مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 2. ارديبهشت 1396 - 19:15   |   کد مطلب: 20377
کارشناس سازمان پسماند شهردار همدان اعلام کرد: تا کنون تنها برای تفکیک زباله های خشک یک کارخانه در شهر وجود داشته است اما به زودی یک کارخانه دیگر برای بازیافت زباله های تر راه اندازی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از شبنم همدان،  زمین شریان حیات بشر است. همه فعالان محیط زیست نگران زیست بوم انسان ها یعنی زمین هستند. تا به حال فکر کرده اید اگر زمین از بین برود تکلیف موجودات زنده چه می شود؟

 متاسفانه با پیشرفت مدرنیته و فاصله گرفتن مردم از طبیعت و افزایش میزان شهر نشینی،  هر روز ساکنان زمین  با کارهایی که انجام می دهند بیشتر به محیط زیست آسیب می رسانند.

از یک سو قطع درختان باعث فرسایش خاک می شود از سوی دیگر توسعه شهری و ساخت جاده های مواصلاتی وزباله هایی که در زمین پنهان می شوند موجب می شوند  شیرابه هایی که از این زباله ها بر زمین جاری می شود نفس ذره های خاک را از بین می برد به کشاورزی وسلامت بشر آسیب می رساند. ما انسان ها تصور می کنیم زمین وسعت زیادی دارد و می تواند تمام زباله های تجزیه نا پذیر را  تا صد ها سال دیگر در خود  پنهان کند.

 امروز روز زمین پاک است کاش روزی را که  متعلق به زمین است گرامی بداریم و بیاندیشیم سلامتی انسان ,زمین و هوای پاک ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند. یکی از راههایی که می تواند به پاک نگه داشتن زمین کمک کند تفکیک زباله و باز یافت زباله است .

به مناسبت روز زمین پاک گفتگویی با اقدس خدا کرمی،کارشناس سازمان پسماند شهر همدان ، انجام دادیم .

آیا بازیافت و تفکیک زباله در شهرهمدان انجام می شود؟ اگر انجام می شود از چه سالی شروع شده است ؟

این کارشناس سازمان مدیریت پسماند اظهار کرد : خوشبختانه همدان نیز در بحث بازیافت و تفکیک زباله وارد شده است و از سال 1388بحث بازیافت زباله و تفکیک زباله های خشک و تر در همدان شروع شد.

برای فرهنگ سازی در ارتباط با تفکیک زباله تا کنون چه اقداماتی در سطح شهر همدان  انجام شده است ؟

اولین گام برای فرهنگ سازی تفکیک زباله در شهر همدان  اقدام میدانی و مراجعه به درب منازل  و آموزش چهره به چهره بوده است و تا کنون به این شیوه  69 هزار نفر را در ارتباط با تفکیک زباله خشک و تر و همچنین مقوله باز یافت  آموزش داده ایم . البته در آموزش تنها به این مرحله اکتفا نکرده ایم بلکه از طریق مراکز آموزشی ومهدهای کودک نیز اقدام کرده ایم .

وی توضیح داد : چون تصویر سازی در ذهن کودک ماندگاری ,تاثیر بیشتری دارد در مهدهای کودک بعد از صحبت های مربی از طریق بازی و مسابقه،  مراحل بازیافت و جداسازی زباله های  خشک و تر برای کودکان به صورت عملی اجرا می شود.

وی افزود: تقریبا در تمام مدارس شهر همدان مربیان پسماند به دانش اموزان درباره بازیافت زباله ، تفکیک زباله خشک و تر، پاک نگه داشتن زمین ومخاطراتی که شیرابه های زباله ممکن است به وجود آورند  توضیح داده شده است . چون مربیان اموزش بازیافت ما  خانم هستند برای پسران تا مقطع دوم دبیرستان آموزش داده اند و برای سنین بالاتر از طریق آموزش مدیران مدارس این کار انجام شده است.

خدا کرمی در مورد اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان اظهار داشت :علاوه بر آموزش  خانواده ها و کودکان، 13 ایستگاه بازیافت برای دریافت مواد خشک مثل ظروف پلاستیکی, آهن الات ,آلومینیوم و..... از همشریان وجود دارد. در این ایستگاه ها شهروندان درمقابل مواد بازیافتی که تحویل می دهند می توانند پول یا نمک بگیرند.

وی ختطر نشان کرد:  از آنجا که ممکن است عده ای فرصت مراجعه به ایستگاههای بازیافت را نداشته باشند می توانند زباله ها تفکیک کرده و زباله های خشک را در کیسه های روشن قرار دهند تا  از درب منازل تفکیک زباله صورت گیرد  .

 

مقایسه همدان با شهرهای بزرگ و موفق در امر بازیافت

این کارشناس سازمان پسماند اظهار کرد :در شهر های بزرگتر مثل اصفهان از 1346 بازیافت زباله اغاز به کار نموده است اما در شهر همدان قدمت  تفکیک و بازیافت زباله به کمتر از یک دهه می رسد. اما در شهر ما نیز  با این وجود قدمت کم بازیافت زباله هنرهایی در زمینه مجسمه سازی توسط هنرمندان به اجرا گذاشته شده است . به عنوان مثال  مجسمه میدان قائم یا  حتی در سطح مدارس استان همدان از طرف اداره پسماند مسابقه کاردستی انجام می شود که کاملا با مواد یک بار مصرف پلاستیکی  و دور ریز ساخته می شوند و سازمان  پسماند شهرداری جوایز آن را تأمین می کند.  البته باید ذکر کنم مسابقات تنها در زمینه  کاردستی یا برگزاری نمایشگاه نیست بلکه در زمینه مقاله نویسی ,انشاء,داستان نویسی ,نقاشی نیز برگزار می شود .

تفکیک از درب منازل چه مزیت هایی برای محیط زیست دارد ؟

خداکرمی اذعان کرد :بازیافت به آماده سازی مواد برای بهره وری دوباره گفته می شود .بازیافت از هدر رفت منابع ملی جلوگیری می کند .بسیاری از زباله ها سالهای بسیار زیادی طول می کشد تا در خاک تجزیه شوند برای ازبین بردن زباله ها در محیط زیست قبلا آنها را آتش می زدند که این عمل باعث آلودگی هوا می شد .مزیت دیگر بازیافت زباله کاهش گازهای گلخانه ای است .

آیا در همدان کارخانه ای برای بازیافت زباله وجود دارد ؟

خداکرمی تصریح کرد :در همدان یک کارخانه فعال برای پردازش زباله وجود که قطعات قابل بازیافت را از یکدیگر تفکیک می کند به طور مثال آهن الات را به کارخانه ذوب اهن ارسال می کند این کارخانه از هدر رفت صد تن مواد بازیافتی در شهر همدان جلو گیری کرده است.

وی خبر داد : یک کارخانه دیگر برای زباله های تر در حال راه اندازی است که تولید  کمپوست (تقویت کننده خاک ) را انجام خواهد داد .

انتهای پیام / چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار