مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. تير 1396 - 1:42   |   کد مطلب: 21308
آن چه که منظور رهبر انقلاب از طرح آتش به اختیاری بود ،نفی چشم‌انتظاری از نهادهای فرهنگی درجمهوری اسلامی و تکیه به ظرفیت‌های خودجوش فردی و جمعی مردمی انقلاب برای پیش بردن گفتمان انقلاب اسلامی در دانشگاه و جامعه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، طرح موضوع آتش به اختیار از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار امسال ایشان با دانشجویان، آن چنان که برخی معاندان و مغرضان می گویند هرگز به معنای دعوت دانشجویان به هرج و مرج‌ طلبی و نفی هرگونه هنجارمندی قانونی و عرفی کشور نیست، و نیز مقصود بی اعتبار شمردن ضوابط و عرف‌ها و نهادهای قانونی جامعه هم نیست.
 

آن چه که منظور رهبر انقلاب از طرح آتش به اختیاری بود ،نفی چشم‌انتظاری از نهادهای فرهنگی درجمهوری اسلامی و تکیه به ظرفیت‌های خودجوش فردی و جمعی مردمی انقلاب برای پیش بردن گفتمان انقلاب اسلامی در  دانشگاه و جامعه است.

تاکتیک آتش به اختیار که هدفش کسب یا حفظ پیروزی در صحنه نبرد و غلبه بر دشمن است، در شرایطی موجب موفقیت می شود که:
1 - عناصر جبهه خودی بر اساس تشخیص و عمل عقلانی ایفای نقش نمایند؛
2 - هدف حملات باید به سمت  دشمن باشد و حفاظت از جان  خودی ها فراموش نشود؛
3 - عناصری که در وضعیت آتش به اختیار قرار گرفته اند باید دائما اقدامات خود و دشمن را محاسبه و از عملکرد خود ارزیابی لازم داشته باشند.
4 - به محض برطرف شدن اختلال و برقراری ارتباط با قرارگاه،‌این وضعیت خاتمه یافته و اقدامات تابع دستورات و تدابیر فرمانده و قرارگاه خواهد بود.

شواهد امر گویای این نکته مهم و اساسی است که رهبر معظم‌ انقلاب با ارائه نقشه راه مبتنی بر تاکتیک آتش به اختیار در حوزه های فکری و فرهنگی نظامی فرهنگی علمی و سیاسی کشور را در آستانه آغاز یک انقلاب فرهنگی جدید قرار داده اند.

 این حرکت تحولی  جدید لزوما به معنای شروع تقابل بین عناصر و نیروهای فرهنگی با ساختارها و دستگاه‌های فرهنگی متعدد کشور نیست ، بلکه خود این تحول و رویکرد انقلابی در بخش فرهنگ می تواند مقدمه‌ای برای اصلاح ساختارها و رفع اختلالات دستگاه‌های فرهنگی کشور باشد.

 

راهکارهای تحقق ایده و تدبیر مقام معظم رهبری با عنوان  آتش به اختیار
 
1- این ایده در منظومه فکری و تدابیر رهبر معظم انقلاب فهم و تبیین شده و از نگاه تک بعدی و  اقدامات شتابزده اجتناب گردد.

2- از حرکت های فرهنگی مقوم نظام انقلاب اسلامی و از نیروهای انقلابی که به عرصه اقدام میدانی برای تحقق این تدبیر ورود پیدا می‌کنندحمایت شود.

3- نیروهای فرهنگی باید برای اجرای اقدامات فرهنگی  رعایت انصاف، نزاکتِ اجتماعی و شئون اخلاقی جامعه را داشته باشند؛

4- شرط موفقیت نقشه راه بیان شده از سوی رهبر انقلاب  انجام اقدامات ایجابی است، بنابراین باید از هرگونه اتهام زنی و هتک حرمت جدا اجتناب کرد؛

5- تجربه نشان داده است که متوسل شدن به هرگونه اقدام هیجانی و احساسی هیچ بهره‌ای را نصیب جریان انقلابی نمی کند، از این رو توصیه می شود که باید دقیقا در چارچوب عقلانیت و مصالح کلی نظام حرکت‌ها و رفتارها را تنظیم کرد؛

6- اقدامات فرهنگی در داخل نباید به شکل رفتارها و رویکردهای تقابلی با گروه‌های داخلی خود را نشان دهد. چرا که این وضع، فراهم کننده سوء استفاده دشمنان خواهد بود. بنابراین در نوع برخورد با مجموعه ها و افراد درون کشور باید نگاه ها طبیبانه و رویکردها باید مبتنی بر حل مسئله باشد.

7- آتش به اختیار همان  امر به معروف و نهی از منکر اثربخش و هدفمند است و وظیفه مردم در بیان امر به معروف و نهی از منکر،‌ رعایت مراتب و مراحل مناسب می‌باشد.

8- رفتارها و اقدامات باید  اقناعی و موجه بوده و بتواند افکار عمومی را با خود همراه داشته باشد؛
9- برای تحقق برنامه های فرهنگی باید از ظرفیت های نهفته تاریخ انقلاب به خوبی استفاده کرد و شخصیت‌های ممتاز انقلاب را با هدف  الگو سازی به جامعه معرفی کرد؛

10-آنچه می‌تواند نسل جوان و هسته های فرهنگی جامعه را در تحقق تکالیف ضمانت کند،آسیب شناسی مستمر از عملکرد خود است.

11- اثر بخشی عملی میدانی در عرصه علمی، سیاسی و فرهنگی مستلزم داشتن شناخت دقیق و رفتار فاخر و سنجیده است که لازمه آن برخورداری از دانش و مهارتی است که آموزش‌های حداقلی را لازم دارد.

12- همانگونه که هدف از عمل میدانی با آتش به اختیار در حوزه‌های علمی، فکری و سیاسی،  غلبه گفتمانی به نفع انقلاب اسلامی است، برخورداری از روحیه انقلابی و پایبندی به عمل انقلابی از لوازم آن است که در عین شجاعانه بودن و بهنگام بودن، به  اندازه و مناسب نیز باید باشد.

 

 

چه ضرورتهایی در بستر اجتماعی ایجاد شده است که رهبر معظم انقلاب مفهوم آتش به ختیار را مطرح فرموده‌اند؟

1-دشمنان اسلام و انقلاب با حداکثر توان در حال تهاجم به ما هستند و به شدت در عرصه فرهنگی از ما تلفات می‌گیرند.
3-دشمن میخواهد با استفاده از ظرفیت غفلت مسئولین و نفوذ، قوانین و احکام الهی را در جامعه کم رنگ کند و همچنین ارزش های اسلامی و انقلابی را در جامعه کم رنگ کند و گرایش به سمت فرهنگ بیگانه را تبلیغ کند

نتیجه :

 این وضعیت  به‌معنای اورژانسی شدن شرایط و خطر سقوط خرمشهرها در بخش فرهنگی است. اکنون به فکر مردم ما تهاجم می‌شود و به تصرف دشمن در می‌آید. اینجاست که شرایط، از زمان جنگ نظامی سخت‌ تر و به‌ مراتب خطرناک‌ تر است و رهبر انقلاب به نیروهای جوان مؤمن که افسران این جنگ هستند دستور آتش به‌ اختیار می‌دهد. این دستور به رزمنده‌های این جنگ اجازه خلاقیت و ابتکار عمل می‌دهد و به آنها می‌فهماند که نباید منتظرمقامات و نهادهای فرهنگی که دچار اختلال هستند، بمانند.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار