مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. دى 1395 - 7:47   |   کد مطلب: 18824
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه هر لحظه تحریم ها مقابل چشم ایران است و بازگشت به قبل از اجرای برجام قریب الوقوع، گفت: اگر دولت به قبل از برجام بازنگردد مردم می توانند کیفر خواست دهند و بر علیه دولت و تیم مذاکره کننده اعلام جرم کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،جواد کریمی‌قدوسی» در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ درباره جمله ای از ظریف که گفته بود اشتباه کردیم به کری اعتماد کردیم، گفت: برای اینکه بنده اظهار نظر نکنم که ظریف در این باره و یا تمدید قانون داماتو چه گفته است، متن نوار را با حضور جمعی از نمایندگان پیاده، مکتوب و امضاء کردیم و به عنوان یک سند در اختیار افکار عمومی قرار دادیم، بنابراین هر کسی می خواهد بداند ظریف چه گفته است برای اینکه برخی ها مغلطه نکنند می توانند آن متن پنج صفحه ای را مطالعه کنند.

وی اظهار کرد: ظریف در بحث کمیسیون امنیت مجلس در مدخل ورود به بحث، از استراتژی برجام سخن می گوید یعنی از روز آغاز ورود به مذاکره و سیر تکامل بحث برجام و توافق را بیان می کند، یک بخش برجسته صبحت های ظریف درباره علل بازگشت به تحریم ها بود.

ظریف گفت: "به حرف جان کری اعتماد و قول شفاهی او را قبول کردم"

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: ظریف به صراحت پس از سخنانی، می گوید این بود تمام ماجرایی که گذشت و در نهایت علت تمدید و لغو نشدن تحریم ها را این گونه بیان می کند که "به حرف جان کری اعتماد و قول شفاهی او را قبول کردم".

کریمی قدوسی تصریح کرد: گرچه ظریف درباره علت بازگشت تحریم ها این جمله را مطرح کرد اما وی از بدو ورود به بحث از کل استراتژی برجام و مذاکرات خودش صحبت می کند و اگر مطالعه کنید متوجه می شوید که بعضی ها می خواهند مغلطه ای در فضای رسانه ای درست کنند و کیفیت و اطلاع رسانی ما را زیر سوال ببرند.

سرنوشت برجام ختم بخیر نشد/درخواست 40 نماینده از رییس مجلس برای انتشار نوار سخنان ظریف

وی گفت: صبحت های ظریف درباره کل برجام است و درباره اینکه در مورد قانون عیسی که حرف از آن به میان می آید و بازگشت و تمدید تحریم هایی که در مجلس سنا تصویب می شود و این را نشان می دهد که در حقیقت کل برجام باز می گردد یعنی سرنوشت برجام ختم به خیر نشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: در حال حاضر هم 40 نفر از نمایندگان از رییس مجلس درخواست کرده اند که بخشی از نوار را که مربوط به بحث برجام از صدا و سیما و از تریبون عمومی پخش شود.

دولت می تواند یک تنه در برابر نقض برجام مقابله به مثل کند

کریمی قدوسی در ادامه گفت: دولت در موضوع برجام توافقی با یکسری طرف های مذاکره انجام داده است، فرض را بر این بگذارید مجلس هم مصوبه ای هم نداشته و یا  ولی امر مسلمین هم دستوری برای آینده اجرای برجام ندادند، خود دولت در اصل با اختیاراتی که طبق قانون اساسی دارد یک تنه می تواند زمانی که یک توافقی را امضاء می کند و طرف های توافق به اصطلاح زیر توافق می زنند در عرف قواعد بین الملل اقدام مقابله به مثل انجام دهد.

وی تصریح کرد: این اقدام مثل دفاع مشروع است، در این نوع دفاع اگر کسی به شما حمله کرد شما می توانید از خودتان دفاع کنید و حتی اگر طرف مقابل در دفاع مشروع کشته شود شما مرتکب قتل عمد نشدید، این مطلب در قوانین قضایی است و در قوانین حقوقی هم این ضوابط حاکم است.

با توجه به نقض برجام از سوی امریکایی ها، دولت مطابق با عرف قوانین بین الملل می تواند مقابله به مثل کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: بنابراین زمانی که امریکا حتی بعد از اینکه ایران به همه تعهداتش عمل کرد، آمد در سنای خود قانون جدیدی را تصویب و برای 10 سال دوباره تحریم ها را به ویژه در حوزه هایی که بسیار مؤثر است یعنی در حوزه سرمایه گذاری نفت و بانک تمدید کرد، دولت به تنهایی می تواند بر اساس قوانین داخلی و بین المللی مقابله به مثل کند، چرا که امریکا به صورت آشکار پا روی قوانین گذاشته و دولت می تواند به قبل از اجرای برجام بازگردد.

کریمی قدوسی افزود: با این وجود باز در اینجا مجلس به طور مضاعف قانون تصویب کرد و به دولت اجازه داد با این شروط برجام را اجرا کند و از طرف دیگر هم مقام معظم رهبری دستوراتی به دولت ابلاغ کردند که این شروط شورای عالی امنیت ملی، این شروط مجلس و این هم شروطی است که بنده به عنوان رهبری مشخص کردم، آقای روحانی با این شروط برجام را اجرا کنید ولی اگر دیدید که طرف های مذاکره نقض عهد کردند دوباره به قبل بازگردید و دوباره غنی سازی خود را بر اساس مقیاس صنعتی آغاز کنید.

اگر دولت قوانین را اجرا نکند باید پاسخگو باشد

وی گفت: این فرامین به دولت داده شده است و اگر دولت این موارد را اجرا نکند باید پاسخگو باشد بنابراین در حال حاضر دیگر مجلس نیازی ندارد که قانون جدیدی ابلاغ کند ضمن آنکه نمایندگان بیانیه ای تنظیم کرده اند و بعد از این نقد به دولت داده اند و همچنین طرحی هم تهیه شده است، بنابراین دولت باید به قبل از اجرای برجام بازگردد حالا با چه سیاستی می خواهد بازگردد هم زیر نظر اختیاراتی است که کمیته نظارت بر اجرای برجام دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عنوان کرد: تا آنجایی که مطلع هستم در حوزه های مختلفی همچون غنی سازی، ذخیره غنی سازی و بازگرداندن سانترفیوژها بحث ها و نتایجی به دست آمده است و ان شاءالله که شاهد اجرای آن باشیم و عزت ملت ایران را ببینیم که دولت به طور کامل حفظ می کند و عهد شکنی امریکا را با اقدام مقابله به مثل جواب می دهد.

بازگشت به قبل از اجرای برجام قریب الوقوع است/ هر لحظه تحریم ها مقابل چشم ایران است

کریمی قدوسی همچنین گفت: بازگشت به قبل از اجرای برجام قریب الوقوع است و هیچ راهی باقی نمانده الا اینکه به آغاز کارمان بازگردیم، چرا که قانونی که امریکا در سنای خود تصویب کرد تا 10 سال دست نمی خورد و هر لحظه تحریم ها همچنان مقابل چشم ایران است، ضمن آنکه هم اکنون هم آن تحریم های اساسی تاکنون لغو نشده است.

اگر دولت به قبل از برجام بازنگردد مردم می توانند کیفر خواست دهند و بر علیه دولت و تیم مذاکره کننده اعلام جرم کنند

وی افزود: هر عقل سلیمی می داند که بایستی به سرجای اولمان بازگردیم و اگر این کار را دولت انجام ندهد باید پاسخگو باشد و مردم می توانند کیفرخواست داده و بر علیه دولت و تیم مذاکره کننده اعلام جرم کنند و شکایت خود را به دستگاه قضایی ببرند، این حق ملت است و در امر به معروف و نهی از منکر قانونی هم هست، بنابراین دولت باید این کار را انجام دهد و مطمئن هستیم که به زودی به قبل از برجام بازمی گردیم.

انتهای پیام/

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار