مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. شهريور 1391 - 12:07   |   کد مطلب: 2023
استاندار حمص با اشاره به اینکه عملیات پاکسازی در مناطق مختلف حمص و مقابله با تروریست‌ها همچنان ادامه دارد،‌ تاکید کرد «تمام تلاش خود را به‌ کار بسته‌ایم تا اوضاع عادی به شهر باز گردد».
اوضاع استان حمص هنوز کاملا عادی نیست

به گزارش صدای دانشجو «احمد منیر» استاندار حمص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دمشق به تبیین و تشریح آخرین تغییر و تحولات جاری در عرصه میدانی سوریه پرداخت.

وی در این گفت‌وگو تاکید کرد، اگرچه هنوز کانون‌های بحرانی در برخی مناطق کشور به چشم می‌خورد، با این حال دولت همچنان به اصل گفت‌وگو و مذاکره با مخالفان پایبند است و دو فرمان عفوی که توسط «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه صادر شد، این فرصت را به افرادی که دستشان به خون مردم آلوده نشده، داد تا از راهی که رفته‌اند، بازگردند و مشمول عفو ریاست جمهوری شوند.

استاندار حمص با بیان اینکه ارتش موظف به حفظ جان و مال مردم سوریه گفت: عملیات‌ پاکسازی در مناطق مختلف کشور همچنان ادامه دارد.

مشروح این گفت‌وگو را در زیر بخوانید:

فارس: عملیات پاکسازی به کجا رسیده است؟

منیر: عملیات پاکسازی در استان حمص توسط نیروهای ارتش همچنان به قوت ادامه دارد و یگان‌های ارتش با گروهک‌های مسلح تروریستی همچنان درگیر هستند، این درحالی است که خبرهایی از وجود انبارهای تسلیحاتی و عملیات‌های قاچاق سلاح در حمص به دست ما رسیده که در حال پیگیری و مقابله با این امور هستیم.

از سوی دیگر گفت‌وگوهایی با برخی گروهک‌های مسلح در جریان است تا با آنها به توافقاتی دست یابیم به ویژه پس از آنکه این گروهک‌ها دریافتند که توطئه‌ای علیه سوریه در جریان است، مذاکرات خود را به شکلی جدی‌تر با دولت در پیش گرفتند و در این گفت‌وگوها به یک نکته اساسی و مهم با آنها دست یافتیم؛ اینکه بشار اسد خط قرمز ماست و هیچ گزینه دیگری غیر از وی مطرح نمی‌باشد.

منیر در ادامه گفت که برخی از این گروهک‌ها می‌گویند که مشکل ما برخورد شخصی برخی از عوامل اجرایی دولت با برخی موضوعات و قضایاست، ما هم چنین چیزی را قبول داریم و می‌پذیریم اما روی آوردن به اقدامات مسلحانه و تشکیل گروهک‌های تروریستی که بندر بن سلطان از آنها تحت عنوان هیزم این آتش برافروخته در سوریه یاد می‌کند، برای مقابله با فساد را درست نمی‌دانیم، ما انقلاب مردمی سوریه را می‌پذیریم و با آن همراه می‌شویم و به خواسته‌های مشروع آن نیز عمل می‌کنیم، هیچ‌گاه نمی‌پذیریم که گروهک‌های مسلح تشکیل شده اقدام به بستن راه‌های اصلی کنند و مانع رسیدن سوخت و مایحتاج مردم به آنها شوند، غیر از آن ما شاهد عملیات‌ تک‌تیراندازان تروریستی نیز هستیم که مردم را هدف قرار می‌دهند، اکنون ما به خوبی می‌دانیم که این تک تیراندازان چه کسانی هستند.

استاندار حمص افزود: اکنون ما به خوبی می‌دانیم که این تک‌ تیراندازان عناصری از تکفیری‌ها و القاعده هستند که طی چند ماهه اخیر از طریق مرزهای ترکیه وارد سوریه شده‌اند و همانطور که همه می‌دانند، هم اکنون مرزهای ترکیه به روی ورود تروریست‌های مسلح از تابعیت‌های مختلف و قاچاق سلاح به سوریه به طور کامل باز است، اما من تصور می‌کنم که این اقدامات چندان دوام نیاورد، همانگونه که توطئه علیه سوریه هم چندان دوام نخواهد آورد. ما فقط به آنها می‌گوییم که ببنید با کشور ما چه کردید و اینکه از شرایط پیش آمده چه طرف‌هایی سود می‌برد، آیا غیر از آمریکا و اسرائیل از این شرایط، طرفی سود برده است؟ ما می‌دانیم که سوریه بهای ارتباط خود با مقاومت را پرداخت می‌کند.

فارس: در این میان چرا فشارها بر حمص بیش از مناطق دیگر است؟

منیر: چون استان حمص دارای موقعیت جغرافیایی حساس و ژئوسیاسی است به همین دلیل می‌بینیم که توطئه‌ها بیش از هرجای دیگری در سوریه در این منطقه متمرکز شده است، افزون بر اینکه حمص در نزدیکی مرزهای ترکیه واقع شده و اتاق‌های عملیات و توطئه در نزدیکی آن واقع شده است،‌ از جمله منطقه عوکر در شمال لبنان که در آن گروه‌های تکفیری و افرادی چون شیخ «احمد الاسیر» و گروه 14 مارس فعال هستند.

فارس: پناهندگان استان حمص هم اکنون در چه شرایطی به سرمی‌برند؟

منیر: درباره پناهندگان حمص باید بگویم که شاهد بازگشت بسیاری از این پناهندگان به حمص هستیم، چون همانطور که می‌دانید بسیاری از آنها به خاطر ترس از تروریست‌ها و قتل‌ها و کشتارها خانه و کاشانه خود را ترک کردند اما هم اکنون با بازگشت آرامش به شهر و ادامه عملیات‌های پاکسازی زمینه بازگشت آنها نیز فراهم شده است.

فارس: آیا تروریست‌های مسلح در حمص جایگاه و پایگاه مردمی دارند؟

منیر: خوشبختانه آنها از هیچ جایگاه و پایگاهی داخل مردم حمص برخوردار نیستند، اگرچه در طول مدت فعالیت خود در این استان تلاش کردند تا از برخی نارضایتی‌ها سوء استفاده کنند، اما با برملا شدن توطئه‌ها و ماهیت واقعی این تروریست‌ها و آگاهی و بیداری مردمی آنها هم اکنون از هیچ پایگاه و جایگاهی برخوردار نیستند.

فارس: وضعیت خدمات در استان حمص هم اکنون چگونه است؟

منیر: واقعیت امر این است که ارائه خدمات در استان حمص به نحو احسن در حال انجام است و ما تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات هرچه بهتر به شهروندان و اهالی استان به کار بسته‌ایم، اگرچه در این راه با مشکلاتی که تروریست‌های مسلح ایجاد می‌کنند، مواجه هستیم که کار خدمت رسانی به مردم را با مشکل مواجه می‌کند، مواردی چون هدف قرار دادن ساختارهای زیربنایی و قطع راه‌ها. با این حال ما تمام تلاش خود را برای ارائه کامل خدمات به مردم به کار بسته‌ایم و حتی در مناطقی تلاش داریم خانه‌هایی را که براثر عملیات‌ تروریستی آسیب دیده و تخریب شده‌اند، را بازسازی کنیم.

وی افزود: ما حتی در بررسی وضعیت پناهندگان و اردوگاه‌های آنها در حمص نیز مشاهده کردیم که بسیاری از پناهندگان به خانه‌های خود بازگشته‌اند و این نشان می‌دهد که مردم سوریه نیز خواهان مبارزه و مقابله با تروریست‌ها بوده و از ماهیت اقدامات و فعالیت‌های آنها در سوریه آگاه هستند.

فارس: در بازسازی حمص با مشکلات و موانعی مواجه هستید؟

منیر: مهمترین مشکل پیش‌روی ما این است که ما با افراد مسلحی مواجه هستیم که زمانی هموطن و برادر ما بودند و ما مجبوریم هستیم بر حسب وظیفه‌ای که داریم با آنها مقابله کنیم و مانع اقدامات خرابکارانه آنها مانند بستن راه‌ها و حمله به تاسیسات و مراکز خدماتی شویم، با این حال ما تلاش داریم آنها را به صورت مسالمت‌آمیز از اقدامات خرابکارانه‌ای که انجام می‌دهند، باز داریم، اما باید تاکید کنم در صورتی که اقتضا کند، بی‌تردید از خود در برابر آنها دفاع خواهیم کرد، چون می‌دانیم کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا و برخی از رژیم‌های عربی چه توطئه‌هایی را برای مردم سوریه و کشور سوریه تدارک دیده‌اند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار