مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 16. دى 1395 - 21:11   |   کد مطلب: 18902
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان گفت: هفت هزار و 437 مزار شهید و 7323 پرونده فعال شهید در استان همدان وجود دارد که تعداد بیشتر مزار به علت رفتن برخی پرونده‌ها از استان و همچنین ساخته‌شدن مزار برای شهدای مفقود استان بوده است.
در استان همدان 7323 پرونده شهید فعال است/ انقلاب ما انقلابی مردمی بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از نافع، ناصر عارف در جلسه هماهنگی برگزاری یادواره شهدای کارمند استان همدان با اشاره به تردید افکنی برخی در فضای مجازی بیان داشت: این‌ها می‌خواهند در جامعه ارزش‌های ما به فراموشی سپرده شود که اگر این مجاهد پروری در فرهنگ ما صورت نگیرد دیگرکسی به خاطر دین و اعتقادات و وطن خود دفاع بکند.

وی با تأکید بر ضرورت پاسداشت ارزش‌ها وزنده نگه‌داشتن یاد شهدا اظهار داشت: معطر کردن فضای جامعه به یاد و نام شهیدان با برگزاری مراسم‌ها در محل‌ها و روستاها به مناسبت‌های مختلف و تبیین سیره شهدا برای جوانان باید صورت بگیرد.

عارف افزود: باید هدف و آرمان شهدا تبیین گردد، جوانان باید بدانند که شهدا با چه انگیزه‌ای رفته‌اند تا دل‌بستگی به شهدا و آرمان آن‌ها ایجاد گردد.

مدیرکل بنیاد شهید برگزاری یادواره شهدا نیز یکی از راه‌های زنده نگه‌داشتن این فرهنگ خواند و گفت: با توجه به گستردگی عمل مردم پای‌کار آمده‌اند و می‌بینیم که سالانه بیش از 500 یادواره شهید در استان ما برگزار می‌شود که غالب آن مردمی است، مردم همانند مراسمی که برای شهدای کربلا برگزار می‌کنند برای شهدای انقلاب نیز پای‌کارمی آیند.

وی یکی از ویژگی‌هایی که موجب زنده نگه‌داشتن فرهنگ حماسه عاشورا شده است، یاد کردن مردم از امام حسین علیه‌السلام در طول سال در مساجد و محافل دانست.

عارف اظهار داشت: ازآنجایی‌که انقلاب ما انقلابی عمومی، مردمی بود و مربوط به صنف یا گروه خاصی نبوده است، بیش از 98 درصد از مردم که به جمهوری اسلامی رأی دادند در حفظ و نگه‌داری از دستاوردهای آن و در همه صحنه‌ها نیز حضور پیدا کردند.

مدیرکل بنیاد شهید ادامه داد: هفت هزار و 437 مزار شهید و 7323 پرونده فعال شهید در استان همدان وجود دارد که تعداد بیشتر مزار به علت رفتن برخی پرونده‌ها از استان و همچنین ساخته‌شدن مزار برای شهدای مفقود استان بوده است.

وی با اشاره به شهید شدن 9 تن از شهدا به دست ساواک افزود: از میان شهدا 86 نفر قبل از پیروزی انقلاب شهید شدند، 78 نفر شهید روحانی و طلبه، 410 نفر ورزشکار، 175 کارمند، 31 نفر مهندس بوده‌اند. 524 نفر کشاورز، 83 نفر با شغل رانندگی، 196 شهید که تنها فرزند ذکور خانواده بوده‌اند.

عارف افزود: 229 خانواده در استان همدان وجود دارد که دو شهید دارند، 11 خانواده سه شهید و دو خانواده 4 شهید دارند، 15 خانواده‌داریم که تنها یک فرزند داشتند که آن‌هم شهید شده است.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان 442 نفر شهید مفقودالاثر نیز وجود دارد، افزود: 152 نفر سردار دوران دفاع مقدس شهید شده‌اند، 493 نفر کارگر و 1627 نفر سرباز 319 نفر آن‌ها سرباز سپاه بودند، 184 نفر نیروی نظامی، 169 نفر فرهنگی، 2603 نفر بسیجی، سپاه و کمیته 1766 نفر، 1387 نفر ارتشی، 82 نفر دانشجو، 1036 نفر دانش‌آموز، 408 نفر هم اصناف بودند.

عارف با تأکید بر محوری بودن نقش شهدای ترور بیان داشت: در استان همدان 24 شهید ترور داریم، آن‌ها می‌دانستند که این افراد نقش‌آفرین و جریان سازند که شهیدشان کردند.

وی ابراز داشت: این نشان‌دهنده اهتمام عمومی مردم به حفظ انقلاب بوده است که در راستای نگه‌داری و حمایت از انقلاب به شهادت رسیده‌اند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان برای همکاری در برگزاری یادواره شهدای کارمند استان همدان نیز اعلام آمادگی کرد.

 

انتهای پیام /چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار