویی!»؛ من نشنیدم در این دوران سی و اندی‌ساله انقلاب وزیری بگوید که ما استاد سکولار نمی‌خواهیم؛ در دانشگاه آموزش علم و تربیت توامان است و اساتید سکولار هر چند عالم، به فضای تربیتی دانشجویان لطمه جدی خواهند زد؛ اگر من هم در همان فضای قبلی موضع‌گیری و حرکت می‌کردم قطعا اینقدر حمله به ما نمی‌شد چه رسانه‌های شرقی که مثل غرب عمل می‌کنند و حتی رسانه‌های غربی که در ضربه‌زدن به ما مشترکا عمل می‌کنند.

وزیر علوم ادامه داد: ما حدود 90 سال است که دانشگاه‌داری می‌کنیم اما دانشگاهی که دقیقا کپی‌برداری شده از غرب است و آنچه که در غرب هنجار است در اینجا نیز هنجار شمرده می‌شود؛ وظیفه ما اصلاح این ناهنجار‌ی‌ها است که البته تغییر رویه نیازمند تدبیر و حوصله است.

دانشجو در پایان گفت:‌ ما 12هزار عضو جدید هیئت علمی به دانشگاه‌ها فرستادیم و بدانید که تا انتهای این دولت 10 هزار عضو جدید هیئت علمی دیگر نیز به دانشگاه‌ها می‌فرستیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار